Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Går det ann å få kjøpt en internett "splitter"?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på en ting. Jeg har en internett ledning opp til rommet mitt, som brukes til pcen(har router nede). Nå har jeg fått meg PS3 også, og vil gjerne ha en ledning til og så jeg slipper å kun ha internett til en av delene om gangen. Men å sette opp en til router oppe på rommet er stress, og koster litt penger. Så jeg lurte på om/ hvor det går ann å få tak i en splitter, som lar den ledningen deles i 2 på en måte, slik at jeg kan få internett til begge med kun en ledning opp til rommet.

Muligens ser den slik ut?

38728373-100x100-0-0_.jpg

Går det ann å få kjøpt en slik splitter, og hvor kan man det og hvor mye koster den?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tips: skal du ha to routere etter hverandre, husk hvertfall å slå av dhcp routing på den siste routeren. en switch gjør underverker for rommet ditt. Har en 8 ports CNet stående på 24/7 til stasjonær pc, bærbar, ps3 og eventuelt en gjest eller to. :)

EDIT: leif

Endret av vinzenT
Lenke til kommentar

3com anbefales sterkt. Har den marsboer linker til, bare i gigabit utførelse. Den er dønsolid.

Forøvrig, om du skal bruke en sån kabelsplitter trenger du 2 stk, en i hver ende. (forutsetter at du ikke bare har en normal kabel (han) liggende men f.eks. ett punkt i begge ender (hun), typisk ferdig ført inni vegg med tilhørende kontaktpunkt lagt op. Du må da også ha en switch, eller routeren må ha flere porter (innebygd switch) til å koble på begge.

Det letteste i ditt tilfeller er bare å kjøpe en switch og 2 ekstra nettverskabler slik at du kan koble PC og PS3 på switchen.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
nei hvorfor vil det skape trøbbel?

Skal jo uansett ha bare 1 dhcp og IP adressene er jo selvforklarende!

Fordi i dette scenarioet vil jo ikke en router være noen god løsning, det krever mer kunnskap og gir langt flere feilkilder enn en switch og gir ingen fordeler for brukeren.

Lenke til kommentar

Bare for å unngå feil-bruk av tekniske termer senere:

En switch: Det du sikkert tenkte på da du postet. Deler kort sagt opp en ethernet kontakt opp i flere og gjør at trafikk kan gå alle veier mellom denne.

En splitter: Noe som deler et signal opp i to (eller flere). De fleste vil tenke på en ADSL splitter om du sier "splitter". Den splitteren som brukes for ADSL filtrerer eksempelvis ut telefonsignalet fra ADSL-signalet som kommer over samme kabelen, og leverer disse videre til to seperate utganger.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Lurte litt på om jeg skal kjøpe meg denne. Tenkte det er greit med 8 porter i fremtiden så jeg også kan bruke den til LAN, så er det greit å ha. Dessuten synes jeg det er greit å kjøpe den i butikken fremfor internett så jeg slipper frakt osv, i tillegg så jobber jeg der dem selger en sånn en. Ser den grei ut?

Lenke til kommentar

Ser grei ut den. Liker personlig ikke d-Link på generellt grunnlag, men det er vel mer p.g.a. de trådløse produktene deres og ikke en "dum" enhet som en switch (kontra en "smart" enhet som en router).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Den kabelsplitteren trådstarter linket til på CO skal virke bra. Har brukt lignende flere ganger. Men du må ha en i hver ende. Funker vel heller ikke hvis enhetene du kobler på splitteren får strøm via nettverkskabelen.

Lenke til kommentar

Det fungerar fint med en D-Link switch jag har kört en 5 portars D-Link 10/100 switch till mina 4 datorer 24/7 sen år 2000 har ett Bredbandsbolaget 100mbit internetabbonemang och 4 full DL/UL speed på alla mina PC. Andvänd helst Cat 5e alt Cat 6 om du vill uppnå gigabit hasitheter på din hemnätverk nu eller i framtiden.

test Gigabit switch 8 port ---> http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30195/51/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg stjeler/bumper tråden^^

Sliter med samme problem(Bare at jeg skal ha 2 pcer..)

Etter det jeg har lest her trenger jeg en switch, men jeg trenger en som er så liten som mulig. den skal nemlig få plass i et skap med begrenset plass.

Er denne noe av det minste som finnes (For rundt 2-300kr)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...