Complexity Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Hei i dag begynte jeg å bygge ny subkasse til bilen, ettersom den gamle er rimelig sundspilt. Derfor tenkte jeg å ha en som passer perfekt i bagasjerommet mitt på scorpioen, så har tadd mål etter bagasjerommet som mål på kassen. Men så kommer det jeg lurer på. Har brukt en gammel "reol" som matrial, ettersom jeg har mangel på plater, og de virket tykke nokk. Siden det var en reol, så var det en plate i midten. Vil det bli no bedre effekt av å ha subbene adskilte? Er 2stk 12" subber jeg skal ha i den. og så lurer jeg på det med bassrefleksrør. lurte på om jeg skal la begge subbene ha samme rør, eller om jeg skal lage rør til hver av dem? her er noen bilder. framplaten er ikke satt på.. Noen som kan hjelpe meg med tips å forslag? Tenkte og kansje på å ha bassrørene opp mot hattehyllen? vil det gi ekstra trykk? Kan nevnes at jeg hører nesten bare på techno og "drum'n bass" så vil ha mest mulig trykk Edit: Dere grøsser kansje over at den er grønn men jeg skal ha fremplaten større, og trekke den i sort filt. så de stygge fargene på kassen vil ikke bli synlig Endret 5. juni 2008 av Complexity Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hei i dag begynte jeg å bygge ny subkasse til bilen, ettersom den gamle er rimelig sundspilt. Derfor tenkte jeg å ha en som passer perfekt i bagasjerommet mitt på scorpioen, så har tadd mål etter bagasjerommet som mål på kassen. Men så kommer det jeg lurer på. Har brukt en gammel "reol" som matrial, ettersom jeg har mangel på plater, og de virket tykke nokk. Siden det var en reol, så var det en plate i midten. Vil det bli no bedre effekt av å ha subbene adskilte? Er 2stk 12" subber jeg skal ha i den. og så lurer jeg på det med bassrefleksrør. lurte på om jeg skal la begge subbene ha samme rør, eller om jeg skal lage rør til hver av dem? her er noen bilder. framplaten er ikke satt på.. Noen som kan hjelpe meg med tips å forslag? Tenkte og kansje på å ha bassrørene opp mot hattehyllen? vil det gi ekstra trykk? Kan nevnes at jeg hører nesten bare på techno og "drum'n bass" så vil ha mest mulig trykk Edit: Dere grøsser kansje over at den er grønn men jeg skal ha fremplaten større, og trekke den i sort filt. så de stygge fargene på kassen vil ikke bli synlig Tror ikke en "reol" er det lureste å bygge kasse av,da du risikerer å få en del stygge resonanser fra kassen. Spon er etter min erfaring det beste da den har en lav resonansfrekvens ca 14 Hz, det går selfølgelig og bygge i MDF men egenresonansen ligger på 400 Hz så det krever en del avstiving for og unngå hul lyd. Hvilke elementer er det du har tengt å putte i kassa? Det som er viktig om du er ute etter mest mulig trykk er at kassen er i alle fall sånn någenlunde rett størrelse på i forhold til elementene du har tengt å ha i. I de fleste tillfeller får du mest trykk med subbene vendt bakover sammen med porten(e). Du får vel ikke mere effekt av og ha to separate kasser (rom) for hvert element men du får en gevinst i form av litt bedre avstivet kasse og renere lyd. Det går fint å bruke en port,men da må du bore en del store hull i skilleveggen. Om du oppgir navn og data (parametre Vas,Fs og Qts) på elementene kan jeg beregne kasse og portstørrelse til deg Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Nei det er vel ikke det, men var det eneste jeg fikk tak i, er ett lavbudskjettsprosjekt dette så Tusen takk for svar ellers Her er link til subbene jeg har tenkt å sette inn, håper infoen der kan være behjelpelig Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Skal du ha bassreflekskasse, så MÅ du regne det ut, slik at det blir helt riktig... Men til de subene, så er det neppe noen fordel med reflekskasse, så drit i det du Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Hmm.. ja vi får se hva det blir til Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Totalt volum på kassen skal være 82 Liter med 2 stk 10.3 cm porter med en lengde på 30 cm, vil subbene spille optimalt. Teoretisk SPL 132 dB. