Teigz Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 hei! Jeg har matte-tentamen imorgen og lurte bare på en liten ting. Sansynlighetsregning: la oss ta et lett eksempel... I en kurv ligger det 5 røde baller, 9 blå baller, 3 rosa baller og 6 gule baller. Hvor stor er sansynligheten for at man trekker en rød ball ? Dette er jo et veldig lett eksempel regner jeg med, men jeg var borte da resten av klassen hadde dette og lure på om noen kan vise meg hvordan man regner en slik oppgave, og vær snill å ha med utregningen Håper noen kan hjelpe en stakkars liten gutt i nød forran den "store mattedagen".... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 5 delt på 23 ganger 100 får du svaret i prosent. Lenke til kommentar
Teigz Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 greit, om sansynlighet regnes i prosent er det jo enkelt visste ikke om det ble regne i brøk, prosent eller noe 0-1-opplegg:P Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Du får nok oppgitt det i spørsmålene. Mitt råd til deg er å gjøre oppgaver ifra matteboka som omhandler det temaet du lurer på. Også komme tilbake med flere spørsmål. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Det er 5+9+3+6= 23 baller totalt. Av disse 23 ballene er det 5 som er røde. Sannsynligheten for å trekke en rød ball vil da være 5/23 * 100% = 22% Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Eventuelt berre 5/23. Er igrunn sjeldan ein treng å gjera om til prosent, eg har iallfall aldri fått noko feil på det. Men det som er viktig er å forkorte brøken. Døme: 5/25 = 1/5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå