Mystical Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hei Jeg har akkurat fått tilsendt min nye bærbare pc med windows vista. I den her forbindelse viste det seg at "standard" konfigurasjonen er opprettet med en stor partisjon av pc'ens harddisk. Ettersom harddisken er på 320 gb er mitt ønske å konfigurere det sånn at c: - hvor windows ligger - blir på 70 gb, og det resterende konfigureres til en ny partisjon. Har kikket litt på vista sin innebygde funksjonalitet på området (kontrollpanel -> Administrative verktøy -> Datamaskinbehandling -> Diskbahandling). Men "problemet" er at når jeg forsøker å redusere volumet på den ekisterende partisjonen, så gir den bare beskjed om at det bare er 130064 mb ledig reduskjonsplass på harddisken. Er dette noe jeg bare må akseptere. Eller er det på noen måte mulig å tilordne den nye partisjonene jeg ønsker å opprette en større diskstørrelse. Ønsket er som sakt å sette av 70 gb til windows partisjonen, og da blir det igjen ca 218 gb til den nye partisjonen. Synes det for øvrig er rart at det ikke gis mulighet til å tilordne ønskede partisjoner under den konfirureringsprosessen man følger når man starter PC-en for første gang :S På forhånd takk for hjelpen - LarMa Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Det er visse filer som ikke kan flyttes mens Vista kjører, dermed blir grensen der hvor disse filene ligger. Løsningen er å bruke et tredjeparts program som kjører fra CD (som GParted). Forklaring her: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...quacy-problems/ Når man installerer Windows fra bunnen av så kan man selv velge partisjonering, det må gjøres helt i begynnelsen. Når man kjøper en ferdiginstallert PC så er de valgene gjort av andre. Lenke til kommentar
Mystical Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Takk for tipset hårek. Her søkt litt rundt på nettet og sett at det er mange forskjellige programmer som blir anbefalt for denne type oppgaver. Men blir GParted ansett for å være en av de bedre programmene innenfor dette segmentet, eller blir det litt hipp som happ hva man velger å bruke? Skal uansett se nærmere på den løsningen du linker til når jeg kommer hjem fra jobb. - LarMa Lenke til kommentar
Mystical Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Har du forresten noe erfaring med den metoden du linker til selv hårek. Har lest gjennom mye av de relaterte innleggene, og det ser ut som det er varierende resultater. Blir derfor usikker, ettersom jeg står i fare for å frembringe noen kompliserte problemer. Men vil jeg eventuelt være på den sikre siden om jeg har en gjennoppretnings cd tilgjengelig? - LarMa Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Selv har jeg særdeles sjelden bruk for slike program. Men har forsøkt GParted, og det fungerte. Er dog noen ganger når jeg tester slike ting på Vista så nekter den å boote etterpå. Må da kjøre en Startup Repair fra DVD-en. http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial148.html Lenke til kommentar
Mystical Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Det fulgte ikke med noen fullversjon av vista, men en gjenopprettingsprogrammvare. Dette ligger da på en egen patisjon på harddisken. Men om jeg brenner dette ut på en dvd plate (noe som er mulig), vil jeg da ha muligheten for å kjøre en Startup Repair fra denne? Eller krever den en komplett win vista cd? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Du trenger nok en orginal DVD. Gjenoppretting er antagelig bare en kopi av installasjonen, det er noe helt annet enn en orginal DVD. Det er mulig det finnes muligheter for å kjøre Startup Repair på andre måter. Det er mulig med XP, vet ikke hva som finnes for Vista. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Vet ikke om du kan kjøre Startup Repair med recoveryDVD`en, men du kan hvertfall kjøre full reinstallering. Maskinene blir da slik den var da du kjøpte den. GParted er et bra program får å dele opp harddisken. Men hvorfor 70Gb til Vista? 35Gb holder lenge. Lenke til kommentar
