Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tentamen i elektro-VG1

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg ha tentamen i elektro (VG1). Her får vi lov til og ha med oss to håndskrevene ark, hvor vi kan skrive på begge sidene. Det jeg da lurer på er hva burde jeg skrive/tegne på dette arket. Til nå har jeg tegnet hovedstøm- og styrestrøm-sjema for start/stop av motor, og flerlinjesjema for brannalarmannlegg.

Vi fikk en situasjonbeskrivelse som lyder slik:

Du arbeider i et lite firma som driver med både elektriske installasjoner, motorinstallasjoner og montering av svakrstømmsannlegg.

En kunde har tatt kontakt med sjefen din og lagt frem flere arbeidsoppgaver som han vil ha utført. Kunden eier er hus som ligger litt utenfor tettbebyggelsen, dette har han bare brukt til fritidsbolig frem til nå.

Kunden har tidligere fått installert et lite kraftverk på eiendommen sin, men nå ønsker han å flytte fra byen og bosette seg på eiendommen.

I denne forbindelse har han snakket med sjefen din om mulighetene for utbedring av boligen.

Det er ikke innlagt strøm i huset, noe han vil ha når han flytter inn. I tilleg er det ikke innlagt vann i huset, men han har bulighet til og hente dette fra elva der han har installert kraftanlegg tidligere.

Han vil bruke boligen til både bosted og kontor, og ønsker derfor å sikre huset på best mulig måte. da det ligger litt avsides til.

Tidligere har han benyttet en reise-TV når han har brukt huset, men det har ikke fungert godt nok. 100 meter fra huset er det en liten haug, og han tror at antenneforholdene vil være bedre der en nede ved huset.

Han har bedt sjefen din vurdere de tiltak som er nødvendige for å tilfredstille de ønsker han har. Du blir tildelt denne oppgaven av sjefen din, da han skal reise bort i 14 dager.

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coaxial kabel. Beregning av DB og tap i kabel, signal forsterker ?

Kommer kanskje også til å bli litt om generatorer ?

Beregning av kurser og kanskje noe med pumper ?

Kanskje lurt å ha tegnet brannalarm anlegg, men tror heller det er tyveri alarm de sikter etter ? Du burde lese litt om regler om plassering av sentral, finne ut hvor mye areal enn branndetektor dekke, tyveri alarmer (sensor)

Gi en tilbake melding etter eksamen, blir interessant å vite hva dere fikk =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...