Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygger subkasse - trenger litt tips

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at at noen påstår at lukkede kasser gir "strammere og fastere" bass. Det får meg til å tro at de bare har hørt feilkonstruerte kasser. Det er jo ganske merkelig at ikke lukkede kasser er enerådende på hjemmehøyttalere hvis dette skulle være korrekt.

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar
Da deler du kassen i 2deler når du regner ut. Visst det er med skråvegg du mener.

Regn først ut volumet på den rektangulære delen så den triangulæret delen så plusser du disse å da har du volumet på kassa

Det er ikke bare-bare. Hvis kassa rett og slett har masse forskjellige former, blir det fort mye knot. Rart dere syntes vannmetoden ikke er noe særlig..

Hva mener du Frode? At det ikke finnes lukkede kasser til hjemmekinoinstallasjoner? Jeg har ihvertfall en du kan lukke/åpne ved behov. Opplever at bassen er mye fastere når den er lukket, men bruker den åpen siden jeg har et såppas stort rom.

Kasser som har refleksporter blåser mye mer, og mye av fastheten blir borte p.g.a dette. Dette er min mening, så jeg får bare si: Smaken er som baken.. :)

Ser jo også at gutta fra Installbay, NM-mesterne våre som bygger til EMMA konkurranser osv bygger omtrent bare lukkede kasser. Velger å gå for den løsningen de gutta bruker jeg da.. :)

Lenke til kommentar
Hva mener du Frode? At det ikke finnes lukkede kasser til hjemmekinoinstallasjoner? Jeg har ihvertfall en du kan lukke/åpne ved behov. Opplever at bassen er mye fastere når den er lukket, men bruker den åpen siden jeg har et såppas stort rom.

Jeg mener at bassrefleks er klart dominerende på hjemmemarkedet, selv om det også finnes lukkede konstruksjoner. Det jeg egentlig vil frem til er at man kan få god kvalitet fra mange type konstruksjoner. En bassrelekskasse kan spille bedre enn en lukket. Det er svært mye annet enn port/ikke port som avgjør hvordan sluttresultatet blir.

Frode

Lenke til kommentar

De akustiske forholdene er vidt forskjellige i en bilkupè og en stue. Har du høyttalere beregnet for å stå i store rom vil den i en bilkupè gi overdrevent mye bass.

Og motsatt. En høyttaler beregnet for en bilkupè vil være tynn i bassen i store rom.

En bilkupè kan gi så mye som 20dB forsterkning ved 20Hz.

I en stue på rundt 30kvm vil en hjørneplassering kun gi rundt 3dB forsterkning.

Som nevnt ruller en trykkammerkasse av med 12dB/okt, og med en system-Q på rundt 1,2 starter avrullingen på 100-120Hz.

Dette passer meget godt med forsterkningskurven i en bilkupè, slik at resultatet blir flat frekvenskurve ned til ca 20-25Hz.

Jeg har hørt reflekssytemer som låter greit i bil, men generellt så er trykkammer bedre.

Skal du ha dypbass i en stue med trykkammer krever det elementer med høy Q-verdi og ofte store kasser.

Og selv om man beregner kassestørrelse med en system-Q på 0,7 vil allikevel avrullingen starte på 80-100 Hz. Dog kun med 12dB/okt, men du vil ofte få problemer med den dype bassen.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare-bare. Hvis kassa rett og slett har masse forskjellige former, blir det fort mye knot. Rart dere syntes vannmetoden ikke er noe særlig..

Visst man skal ha så mange forskjellige former lager man ris til egen ræv.

Vannmetoden fungerer ikke fordi du må vite målene på kassa før du setter det sammen, visst ikke ender du opp med å prøve å feile mange ganger å da blir det fort litt material kostnader.

Ser jo også at gutta fra Installbay, NM-mesterne våre som bygger til EMMA konkurranser osv bygger omtrent bare lukkede kasser. Velger å gå for den løsningen de gutta bruker jeg da..

Grunnen til dette er fordi du får et lengere frekvens område.

Lenke til kommentar
De akustiske forholdene er vidt forskjellige i en bilkupè og en stue. Har du høyttalere beregnet for å stå i store rom vil den i en bilkupè gi overdrevent mye bass.

Og motsatt. En høyttaler beregnet for en bilkupè vil være tynn i bassen i store rom.

En bilkupè kan gi så mye som 20dB forsterkning ved 20Hz.

I en stue på rundt 30kvm vil en hjørneplassering kun gi rundt 3dB forsterkning.

