Gå til innhold

Sony SDM-X72/B og litt om lcd

Civilix

Anbefalte innlegg

Har tenk og kjøpe meg en LCD som jeg skal bruke til å ha med på LAN og slikt da jeg begynner å bli mektig lei av å bære rundt på en 19" CRT :grumpy:

Så fant jeg fram til denne: Sony SDM-X72/B

Noen som har noe erfaring med denne skjermen i bruk?

Grunnen til at jeg fant interesse for denne er at det er Sony(sony lager masse bra), og innebygd skjermswitch og Kensington lock(på større LAN kan det vere folk som vil stjele) er også kjekt. Men jeg har ikke peiling på LCD-skjermer, så jeg trenger litt veiledning....

400:1 kontrast - er dette bra? ser at det er mange billigere modeller som har 500:1...

200 MHz high speed graphics processor (???) - prosessor i skjermen? men det står at det er bra i spill og film, er dette tilfellet?

responstid; 10:20 ms (rise & fall time) - hvordan er dette? ser at endel billigskjermer(<3000,-) står det bare 25ms på, vil det si at denne skjermen har veldig dårlig responstid? Hvordan påvirker dette bildet?

Hvordan tror du utifra spesifikasjonene(eller fra erfaring) at denne skjermen vil klare seg i spill og til å vise film? Har du noen anbefalinger om andre skjermer(LCD 17" eller større, til en rimlig pris)?

Og til slutt, vil jeg merke noen forskjell mellom DVI og HD15 tilknytning? Isåfall hvor vil jeg merke beste forskjell(windows, film, spill,???). Vil gå for DVI(+til sony skjermen for at kabel følger med ;) ) hvis det ikke er noen negative sider ved det til mitt bruk(som vil bli spill og film stort sett) tror jeg at jeg velger det som primerkobling til hovedmaskinen min.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har denne skjermen i sølvfarget utførelse, og må si meg veldig fornøyd med den! Til film og spill synes jeg den fungerer bra, selv om den noen ganger viser tendenser til flimring ved krevende spill, som f.eks. Mafia. Men det kan jo også ha noe med skjermkortet mitt å gjøre også.. Har bare et GW ti4200. Husker ikke helt hvordan spillet oppførte seg med crt-skjermen jeg hadde. Ved film er bildet meget bra! :)

Forøvrig kan jeg nevne at skjermen er _veldig_ lyssterk og kontrastene er klare.

Har ikke prøvd skjermen med analog kabel, men dvi er nok det beste vil jeg tro. Dvi-en gjør også at skjermbildet stiller seg automatisk inn slik at det passer perfekt i skjermen.

Dette med Kensington lock har jeg ikke fått med meg.. Hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
400:1 kontrast - er dette bra? ser at det er mange billigere modeller som har 500:1...

Her har jeg en mistanke om at det er mange optimistiske tall ute og går. Tror uansett du vil bli mer fornøyd med et litt dyrere kvalitetsprodukt, som f.eks. Sony, enn de billigste LCD-skjermene.

responstid; 10:20 ms (rise & fall time) - hvordan er dette? ser at endel billigskjermer(<3000,-) står det bare 25ms på, vil det si at denne skjermen har veldig dårlig responstid? Hvordan påvirker dette bildet?

Du kan oppleve et etterslep ved raske bevegelser i skjermbildet. Hvordan dette oppleves i praksis, kan variere. Det er ikke nødvendigvis slik at skjermer med lavest responstid er best. Dette kommer for det første av at ikke alle er like ærige når de oppgir responstiden, og for det andre har forskjellige typer LCD-paneler ulike egenskaper når det gjelder å skifte mellom andre fargenyanser enn sort og hvitt, som er det som måles.

Hvordan tror du utifra spesifikasjonene(eller fra erfaring) at denne skjermen vil klare seg i spill og til å vise film? Har du noen anbefalinger om andre skjermer(LCD 17" eller større, til en rimlig pris)?

Ville vel tatt med Eizo L565 i vurderingen.

Og til slutt, vil jeg merke noen forskjell mellom DVI og HD15 tilknytning? Isåfall hvor vil jeg merke beste forskjell(windows, film, spill,???).

Du vil høyst sannsynlig merke den største forskjellen til vanlig Windows-bruk, for det er der den økte skarpheten i bildet vil være mest merkbar.

Lenke til kommentar

Har nå testet ut skjermen denne helgen, og må først si at jeg er meget fornøyd med kjøpet :yes:

2D kvaliteten var topp, både i windows(og freebsd) og når jeg så på film. Det var svert syndlig forskjell fra den gamle 19" crt skjermen min, bildet var sylskarpt og kontrasten var helt topp. Eneste negative(eller egentlig ikke da men) er at den er lyssterk, veldig lyssterk, dette var mest irritabelt i windows, men jeg fant ut av og sette på "ECO-mode"(strømsparing-sak) dempet den bakgrunnsbelysningen litt.

Når det gjelder 3D så er jeg ikke helt sikker på hva jeg synes, noen spill som R6:Raven Shield(kjøpt inn for anledningen) gikk det perfekt i og jeg la ikke merke til noe problemer i whatsoever. I halflife merka jeg litt ghosting i de mest hektiske situasjonene, men dette var så lite at jeg sier at det er fullt spillbart der. Men når jeg skulle prøve NWN blei det en litt annen opplevelse, det virka som om bildet hang etter og flimra endel når jeg hadde zooma helt ut(har låst opp kamera vi .ini fila). Det kan hende at det er noe problem med oppsettet mitt som forårsaka det, må testes mere :-?

Kan også nevne at høytalerene var også veldig bra(sammenlignet med høytalere på andre lcd-skjermer jeg har sett/hørt).

Mest negative må ha vert at driverene til skjermen ikke følgte med på cd'n(fy sony!)

Men jeg har ikke noe problemer med å anbefale denne skjermen på det sterkeste :woot:

Lenke til kommentar

Kjempebra at du ble så fornøyd med skjermen! Det ble jeg også :)

Har ikke fått testa høyttalerne jeg, men det må jeg en dag. Jeg har ikke lagt inn noen driver til skjermen.. Er dette nødvendig/en fordel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...