Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan elever tvinges til å bruke fritiden på å samle inn penger til klassetur?

Pallantir

Anbefalte innlegg

Her jeg bor er det tradisjon at niende drar til Polen på "skyldtripp" og konsentrasjonsleirturisme med Hvite Busser, og de må begynne i åttende å steike vafler på torget, løpe rundt og plage naboene med loddsalg. Og hvis de ikke selger nok, må de betale egenandel på resten! Jeg vet (som det blant anet ble framhevet av utdaningsministeren i denne artikkelen - sitat "Loven om gratisprinsippet er mange år gammel. Alle skoleturer, som er en del av skolens opplegg, skal være tilgjengelig for alle elevene. ") at egenandel er ulovlig, og det kommer jeg til å gå løs på skolen med.

Men jeg vil gjerne vite om jeg er på trygg, juridisk grunn hvis jeg også melder fra til skolen om at de har å kutte ut å få ungene til å gjøre dugnadsarbeid for dette i fritiden sin hvis de vil unngå en tur i retten! For dette har jeg så avgjort ikke tenkt å gi meg på. 1945 er ganske lenge siden, og skal man absolutt undervises i folkemord, kan man for eksempel ta Bosnia, som er mye nyere og mer aktuelt, eller Russland/Sovjet, der mange flere ble drept av Stalin enn det Hitler noen gang rakk å gjøre. Håper noen kan hjelpe meg litt her! Jeg har riktignok to avdelinger juss, men det er 20 år siden... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her jeg bor er det tradisjon at niende drar til Polen på "skyldtripp" og konsentrasjonsleirturisme med Hvite Busser, og de må begynne i åttende å steike vafler på torget, løpe rundt og plage naboene med loddsalg. Og hvis de ikke selger nok, må de betale egenandel på resten! Jeg vet (som det blant anet ble framhevet av utdaningsministeren i denne artikkelen - sitat "Loven om gratisprinsippet er mange år gammel. Alle skoleturer, som er en del av skolens opplegg, skal være tilgjengelig for alle elevene. ") at egenandel er ulovlig, og det kommer jeg til å gå løs på skolen med.

Men jeg vil gjerne vite om jeg er på trygg, juridisk grunn hvis jeg også melder fra til skolen om at de har å kutte ut å få ungene til å gjøre dugnadsarbeid for dette i fritiden sin hvis de vil unngå en tur i retten! For dette har jeg så avgjort ikke tenkt å gi meg på. 1945 er ganske lenge siden, og skal man absolutt undervises i folkemord, kan man for eksempel ta Bosnia, som er mye nyere og mer aktuelt, eller Russland/Sovjet, der mange flere ble drept av Stalin enn det Hitler noen gang rakk å gjøre. Håper noen kan hjelpe meg litt her! Jeg har riktignok to avdelinger juss, men det er 20 år siden... ;)

Du kan selvfølgelig bare nekte men det vil bare gå ut over deg selv og vil sikkert føre til noen sanksjoner fra skolens side, kan hende du ikke får være med o.l

Ehh, så det nå:D

Trodde du var en whiner!

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

viss eleven vil på turen selv så må du for all del ikke ødelegge den. er sjeldent man har tura utenlands på skolen. hadde selve en sydentur som klassen min samla ihop peng fra 8ende klasse til 10ende klasse. var en avslutning på 10ende klasse den turen.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
viss eleven vil på turen selv så må du for all del ikke ødelegge den. er sjeldent man har tura utenlands på skolen. hadde selve en sydentur som klassen min samla ihop peng fra 8ende klasse til 10ende klasse. var en avslutning på 10ende klasse den turen.

Vi var i England. Broren min sin klasse var også i England. Dette årets tiendeklassinger ved min forrige skole var også i England. Sjeldent at man har turer utenlands på skolen? Den må du lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar

Jeg dro med Hvite Busser til Polen og slikt, og vil ikke akkurat kalle det en "skyldtripp". Ja, det hender du blir litt trist, men jeg fikk aldri dårlig samvittighet eller noe lignende.

Dessuten reiste vi sammen med en annen klasse fra Gran, og ble godt kjent med de. Hadde mye gøy og gjorde mye fanteri på de polske hotellene :).

Du kan godt klage på at elever tvinges til å samle inn penger på fritiden, men ikke klag på at de har valgt å dra på en slik tur.

Lenke til kommentar

Hadde du vært en av disse elevene, hadde jeg på sett og vis forstått ditt engasjement: Det er en kjent sak at barn/unge gjerne hisser seg opp over bagateller, især i skolesammenheng.

Men du er altså over 40 år..?

Og ikke bare er alderen din så vidt høy at jeg virkelig stusser. Du er jo ikke blant de involverte, en gang. Vil du slippe å bli bedt om å kjøpe lodd/vafler, eller mener du på generelt grunnlag dette er en urett det sporenstreks må ryddes opp i, sånn i rettferdighetens navn? Hvor ligger hunden begravet?

Vel, hva gjelder det rettslige, gidder jeg ikke å svare. Årsaken til det kan du kanskje tenke deg, men jeg kan for ordens skyld klargjøre: For det første er slike turer absolutt viktige, og å selge vafler og denslags kan gi positive erfaringer. Når det således er positive saker du går i rette med, og det øyensynlig uten rasjonelt grunnlag, og når du ovenikjøpet holder en tildels motbydelig tone ("skal man absolutt undervises i folkemord..."), må du skjønne at jeg ikke har særlig lyst til å vurdere de rettslige sider av det du spør om.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...