Gå til innhold

Oppretting av ny partisjon under ferdigkonfigurert windows vista

Anbefalte innlegg

Treinman; utfra det du sier så kan jeg sette "tildelt lagrinsplass for skyggekopi" til ca 2,5 gb om jeg nå ordner det sånn at C: partisjonen blir på f.eks 50 gb (det blir da 5%). Dette er da noe jeg kan gjøre ved kommandoen; vssadmin resize shadowstorage /For=C: /On=C: /Maxsize=2,5GB fra kommandolinjen, ikke sant?

Men har forresten lest et sted at konfigurasjon av skyggekopi ikke er tilgjengelig i vista home?! Er det noen som vet om det stemmer?

Ettersom jeg bare her en gjenopprettings dvd så er jeg litt skeptisk til å bruke GParted til oppgaven. For utfra det jeg forstår av fremdriften som hårek linket tidlig i tråden ( http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...quacy-problems/ ), så er det nærmest garantert at man må reparere vista (med en komplett vista dvd) etter bruk av GParted. Dette vil da ikke være mulig for min del ettersom jeg bare har en gjenopprettings dvd tilgjengelig. Eller tar jeg feil her?

Derfor vurderer jeg, som nevnt tidliger, å i stede ta i bruk PerfectDisk 2008 Professional for å flytte på eventuelle MFT som gjør at jeg ikke kan redusere vulumet til ønsket størrelse. Er det noen eventuelle kommentarer til det, så er jeg mottaglig :)

Denne operasjonen har utviklet seg til å ta en del tid. Men vil bare legge til at det bygger på at jeg ønsker å være sikker på fremdriften før jeg setter i gang, samt at jeg ikke har hatt tid til å sette i gang prosessen ordentlig tidligere.

Er fortsatt veldig takknemlig for den hjelpen dere gir meg :)

Lars M.

Endret av Mystical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt GParted flere ganger, men har ikke hatt behov for reinstallasjon etterpå.

GParted endrer størrelse på harddiskene uten å berøre innholdet.

Som jeg sa i forrige innlegg så må vi ikke gjøre dette unødvendig komplisert. Det har vært mange innom denne tråden og mange tips og råd har kommet.

Jeg sier IKKE at bare jeg har rett, men om trådstarter blir litt forvirret så skjønner jeg det.

Jeg prøver kun å konkretisere litt, samtidig som jeg anbefaler en fremgangsmåte basert på egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Ok, men hvis du har erfaring fra situasjoner hvor det ikke har vært behov får å gjøre en reparering av vista, så ser jeg ikke noen grunn for at jeg ikke skal forsøke det ut. Så ettersom jeg har satt av dagen i dag for å få ordnet dette en gang for alle, så setter jeg i gang med det nå :) Med gjenopprettings DVD-en har jeg jo uansett muligheten for å komme tilbake til "start".

Men bare en siste ting i forhold til skyggekopieringen. Der gikk jeg altså til diskopprydding til harddisken sånn som du foreslo Trainman. Etter å ha sjekket gjennom kommandolinjen så har riktig nok verdiene til den brukte plassen endret seg (til 556.578 mb). Men den tildelte plassen har også endret seg fra 21.199 gb til 2.051 gb. Vil dette si at det f.o.m. nå ikke vil være muligheter for at skyggekopieringen bruker mer en hva den tildelte plassen er satt til? Eller er det den tredje verdien som heter "maksimum lagringsplass for skyggekopiering" som avgjør dette (Den er uendret på 43.217 gb)? Spør ettersom jeg er usikker på om jeg nå trenger å kjøre kommandoen; vssadmin resize shadowstorage /For=C: /On=C: /Maxsize=2,5GB ?

Vil bare si fra at jeg også spør en del fordi jeg vil lære av de tipsene jeg får, ikke bare utføre dem uten å forstå hva jeg har gjort eller utført ;)

Mvh

Lars M.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt igjennom reduseringsprosessen av C: partisjonen ved bruk av Gparted, og må si at det hele gikk veldig smertefritt. Vet ikke om jeg var heldig, eller om det er det mest normale, men jeg fikk ikke noen feilmeldinger når jeg skulle starte oppigjen vista. Eneste var at det ble gjennomført en diskkontroll. Så til andre som ønsker å gjøre den samme operasjone, så kan jeg på bakgrunn av mine erfaringer anbefale Gparted på det sterkeste!

Vil også rette en stor takke de som har kommet med tips og anbefalinger i forhold til hvordan jeg burde gjøre dette!

Nå driver jeg forøvrig å partisjonerer den ledige plassen sånn at jeg til slutt blir sittende med tre partisjoner. Til slutt; Det er vel ikke noe ugunstige omstendigheter med å dele opp en harddisk til tre partisjoner?

Igjen en stor takk for hjelpen til de som har kommet med sine bidrag!

Mvh

Lars M.

Lenke til kommentar
... Det er vel ikke noe ugunstige omstendigheter med å dele opp en harddisk til tre partisjoner?

Det kan jo alltids diskuteres, det kommer an på hva man prioriterer.

En ulempe er at man kan få for lite plass på en partisjon mens det er god plass på en annen. Da må man resize partisjonene hvis man vil beholde organiseringen man har lagt opp til. Og jeg har sett en god del innlegg her på forumet om slike operasjoner som har feilet (som regel med Partition Magic), med resultat at mye data er gått tapt.

Jeg foretrekker å organisere filene mine i foldere, det er mer fleksibelt. Jeg vil alltid ha en egen partisjon for Windows og programmer (pga backup (Ghost)), men ellers partisjonerer jeg ingen disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...