Som nevnt ruller en trykkammerkasse av med 12dB/okt, og med en system-Q på rundt 1,2 starter avrullingen på 100-120Hz.

Dette passer meget godt med forsterkningskurven i en bilkupè, slik at resultatet blir flat frekvenskurve ned til ca 20-25Hz.

Jeg har hørt reflekssytemer som låter greit i bil, men generellt så er trykkammer bedre.

Skal du ha dypbass i en stue med trykkammer krever det elementer med høy Q-verdi og ofte store kasser.

Og selv om man beregner kassestørrelse med en system-Q på 0,7 vil allikevel avrullingen starte på 80-100 Hz. Dog kun med 12dB/okt, men du vil ofte få problemer med den dype bassen.

Det du sier her er altså at det er de akustiske forholdene som er avgjørende, altså ikke om man velger portet eller ikke portet. Det er jeg helt enig i.

Frode

Lenke til kommentar

Visst man skal ha så mange forskjellige former lager man ris til egen ræv.

Vannmetoden fungerer ikke fordi du må vite målene på kassa før du setter det sammen, visst ikke ender du opp med å prøve å feile mange ganger å da blir det fort litt material kostnader.

Ser jo også at gutta fra Installbay, NM-mesterne våre som bygger til EMMA konkurranser osv bygger omtrent bare lukkede kasser. Velger å gå for den løsningen de gutta bruker jeg da..

Grunnen til dette er fordi du får et lengere frekvens område.

Visst lager man ris til egen ræv når man lager ei kasse med mange forskjellige former. Men i noen konstruksjoner er det rett og slett ikke mulig å lage ei kasse med riktige mål som er rektangulær. Man skal også prøve å få dette til å se pent ut også, og da er vannmetoden enkel og grei for å sikre at volumet er riktig. Man må rett og slett prøve og feile litt. Gjerne bygge litt ekstra stort når man lager kasser som er helt random i formen, og deretter dele opp i ettertid. Såklart, absolutt best å vite målene og ha en viss peiling på hvor mange liter det er plass til - men noen ganger er det ikke like lett. Bare sjekk ut noen av prosjektene til de gutta, de er jo rett og slett ville.

Når det gjelder dette med lukkede kasser, så er jeg helt enig med Trainman. Det er en viss forskjell på en bilcoupè og ei stue. Og ikke minst, smak og behag. Liker man buldrende og pustende kasser i bilen, er det greit. Det er også en viss forskjell i utførelsen i kasser som er beregnet til hjemmekinoer. (kvalitetsmessig)

Lenke til kommentar

Men alt i alt, ender det opp med hvilken løsning man skal bruke, i resultat av akustikkens virkning.

Uansett, jeg forklarte pent at min mening var preget av egen smak, og jeg syntes lukkede kasser er bedre i bil, en reflekskasser.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fulgte vel egentli ingen av tipsene her..

fortsatte å lage ferdig kassen, og det ble faktisk sinnsykt bra :)selv om den er laget av en reol :p

Vanvittig fornøyd!

Kan slenge med bilder, er ikke det endelige resultatet:

subkasse.jpg

subkass2.jpg

Edit: ikke se på kabelrotet :p skal fikse det pent så ingen kabler vises, samt skal smelle inn enda en forsterker :)

Hadde ikke filt tilgjengelig, så spraya bare på med svart lakk. men kassen skal trekkes i filt, og subbene skal festes bedre, med plastringer rundt. har og montert termineringer på sidene til subbene, slik at det er lett å ta kassen ut å inn av bilen.

Noen tips til hvor de selger "gitter" til subber? tenker ikke på gitter, men mere noen rør som står over dem, slik at handleposene ikke ligger imot elementene lixm..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Du har altfor liten diameter på bassefleksportene dine. Nå vet ikke jeg hvor lange de er, men blir de for lange blir tuningfrekvensen din alt for lav.

Pustelyder er muligens ikke det største problemet i og med at det står i bagasjerommet, men bassen blir kanskje ikke det helt store. Men det finner du ikke ut før du har prøvd noe annet.

Er du fornøyd er det det viktigste.

Lenke til kommentar

Hehe, de rørene er bittersmå, og veldig korte. tillhører en subkasse som hadde 2stk 8" subber :p skal kjøpe større å lengre rør på biltema på torsdag :)

Men er fornøyd med det slik det er nå ja^^ spiller noe sinnsykt mye bedre enn de gamle subbene mine :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...