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Ahh, okei tusen takk for info Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Hei i dag begynte jeg å bygge ny subkasse til bilen, ettersom den gamle er rimelig sundspilt. Derfor tenkte jeg å ha en som passer perfekt i bagasjerommet mitt på scorpioen, så har tadd mål etter bagasjerommet som mål på kassen. Men så kommer det jeg lurer på. Har brukt en gammel "reol" som matrial, ettersom jeg har mangel på plater, og de virket tykke nokk. Siden det var en reol, så var det en plate i midten. Vil det bli no bedre effekt av å ha subbene adskilte? Er 2stk 12" subber jeg skal ha i den. og så lurer jeg på det med bassrefleksrør. lurte på om jeg skal la begge subbene ha samme rør, eller om jeg skal lage rør til hver av dem? her er noen bilder. framplaten er ikke satt på.. Noen som kan hjelpe meg med tips å forslag? Tenkte og kansje på å ha bassrørene opp mot hattehyllen? vil det gi ekstra trykk? Kan nevnes at jeg hører nesten bare på techno og "drum'n bass" så vil ha mest mulig trykk Edit: Dere grøsser kansje over at den er grønn men jeg skal ha fremplaten større, og trekke den i sort filt. så de stygge fargene på kassen vil ikke bli synlig Tror ikke en "reol" er det lureste å bygge kasse av,da du risikerer å få en del stygge resonanser fra kassen. Spon er etter min erfaring det beste da den har en lav resonansfrekvens ca 14 Hz, det går selfølgelig og bygge i MDF men egenresonansen ligger på 400 Hz så det krever en del avstiving for og unngå hul lyd. Hvilke elementer er det du har tengt å putte i kassa? Det som er viktig om du er ute etter mest mulig trykk er at kassen er i alle fall sånn någenlunde rett størrelse på i forhold til elementene du har tengt å ha i. I de fleste tillfeller får du mest trykk med subbene vendt bakover sammen med porten(e). Du får vel ikke mere effekt av og ha to separate kasser (rom) for hvert element men du får en gevinst i form av litt bedre avstivet kasse og renere lyd. Det går fint å bruke en port,men da må du bore en del store hull i skilleveggen. Om du oppgir navn og data (parametre Vas,Fs og Qts) på elementene kan jeg beregne kasse og portstørrelse til deg Når det gjelder resonnansen er det helt motsatt. Bruk MDF da bassfrekvensene ikke når opp til resonnansefrekvensen i materialet. Dermed settes ikke kassen i selsving av lyden fra subene. Slik det blir sagt her så anbefales det bygge en kasse som vil svinge i takt med bassen, og dermed lage lyd. Det er jo det stikk motsatte som er hensikten med å bygge et godt kabinett. Hul lyd er ikke problem uansett om man bygger skikkelig, og bruk gjerne dempemateriale i kassen for å unngå stående bølger inne i kassen. Vil nesten uansett data på elementene anbefale deg å lage trykkammer. Dvs å ikke bruke bassrefleksrørene. Edit: Tilleggsoppl Endret 6. juni 2008 av Trainman Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 "Når det gjelder resonnansen er det helt motsatt. Bruk MDF da bassfrekvensene ikke når opp til resonnansefrekvensen i materialet. Dermed settes ikke kassen i selsving av lyden fra subene. Slik det blir sagt her så anbefales det bygge en kasse som vil svinge i takt med bassen, og dermed lage lyd. Det er jo det stikk motsatte som er hensikten med å bygge et godt kabinett. Hul lyd er ikke problem uansett om man bygger skikkelig, og bruk gjerne dempemateriale i kassen for å unngå stående bølger inne i kassen." Her tar du feil. Egenresonansen til et materiale har ingenting med frekvensen det bli utsatt for å gjøre. Du vil kunne få frem resonansen ved feks og kun banke i materialet. Skal man bygge i MDF må kassen avstives på riktig måte for å unngå resonanser,og da bør man ha en del kunnskap. Begrunn hvorfor du annbefaler trykkammer framfor refleks. