Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Enda en ny maskin som ikke starter. Slår seg av og på av seg selv etter at on/off er betjent.


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier.

 

 

Hovedkort:

Asus P5E3 Deluxe/WiFi-AP@n

 

Skjermkort:

HIS Radeon HD 3870 512 MB IceQ 3

 

Prosessor:

Intel Core 2 Quad Q6600

 

Prosessorkjøler:

Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2

 

RAM:

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 1GB, CL8

 

Strømforsyning:

OCZ StealthXStream 600 Watt

 

DVD ROM:

Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA Black OEM

 

Harddisk:

Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM

 

 

 

Monterte delene, koblet kabler, slo på on-knappen bak på Power Supplyen og trykket på on-knappen på fremsiden. Vifter etc høres ut til å starte opp, det hele dør etter et par sekunder for så å ta en pause på ca fire sekunder før det hele gjentar seg. PC-en slår seg altså på i uendelig loop.

 

PC-speaker lager ikke lyd.

 

Dette er mitt første PC-bygge så jeg er naturligvis usikker på om alt er gjort riktig.

 

 

DVD: rød SATA mellom hovedkort og DVD-enhet, samt flerfarget 5-pins SATA kontakt mellom powersupply og DVD-enhet.

 

HDD: samme som DVD.

 

Skjermkort: montért i den øverste blå slotten på hovedkortet som kalles PCIEx16_1, samt montert 6-pins kabel (gule og svarte kabler - kabelen har påskriften: PCI-E1) mellom powersupply og skjermkortets bakside.

 

Hovedkort: CPU-fan er montert, men zalmanns vifte hadde trepins støpsel og hovedkortet hadde firepins støpsel. Tror jeg fikk dette riktig. EAXPWR er montert mellom hovedkort og powersupply. Fra powersupply var kabelmatta oppdelt i to deler. Ét stort støpsel med mange pinner og et lite med fire pinner og påskrift: 24. i øverste venstre hjørne på hovedkortet er det et åttepins støpsel der dem fire lengst til venstre er dekt til med en hette. Dem fire ved siden av passet til en kontakt fra powersupply som hadde påskrift CPU1. I samme kabelmattedel fra powersupply som den kabelen som hadde påskrift CPU1, var det en lik kabel, den hadde påskrift CPU2. Denne brukte jeg ikke og lot den bare henge.

 

Lengst ned på hovedkortet var det plass til flere småkabler som kommer fra towerets frontpanel. Da blant annet, USB, firewire, audio on/off knapp og PC-speaker etc. Disse tror jeg er riktig koblet.

 

Jeg har ikke gjort noe med jumpere osv på hovedkortet.

 

 

EDIT: Lagde en litt missvisende beskrivelse. Rettet opp, spør ivei om det er noe mer som er uklart.

 

 

 

Takk for din tid :)

Endret av huskydogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bort med alt du ikke trenger for boot.

Ikke dvd eller usbenheter nettverk bort.

 

Har du flere minnebrikker ha kun i en prøve flere slot.

 

At den slår av på sånn kan være at noe ligger til jord,som får psu til og stenge av for så og prøve igjen.

 

Du må sjekke dette med on off knappen koble bort alt så kun den er med prøv igjen.

 

Det kan være psu som ikke er god.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Bort med alt du ikke trenger for boot.

Ikke dvd eller usbenheter nettverk bort.

 

At den slår av på sånn kan være at noe ligger til jord,som får psu til og stenge av for så og prøve igjen.

 

Du må sjekke dette med on off knappen koble bort alt så kun den er med prøv igjen.

 

Det kan være psu som ikke er god.

 

 

 

Ok, dette fikk meg til å tenke på en ting.

 

Under monteringen av hovedkortet i toweret så brukte jeg naturligvis dem gullfargede, små avstandsmuttrene som liksom "løfter det hele opp en halv cm fra chassiet. Derimot så ligger hovedkortet oppå disse metallmuttrene uten noe form for isolasjon. Det var med en haug med små papp-skiver og disse brukte jeg på oversiden mellom hovedkort og de skruene som jeg skrudde fast hovedkortet med. Har en del til overs av alle disse delene.

Lenke til kommentar

Fjernet alle kabler, skjermkort, HDD osv..

 

Eneste som er montert nå er hovedkort, CPU, vifte og RAM.

 

Kabler som er påsatt:

 

-Hovedstøpsel fra PSU til kontakt EATXPWR på hovedkort.

-Kabel fra CPU-vifte til kontakt CPUFAN på hovedkort.

-Kabel CPU1 fra PSU og til kontakt EATX12V på hovedkort.

-Kabel fra on/off knapp.

 

NB:

RAM-brikken er testet i alle slotter.

Jeg har en quadcore/64bits CPU.

 

 

 

 

Huff blir redd av sånt :p

Lenke til kommentar

De skal nå iallefall i selv om det ikke virker enda.

Har du i 20pin + 4 pin , den feteste ledningen?

Har du ikke et bilde av systemet, og er de små ledningnen som styrer oppstart osv rett?

+- osv.Regner med at det fulgte med en plastbit som guider dette.

+ er rød osv.

 

 

Under bateriet er det en jumper, står denne på de to til venstre? og 1 pin til høyre er ledig?

Endret av War
Lenke til kommentar

Spacerne under hovedkortet lager kun problemer hvis noen av de står under h.kortet UTEN hull under.De må altså stemme med skruhullene på hovedkortet.Står en slik opp under kortet og treffer en lodding eller noe er du "busted".Har du prøvd å resette CMOS ? Det skal alltid gjøres før oppstart på ny pc.

Lenke til kommentar

Okey.. EKSAKT det samme hendte meg også. Maskinen levde helt sitt eget liv. Slo seg selv av, og på, og av osv.. Og det var nesten umulig å få slått den helt av..

 

Løsningen var ikke noe farlig. Det viste seg rett og slett at hovedkortet var inkompatibelt med akkurat den prosessoren.

 

Byttet til en kompatibel prosessor, og alt var i skjønneste orden!!

 

MSI Powerup btw..

Lenke til kommentar
Okey.. EKSAKT det samme hendte meg også. Maskinen levde helt sitt eget liv. Slo seg selv av, og på, og av osv.. Og det var nesten umulig å få slått den helt av..

 

Løsningen var ikke noe farlig. Det viste seg rett og slett at hovedkortet var inkompatibelt med akkurat den prosessoren.

 

Byttet til en kompatibel prosessor, og alt var i skjønneste orden!!

 

MSI Powerup btw..

du kan prøve og bytte psu eller du kan ta vekk alle ram brikkene utennom ein og det samma med skjemkortet visst du har flere:P

Lenke til kommentar
Spacerne under hovedkortet lager kun problemer hvis noen av de står under h.kortet UTEN hull under.De må altså stemme med skruhullene på hovedkortet.Står en slik opp under kortet og treffer en lodding eller noe er du "busted".Har du prøvd å resette CMOS ? Det skal alltid gjøres før oppstart på ny pc.

 

 

Foretatt nå.

Ingen endring, men takk for tips.

 

 

 

 

 

Okey.. EKSAKT det samme hendte meg også. Maskinen levde helt sitt eget liv. Slo seg selv av, og på, og av osv.. Og det var nesten umulig å få slått den helt av..

 

Løsningen var ikke noe farlig. Det viste seg rett og slett at hovedkortet var inkompatibelt med akkurat den prosessoren.

 

Byttet til en kompatibel prosessor, og alt var i skjønneste orden!!

 

MSI Powerup btw..

 

 

 

Uff :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...