MrL Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Hei, jeg lurer på en ting. Jeg har en internett ledning opp til rommet mitt, som brukes til pcen(har router nede). Nå har jeg fått meg PS3 også, og vil gjerne ha en ledning til og så jeg slipper å kun ha internett til en av delene om gangen. Men å sette opp en til router oppe på rommet er stress, og koster litt penger. Så jeg lurte på om/ hvor det går ann å få tak i en splitter, som lar den ledningen deles i 2 på en måte, slik at jeg kan få internett til begge med kun en ledning opp til rommet. Muligens ser den slik ut? Går det ann å få kjøpt en slik splitter, og hvor kan man det og hvor mye koster den? Endret 5. juni 2008 av MrLG Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Du leter etter en svitsj, og disse koster fra 49,- og oppover. 100mbit holder lenge til internettbruk. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Du leter etter en svitsj, og disse koster fra 49,- og oppover. 100mbit holder lenge til internettbruk. Ok, får man kjøpt den på clas ohlson osv eller? Er det denne jeg skal ha? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 nei, du trenger en slik! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Ja, en slik kan du bruke så sant du har std nettkabel med åtte ledere som er korrekt koblet. Jeg ville nok ha valgt en ordinær switch. Lenke til kommentar
mamama Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 nei, du trenger en slik! hadde en sånn før, funket utmerket. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 nei, du trenger en slik! hadde en sånn før, funket utmerket. Den koster jo 300 kr, kan jeg like greit betale 100 kr til for en router.. Lenke til kommentar
Tallyho Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Du kan jo kjøpe en slik: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36172%3br:pg Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 to routere etter hverandre vil skape trøbbel, og det vil du vel ikke ha? Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 to routere etter hverandre vil skape trøbbel, og det vil du vel ikke ha? da setter vi de bare opp på hverandre.... nei hvorfor vil det skape trøbbel? Skal jo uansett ha bare 1 dhcp og IP adressene er jo selvforklarende! Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) tips: skal du ha to routere etter hverandre, husk hvertfall å slå av dhcp routing på den siste routeren. en switch gjør underverker for rommet ditt. Har en 8 ports CNet stående på 24/7 til stasjonær pc, bærbar, ps3 og eventuelt en gjest eller to. EDIT: leif Endret 5. juni 2008 av vinzenT Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Kjøp nå ikke switch på Clas Ohlsson da... det finnes da grenser Kjøp heller noe litt mer velkjent i nettverkskretser, slik som denne fra 3com. 3com switch Billigere er den også Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) 3com anbefales sterkt. Har den marsboer linker til, bare i gigabit utførelse. Den er dønsolid. Forøvrig, om du skal bruke en sån kabelsplitter trenger du 2 stk, en i hver ende. (forutsetter at du ikke bare har en normal kabel (han) liggende men f.eks. ett punkt i begge ender (hun), typisk ferdig ført inni vegg med tilhørende kontaktpunkt lagt op. Du må da også ha en switch, eller routeren må ha flere porter (innebygd switch) til å koble på begge. Det letteste i ditt tilfeller er bare å kjøpe en switch og 2 ekstra nettverskabler slik at du kan koble PC og PS3 på switchen. Endret 5. juni 2008 av MrLee Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 nei hvorfor vil det skape trøbbel?Skal jo uansett ha bare 1 dhcp og IP adressene er jo selvforklarende! Fordi i dette scenarioet vil jo ikke en router være noen god løsning, det krever mer kunnskap og gir langt flere feilkilder enn en switch og gir ingen fordeler for brukeren. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Bare for å unngå feil-bruk av tekniske termer senere: En switch: Det du sikkert tenkte på da du postet. Deler kort sagt opp en ethernet kontakt opp i flere og gjør at trafikk kan gå alle veier mellom denne. En splitter: Noe som deler et signal opp i to (eller flere). De fleste vil tenke på en ADSL splitter om du sier "splitter". Den splitteren som brukes for ADSL filtrerer eksempelvis ut telefonsignalet fra ADSL-signalet som kommer over samme kabelen, og leverer disse videre til to seperate utganger. -Stigma Lenke til kommentar
MrL Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Takk for alle svar. Lurte litt på om jeg skal kjøpe meg denne. Tenkte det er greit med 8 porter i fremtiden så jeg også kan bruke den til LAN, så er det greit å ha. Dessuten synes jeg det er greit å kjøpe den i butikken fremfor internett så jeg slipper frakt osv, i tillegg så jobber jeg der dem selger en sånn en. Ser den grei ut? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Ser grei ut den. Liker personlig ikke d-Link på generellt grunnlag, men det er vel mer p.g.a. de trådløse produktene deres og ikke en "dum" enhet som en switch (kontra en "smart" enhet som en router). Endret 8. juni 2008 av MrLee Lenke til kommentar
M.H Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Den kabelsplitteren trådstarter linket til på CO skal virke bra. Har brukt lignende flere ganger. Men du må ha en i hver ende. Funker vel heller ikke hvis enhetene du kobler på splitteren får strøm via nettverkskabelen. Lenke til kommentar
GS Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det fungerar fint med en D-Link switch jag har kört en 5 portars D-Link 10/100 switch till mina 4 datorer 24/7 sen år 2000 har ett Bredbandsbolaget 100mbit internetabbonemang och 4 full DL/UL speed på alla mina PC. Andvänd helst Cat 5e alt Cat 6 om du vill uppnå gigabit hasitheter på din hemnätverk nu eller i framtiden. test Gigabit switch 8 port ---> http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30195/51/ Lenke til kommentar
wigami Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hei, jeg stjeler/bumper tråden^^ Sliter med samme problem(Bare at jeg skal ha 2 pcer..) Etter det jeg har lest her trenger jeg en switch, men jeg trenger en som er så liten som mulig. den skal nemlig få plass i et skap med begrenset plass. Er denne noe av det minste som finnes (For rundt 2-300kr)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå