Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

3MZ Muntlig Eksamen


Anbefalte innlegg

Kom opp i 3mz muntlig i dag, skal ha den 09.00 mandag. Jeg lurer på om det er noen som har vært oppe i matte muntlig før (helst 3MZ) og har noen erfaringer de ønsker å dele?

 

Litt om hvordan selve eksaminasjonen foregår, mtp forberedelsesdel og utspørring o.l. Og litt om hva som er lurt å forberede seg på.

 

Hvordan er muntlig i forhold til skriftlig, karaktermessig?

 

Alle erfaringer og innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vi fikk vite var at vi fikk 30 min. forberedelsesdel på første tema, så 15 minutters eksaminasjon, og så en ny oppgave.

 

Første oppgave/tema burde gå rimelig greit ettersom vi har alle hjelpemidlene tillatt, heldigvis er vi med på IKT-forsøk og bruker pc, som vi også for ta med på forberedelsesdelen.

 

Er den andre oppgaven som jeg lurer mest på, er den liknende første oppgaven mon tro? At man skal kunne ta en slik matematisk luring på sparket er vel litt vanskelig.

 

Ang. oppgavene; må vi vise på ny hvordan vi løste den, eller kan vi bare vise arket vi brukte under forberedelsesdelen?

 

Andre tips, erfaringer?!

Lenke til kommentar

Tja.. Er i grunnen litt einig. Slik som SK er eit skriftleg fag, medan matte er båe munnleg og skriftleg. Likevel ser eg ikkje heilt problemet heller. Det er lett å utleie formlar, gjere reknestykker på tavla slik at senso blir nøgd. Det er ofte kva som vert kravd av deg som elev. No veit eg ikkje vanskeleggrada på 3MZ, men vi i 3MX må kunne bl.a å utleie formlar for td. volum av kule, formelen sin(u +/- v) osv.

Lenke til kommentar

I 3MZ har vi ikke så veldig mange formler o.l. Vi har bare de enkle formlene, så hvis d blir utgreiing av formler så burde det vel gå ganske greit tror jeg.

 

Slik som jeg har forstått det er 3MX mer bevisføring og forklaring av formler? Dermed tror jeg at en muntlig eksamen i 3MX vil gå ut på mer forklaring/bevis. 3MZ er mer praktisk matematikk, der vi driver endel med utregning.

 

Men, man kan jo ikke få store utregningsoppgaver heller? Man har jo bare 15 minutter å forklare på, og med en a, b, c og d oppgave kan jo tiden bli litt knapp.

 

Har du vært oppe i matte muntlig aspic?

Lenke til kommentar

Nei, vi får vite kva vi kjem opp i, på måndag. Eg HÅPAR så inderleg eg kjem opp i matte, og då er dommedagen førstkomande onsdag :) Men mattelæraren vår har gjeve oss ein del informasjon om korleis den munnlege eksamen går føre seg :)

Lenke til kommentar

Okei.. Vi fikk litt informasjon vi også, men kunne godt hatt et eksempel på hvordan en muntlig oppgave ser ut.

 

Det å komme opp i matematikk er i og for sei greit, men d som plager meg er at vi må forberede hele pensum, og at vi ikke vet hvordan oppgavene blir o.l.

 

Sendte derfor melding til lærer og spurte om han hadde, eller kunne lage, en muntlig eksamensoppgave slik at vi fikk se hvordan den ser ut.

 

Andre innspill mottas svært gjerne!;)

Endret av Nohander
Lenke til kommentar

Læraren vår har lagt litt vekt på å fortelje oss kva vi bør kunne skikkeleg, istadanfor å (som du seier) lese gjennom heile pensum.

 

Ei mogeleg oppgåve kan verte at du får ein sinusfunksjon (om dykk har hatt om dette) på forma f(x) = A*sin(cx + phi) + d

 

så skal du forklare kva dei ulike tinga er, kva amplituden har å seie osv.

 

Oppfølgingsspørsmålet kan då verte at du skal finne f'(x) og kanskje f''(x) (sistnemde blir kanskje litt mykje unødvendig rekning).

 

Dette var berre eksempel på ei oppgåve då. Slik opplegget på vår skule er:

 

Først får vi gitt ei oppgåve, så har vi ein halv time å forberede denne oppgåva på. Då kan vi ha med formelhefte og sjølvprodusert regelbok (rart ja) og kalkulator. Så skal vi inn til eksaminasjon, leggje fram løysningane på oppgåve. Deretter får vi ei ny oppgåve vi må løyse på "sparket". Opplegget for dette vaierar frå skule til skule trur eg..

 

Læraren vår legg vekt på at vi løyser alt på tavla, om du set deg ned med eit kladdeark framfor sensor vil han ikkje kunne sjå kva du gjer/ei forstå kvifor du gjorde som du gjorde for å finne eit mogeleg svar. Så om ei tavle er i nærleiken, for all del bruk den :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Så du får altså en konkret oppgave du skal løse? Ikke et tema, for så å "finne på" en oppgave selv?

 

Vi har hatt litt om amplitude, faseforskyvning, periode og liktevektslinjer ja.. og hva de har å si for funksjonen. Men vi har heldigvis ikke lært å derivere en sinus eller cosinusfunksjon.

 

Infoen vi har fått utdelt likner den dere har fått. Hvis det er lurt å bruke tavla til å forklare, å løse oppgaven bør jeg vel ta dette til etterretning!;)

 

Takk for tipset!

 

Andre!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...