Gå til innhold

Diskusjon om exif på bilder i konkurranser

Inc

89 stemmer

1. 1. Bør Exif-data følge med bildene i en konkurranse?

• Ja
      34
    • Nei
      42
    • Vet ikke
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ble litt av en diskusjon, uten å ha kommet et skritt videre. Ifølge pollen er det veldig stor uenighet om hva som skal gjøres, og siden det også er en del som har stemt "vet ikke" er det muligens et tegn på at man ikke vet hvordan man fjerner exif. Tror det enkleste får være å fortsette som før; de som vil levere med exif gjør det, de som ikke vil gjør ikke det. Men hvis arrangør ønsker å ta seg tid til å fjerne exif er det selvsagt greit.

Lenke til kommentar
Den må forklares...

Det betyr ... puh ... at dere har en hukommelse som ellers kun finnes hos 102 år gamle mennesker. Jeg rister så hard på hodet at jeg kommer til å trenge kiropraktor etter helgen.

Eller er det ordet teflon dere ikke forstår?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hukommelsen er det ikke noe i veien med, tenkte bare folk kunne klare å se på bildene, uten å lete etter lys og lykter etter fotografen.

Tror du at hvis du ser et bilde fra en du tilsynelatende hater intenst, i hvertfall missliker sterkt, at du hadde stemt på den personens bilde for at det skal vinne?

Jeg påstår ikke at du missliker noen sterkt, men det er medlemmer som missliker minst en person veldig sterkt. Om personen har fortjent det, eller ikke, er uten relevans. Forumet har i senere tid ettertrykkelig bevist at sterk antipati kan oppstå i kjølvannet av en slik konflikt. Ingen kan påstå at et skeivt førstinntrykk ikke har ført til at enkelte har fått en vedvarende storm i trynet. Det er mulig at slik ikke er synlig når man har liten ballast i livet, men det er ingen tvil om at fortiden farger manges syn på andres bedrifter.

Den som ikke forstår hva jeg skriver nå, får heller gå i tenkeboksen til i morgen. Jeg gir i alle fall ikke flere hint. Utvisninger på grunn av personhets kommer ikke av seg selv, uansett hvem som er skyldige. Dere kan da umulig leve i et så tett vakuum at dere ikke er bevisst på hva som skjer rundt dere til daglig, og hvordan det har påvirket folks oppførsel her. Eller er en slik innsikt kun forbeholdt dem over 30?

For de som ikke vet hva en teflon-hukommelse er, så burde dette være en god forklaring.

Lenke til kommentar

Joda, jeg forstår hva du snakker om.

Jo jeg har mine her inne jeg misliker, men jeg er så fair at når det kommer til avstemminger så er jeg nøytral, kun kommenteringen som kan være halvspydig mot enkelte, men den er ALLTID ærlig.

Det er forskjell på hvordan man legger fram ting på, og som de fleste her inne vet så liker jeg å ta fram alt det negative i et bilde, ikke det positive, og derfor kan noen som har nag til meg føle det bare er piss.

Men nå tror jeg ikke exif vil gjøre så mye for valg av fotograf, hvor mange har ikke D300?

fte kjenner man igjen stilen, ikke utstyret.

Lenke til kommentar

Regelen er ment å forebygge at en slik situasjon skal oppstå, ikke for å redde noen fra Mr.Olsens vrede. Det er en sikkerhetsforanstaltning som skal forhindre at noe slik skal oppstå i fremtiden, og forumet har flere medlemmer enn den rettferdige Mr.Olsen. Og flere kommer det til å komme. Slike hensyn er utrolig mye viktigere enn å sikre seg mot at en luring skulle være så teit at han/hun lyver på opptaksdatoen. Det er også et mye mer sannsynlig scenario. Ikke alle er like rettferdige, og enda færre har en selvinnsikt som gjør at jeg stoler på at de skal klare å være så rettmessige i praksis. Det er ofte langt fra liv til lære.

PMnormal er hard, men rettferdig! (gammelt Akam-ordtak) :ph34r:

Lenke til kommentar

For å være dønn ærlig, så vet jeg at det er mulig at jeg kunne la mine symp og antipatier påvirke min avstemming. Ikke fordi jeg er et dårlig menneske, men fordi jeg er et menneske.

Jeg har levd såpass lenge at jeg har innsett at jeg er et menneske, ikke en objektiv maskin.