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Nei, selve egenresonansen forblir uendret uansett hva slags frekvenser man utsetter det for. Egenresonansen til et materiale avhenger først og fremst av dimensjonene på platene man snakker om. Å påstå at en 18mm sponplate på 10 x 10 cm har en egenresonans på 14 hz er tøys. Tykkelse, lengde, bredde og ikke minst avstivning og demping spiller inn. Tøvet med at "spon har en egenresonans på 14 hz og MDF har en egenresonans på 440 hz" stammer så vidt jeg vet fra et "infoskriv" fra Backes Ljudbyggeri i Sverige. Backe kunne mye han, men akkurat her bommet han. Med mindre det er snakk om standard platestørrelser på 120 x 240 cm, men sånne dimensjoner er jo uansett aldri aktuelle for en basskasse til bil. Og jo, man er helt avhengig av å ha energi i det aktuelle frekvensområdet for å eksitere egenresonansen. Hvor skulle ellers energien komme fra? Det er nok du som tar feil er jeg redd. Endret 7. juni 2008 av epifant Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Egenresonansen i et hvilket som helst materiale forblir den samme uansett størrelse,men ved og avstive feks MDF demper man resonansen (den blir mindre hørbar). Igjen nei du trenger ikke energi i det aktuelle frekvensommråde for egenresonans,energien som fremkaller resonansen kan være så mangt feks at du slår knokene i en basskasse,da kommer energien fra knokene dine. Men resonansen kommer sterkere fram jo nermere påvikningens frekvens er egenresonansen. Endret 7. juni 2008 av ilstang Lenke til kommentar
epifant Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Snakker du om materialet isolert sett? Gjør man en gitt konstruksjon stivere vil man vel flytte resonansfrekvensen oppover, og motsatt ved å gjøre konstruksjonen mer ettergivende? Du mener altså at egenresonansen er frekvensstabil, men amplitudevariabel? Ser jeg ordla meg dårlig, det jeg mente angående energi vs/resonansfrekvens var at man trenger en viss mengde energi for å eksitere resonansfrekvensen. Man må med andre ord ikke spille nøyaktig 440 hz for å "påkalle" egenresonansen i MDF, men så vidt jeg vet kreves det langt mindre energi ved 440 hz enn for eksempel 44 hz. Ble det mer forståelig? Håper det Hovedspørsmålet vil jo uansett være hvor hørbart det vil være, og i mitt hode er det langt mer sannsynlig at man vil ha mer energi ved 14 hz enn 440 hz i en basskasse, i det man snakker om en båndbredde på ~25-80 hz med enten 18 eller 24 dB/okt. filter i begge ender. Eller om man ordlegger seg annerledes og sier at hovedenergiområdet ligger nærmere 14 hz enn 440 hz. Mulig jeg har forvirret meg selv ut på et jorde, har argumentert så mye frem og tilbake med meg selv at jeg nesten er svimmel :!: Interessant diskusjon uansett! Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Om man gjør konstruksjonen stivere demper man egenresonansen til materialet,man endrer den ikke. Når det gjelder det du kaller å påkalle egenresonansen har jeg forstått og vist det lenge. Når det gjelder energien vil mange ha et lavpassfilter på ca 20 hz, og om man ikke har det så hører man ikke den eventuelle resonansen på 14 hz. Man hører dog 400 eller 440 som du sier veldig godt. Mulig du har forvirret deg litt ut på jordet, har selv bygget høytalerkabinetter og kasser til sub i en årrekke og snakker av erfaring. Skal du ha det beste resultat er betong tingen, men blir tungt då så det er jo ikke så aktuelt i bil. Har selv en sub bygget av bla betong i stua som veier ca 270 kg. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 "Når det gjelder resonnansen er det helt motsatt. Bruk MDF da bassfrekvensene ikke når opp til resonnansefrekvensen i materialet. Dermed settes ikke kassen i selsving av lyden fra subene. Slik det blir sagt her så anbefales det bygge en kasse som vil svinge i takt med bassen, og dermed lage lyd. Det er jo det stikk motsatte som er hensikten med å bygge et godt kabinett. Hul lyd er ikke problem uansett om man bygger skikkelig, og bruk gjerne dempemateriale i kassen for å unngå stående bølger inne i kassen." Her tar du feil. Egenresonansen til et materiale har ingenting med frekvensen det bli utsatt for å gjøre. Du vil kunne få frem resonansen ved feks og kun banke i materialet. Skal man bygge i MDF må kassen avstives på riktig måte for å unngå resonanser,og da bør man ha en del kunnskap. Begrunn hvorfor du annbefaler trykkammer framfor refleks. Sa ingenting om at egenresonansen påvirkes av frekvensene materialet påvirkes av. Det jeg mente var at spon påvirkes i større grad av bassfrekvenser enn MDF pga lav egenres. Egenres til et materialet er selvfølgelig konstant. MDF har høyere tetthet og stivhet og dermed høyere egenres. MDF er også lettere å arbeide med. Konstruksjonen har også mye å si for kassens egenres. Avstiverne er med på å heve egenres i selve kassen. Med trykkammerkasser får man en mye strammere og mer definert bass enn med bassreflekskasser. Med trykkammer får man også et system som tåler mer effekt. Avrullingen nedover til en trykkammerkasse er 12dB/okt. Bassrefleks har 24dB/okt Med en trykkammerkase med system-Q på ca 1,2 får man en avrullingskurve som i stor grad vil utjevne den forsterkningen man har i bassområdet i en bilkupè, eller et annet lite rom med tilsvarende størrelse. Dvs at man får en flat frekvenskurve ned til 20-25Hz. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Et delvis off topic spørsmål her: Hva er egenresonansen til kryssfiner? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Bruk MDF. Et mye bedre materiale å bygge med i forhold til spon. Føler du at du trenger å dempe kassa innvendig, kan du bruke denne. Har bygd en del kasser i spon, og må si at overgangen fra dette til MDF var herlig. MDF er et mye sterkere og fastere materiale, og er bygd opp av fine små korn, i motsetning til spon som er noget grov. Anbefaler deg å ha en tykkelse på MDF-en i 19mm eller mer. Gjerne 22mm om du vil ha det skikkelig stabilt og sterkt. Skjær opp i perfekt oppmålte biter(ikke med stikksag, om dette blir ujenvt!). Bruk gjerne en gjerdesag som skjærer omtrent 100%. Så limer du og skrur det hele sammen med trelim og passe lange torx-skruer. Vær gjerne raus med skruene, da det skal sitte SKIKKELIG. Fug gjerne med litt akrylmasse på innsiden i skjøtene om du vil være 100% sikker mot lekkasje. Om du skal være skikkelig nøyaktig, måler du literen ved bruk av vann, for å sjekke om det stemmer, samt å sikre deg mot lekkasjer. Skal du ha en lukket kasse, skal den være 100% tett! Anbefaler dog lukkede kasser, da det blir en mye fastere og strammere bass. Så, lykke til! Og: Installbay.no er en knallgod side med alt du trenger av rekvisita til bilen din. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Er jo litt lurt å måle literen før kassen er ferdig da:) Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Går fint an å måle litenen igjennom et hull som er til elementet. Smell en pose nedi kassa, og kjør på med vann. Husk at toppplata er med på og forandre literen, så det er greit å måle når den er ferdig. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Hva er galt med matematikk? Høyde*Bredde*Dybde = Volum Regnes selvfølgelig ut før kassen bygges, og ut i fra hvor stor kasse elementet skal ha. Topplata påvirker ikke volumet da man selvfølgelig regner innvendige mål. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Ingenting galt med matematikk, men din formel passer dessverre ikke når kassen ikke er en rektangulær kasse. Derfor kan det noen ganger være bedre å se det stemmer i praksis.. Og når man måler med vann sjekker man samtidig om det er noen lekkasjer. To fluer i en smekk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå