Gå til innhold

BK: Blue on green


Anbefalte innlegg

Mest sannsynlig siste bidrag fra kveldsshooten i går.

Er ikke samme eksponering som forrige bilde. Fokus sitter perfekt, men lite bilde kan lure deg. Litt liten DOF, men forholdene lå ikke akkurat tilrette for f/11.

 

Nikon D300 m/Sigma 150mm f/2.8

 

post-93156-1212698827_thumb.jpg

 

1/100

f/4.5

ISO 400

 

Jeg syns bildet blir litt langt, men dårlig plass på venstre side ga ikke rom for mer.

Insektet blir også litt lite, men det er så langt, at det er umulig å snerpe det sammen mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette fungerte bedre, og er det beste av de du har publisert. Fint å se litt fokus på vingen, i motsetning til den forrige versjonen. Likevel kunne du hatt enda litt mer DOF, som du selv påpeker. Mer av dyret burde vært i fokus. Men komposisjonen er veldig fin og ryddig. :)

Lenke til kommentar
Dette synes jeg er flott. Det grenser opp mot kunst, og det er det ikke alltid at naturbilder på et amatørforum gjør. Jeg får klare tanker i retning av H.R.Giger. Og det er jo slettes ikke ille.

 

Jo takk, hyggelige ord. Et raskt søk på H.R.Giger ga meg ikke akkurat noen kobling, men mulig du ser linjer mellom makro-"noe helt annet"

 

Dette fungerte bedre, og er det beste av de du har publisert. Fint å se litt fokus på vingen, i motsetning til den forrige versjonen. Likevel kunne du hatt enda litt mer DOF, som du selv påpeker. Mer av dyret burde vært i fokus. Men komposisjonen er veldig fin og ryddig. :)

 

Takk!

Lenke til kommentar

Jeg ble kommandert hit fra chattetrådden. Tør ikke annet enn å adlyde.

 

Riktig lekkert, gitt. Virkleig harmoniske farger. Jeg liker utsnittet og. Artig er den og, der den nonsjalant holder seg fast. PM har rett, det er noe alien aktig over den. Noe stygtpent og en underlig form for verdighet.

 

Et lite spørsmål. Du har et kamera med ypperlige høy-ISO egenskaper. Hvorfor stopper du da på 400, når du føler at du har liten DOF? Støyfrie bilder er fint det, joda. Men kontroll på bybdefokus er da minst like viktig.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg har jo mindre enn null peiling på makro, så jeg forsøker å si noe om det på min fattigslige måte. Uten noen som helst referanser til hva som er bra eller dårlig makro, så må jeg si ting på min måte. For meg er insekter og slikt litt skummelt. Aliens er skumle. Dette ligner på Gigers aliens. Dette er skummelt. Og happy er det siste jeg synes det er.

Lenke til kommentar
Hehe, ja, som jeg skrev, men ISO 800 for meg høres helt horribelt ut :)
Men hvorfor har du da kjøpt deg D300?

 

Litt flåsete sagt, men og et snev av alvor. Bruk kamera for det det er godt for.

 

Selv bruker jeg 1600 uten å blunke, og jeg har neppe mindre støy enn deg. Litt støy blir det selvfølgelig, men det gjør meg ingen ting. Ikke så lenge den lille støyen som tross alt er der ikke er stygg fargestøy.

 

Eneste situasjonen jeg virkelig jobber for å unngå 1600 er konsertfoto og andre spesielle høykontrastmotiver. Der kan skyggene gro for mye igjen, og hudtonene blir dårlige hvis ikke eksponeringen sitter.

 

For å flåse litt igjen. Å ikke turde å kjøre ISO'en opp på det motivet der, med såpass lite kontrast, blir omtrent som å lunke i 80 på autobanen med en Ferrari.

 

Nå bør jeg kanskje si at jeg egentig ikke opplever at DOF'en er påfaldende trang. Fokus sitter så riktig at problemet er marginalt. Jeg fikk bare skrivekløe, på et tema som opptar meg :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Som sagt, ISO 800 er ikke noe D300 har problemer meg, ikke om jeg eksponerer rett iallefall, men jeg har en psykisk sperre på ISO 500, som jeg stadig bryter opp. I morgen skal jeg tvinge meg selv til å bruke ISO 800, uansett hva, om jeg finner noe å knipse av, og så se at det ikke blir ille. Må nok jobbe litt med å få rett bakgrund da, men en liten saks fikser det greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...