Jaja. Det var meg :) Poenget er at jeg tror at de aller fleste i bunn og grunn er ganske lik meg på dette punktet.

---

Etter dette innlegget forventer jeg en rungende stillhet. Jfr. Chattetråden og tema brainfart :)

Lenke til kommentar
Det har du faktisk rett i. Jeg bruker aldri det ordet i mitt skriftlige virke, fordi det sjelden passer i den formen jeg skriver. Her på forumet, derimot, tillater jeg meg å skrive på et språk som er nærmere det jeg taler. Kjangs betyr det jeg skrev i den forrige posten, sjanse betyr mulighet.

Nå må du passe deg ... Du er farlig nærme til å røpe deg som en gammel dinosaur. Dette er språk som hører hjemme i forrige århundre årtusen.

:hmm:

Tom

Lenke til kommentar

Takk for din innsikt, Tim. Det er godt å se at noen har et realistisk selvbilde.

Jeg har til nå ikke deltatt på noen av Akams konkurranser. Det har jeg ikke hatt tid til, og har i utgangspunktet ikke spesielt behov for å delta i en konkurranse om hvem som lager best kunst. Det er litt fåfengt, etter min mening. Men det virker litt gøy, så jeg har vurdert å kanskje slenge inn et bidrag en gang.

Derfor er dette en viktig prinsippdiskusjon for meg. Utfallet av denne avstemningen kommer til å være avgjørende for om jeg noensinne kommer til å delta. Jeg lover ikke å delta, men hvis utfallet av diskusjonen blir at exif må til for å teste at vi ikke jukser, så kommer jeg ikke til å delta i fremtiden heller.

Jeg kjenner meg selv godt, og i likhet med Tim er jeg fremdeles et menneske. Da mener jeg personen bak karakteren PMnormal. Han er alltid rettferdig, men det er ikke jeg. Det er ikke menneskelig å være helt rettferdig. Jeg er ikke en robot. Jeg tror heller ikke jeg er et dårligere menneske enn andre når jeg lurer på hvem som står bak hvilket bilde. Og at det kan påvirke mitt min stemmegiving. De som hevder noe annet har sviktende selvinnsikt.

Jeg kommer aldri til å delta i en konkurranse her på Akam som har exif som krav til garanti mot juks. Jeg er den eneste som bruker mitt utstyr, og vil enkelt kunne identifiseres. Mine bilder og min person er både likt og misslikt her på forumet. Det gjør at jeg er garantert å ikke ha en mulighet til å vinne. Da forsvinner poenget med å delta i en konkurranse. Hvis jeg ikke ønsker å vinne noe med mitt bilde poster jeg det heller i BK. Da får jeg i alle fall noe igjen for det, selv om også det utbyttet er tynt.

De fleste synes sikkert at det ikke er noe stort tap.

Lenke til kommentar

Nå må vi ikke overdrive viktigheten av denne fotokonkurransen. Det er for moro; og for å se hva alle andre får ut av et tema.

For meg er det en mulighet å tolke en ide, og åså legge ut det bildet, Jeg har da tatt bildet ut ifra et tema valgt av forrige vinner; men med et håp om at noen andre liker bildet mitt.

Hvis det usannsynlige skulle skje at jeg vinner, så er det for meg en irrellevant ekstrajobb å fjerne EXIF-en på de bildene jeg mottar. Det gidder jeg. Personlig, så tror jeg det faktum at man må arrangere neste runde av fotokonkurransen er en mye større hindring enn om man skal lever bilder med eller uten EXIF info.

Tom

Lenke til kommentar
Dette ble litt av en diskusjon, uten å ha kommet et skritt videre. Ifølge pollen er det veldig stor uenighet om hva som skal gjøres, og siden det også er en del som har stemt "vet ikke" er det muligens et tegn på at man ikke vet hvordan man fjerner exif. Tror det enkleste får være å fortsette som før; de som vil levere med exif gjør det, de som ikke vil gjør ikke det. Men hvis arrangør ønsker å ta seg tid til å fjerne exif er det selvsagt greit.

Helt enig. Da kan de som tror de er lett gjenkjennelig fjerne exif, mens de som ikke kan/gidder/har lyst kan la være. I tillegg slipper vi å legge noe til den allerede lange regellisten.

Lenke til kommentar

Helt enig. Da kan de som tror de er lett gjenkjennelig fjerne exif, mens de som ikke kan/gidder/har lyst kan la være. I tillegg slipper vi å legge noe til den allerede lange regellisten.