Mystical Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Ok. Men om det er mulig å gjøre en reinstallasjon ved bruk av den recovery DVD-en om det oppstår noen komplikasjoner, så har jeg i det minste en form for back up. Så da regner jeg med at jeg forsøker å partisjonere med GParted. Jeg har vurdert å sette av et sted mellom 50 og 70 gb til vista fordi jeg mener å ha fått opplysninger et sted at operativsystemet/PC-en ikke kjører like hurtig om det blir lite (arbeids)plass på den partisjonen hvor operativsystemet kjører (?) I tillegg er det allerede brukt 34 gb på den partisjonen hvor vista ligger nå, uten at jeg har installert noe av betydning enda. Da anser jeg det i alle fall som litt lite med bare 35 gb. Men tar i mot innput/korrigeringer på dette området. - LarMa Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Det går veldig mye plass til skyggekopier eller gjenopprettingspunkter. Se etter hvor mange prosent av den totale plassen på harddisken som er satt av til dette. Er i mange tilfeller satt til 10%, og da snakker vi 32Gb bare der. Har nok ikke blitt så mye enda men du kan jo sjekke. Evt så kan du jo slette alle gj.oppr pkt untatt det siste. Gjøres under "Flere alternativer" når du er i diskopprydding. Lenke til kommentar
Mystical Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Riktig. Jeg skal sjekke det ut. Men et siste spørsmål før jeg setter i gang med å redusere volum og oppretting av ny partisjon. Er det sånn at jeg kan slette den partisjonen hvor gjenopprettingsprogrammet ligger nå etter at jeg kopiert gjenopprettingsprogrammet til DVD-er? Eller vil det pga noen omstendigheter være fornuftig å spare denne konfigurasjonspartisjonen? - LarMa Endret 10. juni 2008 av Mystical Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Har du brent den ut på DVD først, ser jeg ingen grunn til å beholde den partisjonen. Jeg gjorde ikke det. Lenke til kommentar
Mystical Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Nå hadde jeg planer om å "fjerne" den partisjonen som inneholder gjenopprettingsprogrammet. For meg virket det logisk å slette volumet først, og så formatere etterpå. Men etter at jeg slettet volumet så får jeg nå ikke ikke opp noe valgmulighet som gir meg muligheten til å formatere innholdet. Naturligvis er det heller ikke mulighet for å "angre" handlinge. Mitt spørsmål er dermed hvordan bør jeg egentlig gå frem nå for å få formatert den partisjonen hvor gjenopprettingsprogrammet ligger/har ligget? Takker for øvrig dere som viser tolmodighet og hjelper til med de problemene jeg stadigvekk bringer meg selv inn i. - Lars M. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Formatering er en operasjon man gjør på en partisjon. Man lager først en partisjon, og så formaterer man den. Har du slettet volumet (dvs partisjonen) så er eneste valget å opprette en ny. Lenke til kommentar
Mystical Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Usj, jeg har klart å rote det til fært med denne prosessen her Jeg resonerte meg for øvrig frem til det samme, men problemet er at om jeg nå skal opprette et "nytt enkelt volum" på dette området så får jeg bare muligheten til å tilegne den 10214 mb av i alt 9,98 gb. Dette er da sikkert for at jeg ikke formaterte/slettet innholdet (gjenopprettingsprogrammet) før jeg velgte alternativet om å slette volumet først. Så da vil det, sånn jeg ser det, bli en større andel av dette området som forblir "utilgjengelig". Er det evt. mulig å formatere dette "slettetde" volumet ved bruk av GParted programmet? Eller et annet alternativ som jeg har sett for meg; er det mulig å få tilbake denne partisjonene sånn den var ved å kjøre igjennom gjenopprettingsprogrammet jeg har brent ut på dvd plater. Eller vil en sånn gjenoppretting bare påvirke den partisjonen hvor windows ligger, altså C:? Så langt takk for hjelpen! Lars M. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Det beste du nå kan gjøre er å ikke slette eller forandre på noe som helst. La det være som det er. Deretter leser du bruksanvisningen, for PC-en din, besøk leverandørens side. Se da om løsninger for problemer vedrørende ---recovery partition---recovery DVD--- osv. Slik vil du få en forståelse om hva du kan gjøre hvis ting går galt. Ut fra og med det, kan du så da forandre på systemet ditt med vilje….ikke sant? Dvs at problemer vil ikke komme ovenfra, men at du provoserer dem fram. Og du må forsikre deg at den DVD recovery plate---virkelig fungerer. Ellers når det gjelder den recovery partition----hvordan fikk du aksess til den? Og så lenge du har ikke formatert, vil det være mulig å få den tilbake slik den var. så får jeg bare muligheten til å tilegne den 10214 mb av i alt 9,98 gb ja--- 10214mb er ca 9,8 GB. Og 35 GB til Vista, er bare----for lite. Hva er det du har av pc da? (bare for å se litt hos produsent) Lenke til kommentar
Mystical Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Ellers når det gjelder den recovery partition----hvordan fikk du aksess til den?Og så lenge du har ikke formatert, vil det være mulig å få den tilbake slik den var. Vet ikke helt hva du mener. Men om det gjelder hvordan jeg fikk laget en recovery dvd av den, så er det noe jeg har gjort før jeg begynte prosessen med å slette/frigjøre denne partisjonen. Dette var da noe jeg gjorde ved å følge en "innebygget" funksjonalitet fra produsenten. På ditt spørsmål ang. hvilken pc jeg har, så er det en hp pavilion dv6840. Er nok en fordel som du sier å ta en nærmere titt på produsenten sin hjemmeside, men min erfaring så langt er at HP har en relativt dårlig side når det gjelder å finne informasjon rundt deres produkter. Men mulig det bare er jeg som er dårlig til å navigere meg til de rette stedene Når du sier det - og jeg tenker meg om - så tilsvarer vel 10214 mb 9,8 GB. Så i den forbindelse så virker det med andre ord som om jeg har muligheten for å opprette et "nytt enkelt volum", for deretter å formatere partisjonen/området? Det er jo i hovedsak det jeg ønsker. Grunnleggende fordi jeg ønsker å redusere det eksisterende c: volumet til 60 - 70 gb (vet ikke hva du anbefaler wiberos?), og lage en ny partisjon av det resterende volumet. Til oppgaven har jeg nå vurdere å forsøke å redusere volumet ved bruk av PerfektDisk 2008 Professional (som det er linket til under fremdriften som hårek refererte til tidligere: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...quacy-problems/ ). Deretter vil jeg se hvor mye plass windows sitt eget verktøy gir meg muligheten for å redusere volumet. Igjen takk for hjelpen så langt. Lars M. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Vet ikke helt hva du mener. Men om det gjelder hvordan jeg fikk laget en recovery dvd av den, så er det noe jeg har gjort før jeg begynte prosessen med å slette/frigjøre denne partisjonen. Dette var da noe jeg gjorde ved å følge en "innebygget" funksjonalitet fra produsenten. Jeg henviser til at recovery "er/var" skjult partition, hva? Når det gjelder å lage recovery Dvd:c01117339.pdf Ikke annet, enn at man vet ikke om de fungerer før man prøver. Den recovery på 10GB: Den vil ikke påvirke din ønske om å redusere C:\ til 70, om den er som recovery eller som noe annet. Og er den recovery partition foran C:\ eller etter C:\? Og er/var den recovery partition bare en recovery partition? eller er den og en Startup repair sak. Med startup repair mener da den funksjon som hårek henviste at du må ha DVD plate for å entre. Also for å reparere Startup problemer og ikke bare for recover. (autofailover) #Og den må i tillegg være en partition hvor du sikkerhets kopiererer , du som bruker tenker jeg, eller?, ellers hvorfor den skal være på 10GB?# Derfor tror jeg at du vil ha det bedre med å bruke litt mer tid på det slik: -lage image fra den C:\ installasjonen med å bruke verktøy fra MS:Vista Aik Hvis du har andre som kan lage usb eller cd VistaPE for deg, vil du kunne lage image fra C:\ direkte over til en annen pc/ ekstern disk, slik at du har Garantert en Vista installasjon , om du er så uheldig å få problemer senere. DET er veldig enkelt det der. -Da kan du bruke den der for å redusere den C:\---i offline tilstand, eller for å reparere Startup problemer. -Da kan du bruke verktøy for å redusere din nåværende partition, uten bekymringer -eller annet......som å gi sparken til recovery partition for godt og konfigurere på nytt slik du vil, og ikke umulig at du kan konfigurere det slik at om du recover fra DVD platene, vil C: blir på 70GB, og resten upartitionert, til free bruk. Hehe, det var mange her gitt: HP Pavilion dv6800 Entertainment Notebook PC series » HP Pavilion dv6840eb Notebook PC (Kun engelsk) » HP Pavilion dv6840ec Notebook PC (Kun engelsk) » HP Pavilion dv6840ej Notebook PC (Kun engelsk) » HP Pavilion dv6840el Notebook PC (Kun engelsk) » HP Pavilion dv6840eo Notebook PC » HP Pavilion dv6840ep Notebook PC (Kun engelsk) » HP Pavilion dv6840er Notebook PC (Kun engelsk) » HP Pavilion dv6840es Notebook PC (Kun engelsk) » HP Pavilion dv6840ev Notebook PC (Kun engelsk) » HP Pavilion dv6840ew Notebook PC (Kun engelsk) » HP Pavilion dv6840ez Notebook PC (Kun engelsk) » HP Pavilion dv6840tx Notebook PC (Kun engelsk) Når det gjelder å rense C:\ før du prøver å redusere: -vssadmin list shadowstorage....commando, fra cmd (as admininstartor) vil vise deg hvor mye som ligger der. vssadmin vil og gi deg mulighet å redusere kraftig på MB eller GB som skal brukes der. Ok nå ble det mye her......men sikrer deg at du har minst 2 muligheter for å recover Vista din. Lenke til kommentar
Mystical Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Ja det er vel en del utgaver av denne PC-en, men den komplette spesifikasjonen er HP Pavilion dv6840eo Notebook PC. Gjenopprettingspartisjonen fremsto ikke som skjult, men viste seg som D: volumet på PC-en. Den lå/ligger altså etter c: volumet. Er klar over at det ikke er nødvendig å fjerne denne partisjonen for å redusere volumet på C:. Men ser ikke hensikten ved at den skal ligge å ta opp nesten 10 gb på harddisken når jeg har kopiert den over på en dvd plate Sånn jeg har skjønt det så er dette verktøyet bare til gjenoppretting, altså til en tilstand tilsvarende den som eksisterte når jeg startet PC-en for første gang. Tror nesten sikkert at det ikke er reparerings funksjonalitet på denne konfigurasjonen. Når jeg kjører kommandoen "vssadmin list shadowstorage" viser det seg at at følgende er gjeldene for skyggekopiering på denne PC-en: Brukt: 19.682 gb Tildelt: 21.199 gb maksimum: 43.217 gb Sånn jeg ser det så vil det være relevant og fordelaktig å redusere dette. Men hva anbefaler dere at jeg setter den tildelte plassen til? Om jeg reduserer, vil den da automatisk slette de eldste gjenopprettingstidspunktene? Lars M. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) EDIT: Leste ikke forrige innlegg før jeg skrev dette. 5% er nok til systemgj.oppr. og ja den vil automatisk slette de eldste. Går du inn i "Diskopprydding" under egenskaper for disken, vil du også under "flere alternativer" finne muligheten til å slette alle punktene untatt det siste. Vi må ikke gjøre dette så fryktelig komplisert. Har du brent recoverypartisjonen ut på DVD så har du mulighet for reinstallasjon av Vista. Ferdig! Det du kan gjøre er å bruke GParted for å integrere recoverypartisjonen i den store partisjonen du vil utvide. Tror ikke du trenger å formatere. GParted ordner alt. 35Gb holder til Vista alene. Har det selv og maskinen er meget rask i bruk. Har til enhver tid 17-20Gb ledig plass som Vista kan leke på. ALT annet av programmer, spill, bilder, film, musikk osv legges på den andre partisjonen/ekstern harddisk. Last ned GParted LiveCD.iso og brenn på cd med f.eks ImgBurn. Start så opp maskinen med Gparted cd`en og ordne harddisken slik du vil. Det tar litt tid å starte med GParted, og du velger nest øverste oppstartsalternativ når menyen kommer opp. Endret 14. juni 2008 av Trainman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå