Gå til innhold

Problemer med RAM eller HK


SimDaDim

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har drivi å feilsøkt denne PCen i snart tre uker, og finner ikke ut hva som kan være feil. Det som skjer er at den av og til, nesten 50 % av gangene bare booter til blåskjerm. Innstalasjonen jeg kjører er orginal Vista Buissnes. Den har også frysi totalt under både innstalasjon og bruk tidligere, men ikke så mye i det siste. Det er snakk om totalt 8GB PC8000 ram på en E8400 prosessor. Dette er hva ejg har prøvd sålagnt for å finne feilen:

 

1. Kjørt individuell ramtest på alle rambrikkene i 6 timer. Ingen av brikkene hadde feil på seg.

2. Prøvd PCen med kun en ram-brikke. Det funker helt bra. Da er det ingen ting som tryner.

3. Kjørt BIOS opptatering til siste versjon

4. Satt manuelt volt til ramen, bitte litt mer en anbefalt for å være sikker

5. Tatt ut skjermkortet, og kjørt med gammelt PCI kort for å sjekke at det ikke er PSU som leverer for lite strøm

6. Prøvd å kjøre ram-test med brikkene i forskjellige ram-slotter åp HK.

 

I sistnenvnte punkt så feilet faktisk den ene testen når jeg hadde en rambrikke i DIMMB_2 slotten (Slot 4). Kjørte så testen igjen med en ny rambrikke for å dobbeltsjekke, og da var plutselig alt OK igjen. Prøvde så også å kjøre ram-test på både slot 3 og 4, og da feilet heller ingen ting.

 

Jeg famler helt i blinde her nå. Feilene bare kommer og går helt ut av det blå virker det som. Jeg har også sjekket CPU og HDD for feil (prime95 og scandisc), og det er ikke no feil her.

 

Noen som har no gode forslag på hva jeg kan gjøre? FBS og Timings står på auto, og burte vel gå greit.

 

HK er et ASUS P5N-E SLI nForce-650i SLI 775

RAM er 2x Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15)

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant i dag et godt oppsett av en annen bruker her på forumet i denne tråden. Nå booter den faktisk med ca disse innstillingene, rammen kjører nå på 2,08 i volt eller no, og FSB på 200. Dette ser ut til å gå neste bra, men jeg har fått en BSOD til i oppstart siden jeg prøvde disse innstillingene.

Lenke til kommentar

Tusen takk. Jeg skal følge punktene i den, og se om jeg får det mer stabilt. Etter å ha skummet over den tråden jeg linket til å så begynner faktisk systemet å bli veldig bra. Får bluescreen ca 1 av 5 ganger jeg booter win nå. Da er det IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL som er feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Da har jeg fulgt guiden din, og brukte 800mHz på rammen istedet for 1000 selv om det er PC8000 ram.

 

Det funket fint å kjøre individuell test på begge kanalene med to brikker av gangen. men når jeg skulle teste all rammen på likt, da nektet det å funker.

 

Den feiler fortsatt på test 3 og 6. Da fikk jeg nesten 20 feilmeldinger iløpet av andre pass tenker jeg det var. Når jeg nå prøver å endre ting i bios, så henger alt seg innimellom. Tror kanskje det kan være en varm NB som er skyld i dette, da den er veldig varm når jeg tar på den.

 

EDIT:

 

Nå har jeg senket volten til NB, og satt ned FSB til 600mHz istedet, og kjørt igang med ny test med alle brikkene i. Så får vi se hvordan det går.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vell, ingen problemer er enda løst. Jeg har sendt HK inn til retur, og håper å få et nytt et. Da det nå har tatt over to uker før jeg har hørt noe fra netshop, og pappa trenger sårt en PC for å kunne gjøre jobben sin, så har jeg kjøpt et nytt HK.

 

Det kipe er jo at det ser ut til at jeg får samme feilen her også... Huff, når skal dette ende? Det er ikke noe galt med RAM, ikke noe galt med PSU, ikke noe galt med Skjermkort, ikke noe galt med HDD, ikke noe galt med HK. Er det mulig at det er no galt med CPUen?

 

Det kan jo også kanskje være en liten kjangs for at win-innstalasjonen er gåen også, selv om dette er en helt nyåpnet CD...

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg hadde problem med ram'en og/eller hk; prøvde ram i alle slot'er, tok ram-test osv. men det viste seg at ustabilitetene skyldtes dårlige kontakter på harddiskene. Spesielt har det vært dårlige S-ATA kontakter...

Lenke til kommentar

Hvilke innstillinger kjører du på RAM'en?

Jeg ser du kjørte på DDR-1000 i begynnelsen, selv om hovedkortet (brikkesettet) bare støtter DDR-800 offisielt.

I tillegg kan det være litt stramme timings. På AMD-plattformen har det ihvertfall vært problemer med Command Rate når du fyller opp med masse brikker. Prøv å slakk alle timingsene en del hakk.

Post gjerne screenshots fra CPU-Z på de innstillingene du bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...