Enig!

Lenke til kommentar

Det vil si at de som er an anonyme er lett identifiserbare ved at de ikke har exif.

Ja ja, avstemningen ser ut til å avgjøre saken til min fordel uansett. Hvis avstemningen viser det ene, så blir resultatet det ene.

Jeg er direkte "paranoid" på at exif skal kunne brukes av noen, fordi det avgjør om jeg er med eller ikke. Jeg kommer til å gjøre et poeng ut av det å ta et annerledes bilde enn det jeg er kjent for, slik at det ikke blir et PMnormal-bilde. Jeg vil ha null mulighet til å bli kjent igjen/avslørt. Interessen omkring meg og mine bilder er på et lavmål i forhold til andre tider, noe jeg tipper skyldes en 10 år lavere gjennomsnittsalder enn tidligere. Derfor har jeg ingen mulighet til å vinne en slik konkurranse.

En kommentar til det med å se hvordan andre løser en oppgave: Det har vi jo utrodringen til.

Uansett så er det en uaktuell problemstilling. Avstemmingen viser hva som blir resulteaten, Ikke vls så direkte forakt for demokratiske prosesser at avstemmingen blir overflødig. Frivillig valg er en hån mot den prosessen som pågår. Jeg vil ha umiddelbar avklaring fra de som mener at de har noe å si her:

-Skal vi overstyre resultatet av avstemmingen fordi noen få som har deltatt i diskusjonen blir enige om at avstemningen har null betydning? At valget ikke står mellom de mulighetene som er gitt i avstemningen, men et tredje som ikke er nevnt i avstemningen i det hele tatt?

Hvis det er tilfelle så bør de som står bak det å ha en avstemning i utgangspunktet skamme seg. Det er kjekt å vite at vi har noen mini-mugaber i systemet vårt, slik at vi vet det til neste gang. Drit i avstemninger, vi tar en tredje løsning i stedet. Valg er for pyser.

Jeg avventer nå resultatet. Hvor lenge skal avstemningen vare? Er det noen hensikt å la det fortsatte, siden det ser ut til at det kan bli et zimbabwisk mugabe-valg (man kan stemme så mye man vil, men valget er egentlig ikke mellom de kandidatene som stiller til valg).

Det ser vel ut for at min skjebne som fremtidig konkurransedeltaker er forseglet allerede, siden sidene ser ut til å ha blitt enige om å overstyre avstemningen. Hvis det er tilfelle er dette den mest meningsløse tråden jeg har sett i mine tre år her på bruket.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så driter jeg personlig i hva vi ender opp med, men jeg er redd for at vi kan være i ferd med å avlive denne konkurransen, dersom vi skal legge til det som kan oppfattes som enda en vanskelig konkurranseregel etter enkeltes syn. Jeg er i utgangspunktet enig med PMnormal om at exif ikke har noe å gjøre i en fotokonkurranse, men dette er nærmest mer en fotolek enn konkurranse. Hadde det vært noen "profesjonelle" som arrangerte konkurransen hver runde - folk som er sikre på hvordan alle reglene skal håndheves, hvordan man fjerner exif og evt gjøre andre forandringer - da hadde det ikke vært noen tvil. Men her er det forskjellige arrangører hver eneste runde, noen er "proffe", andre aner nesten ikke hvordan de skal gjennomføre konkurransen en gang. Da burde det gjøres enklest mulig. Forøvrig; at man må ha absolutt flertall, 2/3-flertall eller mer for å vinne et valg, er jo ikke unormalt i andre sammenhenger heller. Så når avstemmingen er så jevn som den er nå, ser jeg ikke noe klar avgjørelse her heller.

Om dette gjør at PMnormal og andre ikke vil delta, er dette selvsagt synd, men kanskje vi kan få i gang en annen konkurranse som kun er ledet av noen med erfaring? Da vil reglene selvsagt være klare på exif også. Det er faktisk nesten så jeg vurderer om jeg selv skal dra i gang en konkurranse hvor jeg selv er arrangør hver runde... Men da vil jeg ikke klare å være tilgjengelig hver uke, men kanskje en månedlig konkurranse eller noe sånn? Veldig usikker på dette, for da vil jeg ikke selv kunne være med å delta, samtidig som det kreves en del tid. Men hvis noen synes dette kan være interessant, skal jeg absolutt vurdere det seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...