Gå til innhold

Socket 940 - Opteron

Anbefalte innlegg

Bare så jeg ikke misforstår noe, det raskeste jeg kan putte i socket 940 er Opteron 285? Har i dag 2 stykk 2-kjerne 260. Prisene som antydes på 285 er jo ikke helt hinsides lenger. Siden det nå er 2 år siden 285 ble lansert er det vel lite sannsynlig at det kommer noe nytt på 940-platformen, AMD har vel rikelig med AM2.

Slik jeg forstår det vil nyere grafikk-kort dra nytte av raskere prosessor, stemmer dette? 3850 baserte AGP-kort er jo skambillige i forhold til det grafikk-kort kostet da jeg bygget denne maskinen. Og det vil være en stor oppgradering i forhold til 1950 kortet jeg har i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt det første spørsmålet ditt her - du har ikke tenkt å prøve å putte en AM2-prosessor på et Socket 940 hovedkort?

Det gjelder forøvrig å balansere CPU i forhold til skjermkort. Dvs. at dersom du har en veldig svak CPU, hjelper det ikke med et hyper-kraftig skjermkort - da operasjonene som foretas av CPUen vil "sinke" det grafikken som skjermkortet kan levere - dette blir da forenklet kalt en flaskehals.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt det første spørsmålet ditt her - du har ikke tenkt å prøve å putte en AM2-prosessor på et Socket 940 hovedkort?

Det gjelder forøvrig å balansere CPU i forhold til skjermkort. Dvs. at dersom du har en veldig svak CPU, hjelper det ikke med et hyper-kraftig skjermkort - da operasjonene som foretas av CPUen vil "sinke" det grafikken som skjermkortet kan levere - dette blir da forenklet kalt en flaskehals.

nesten gullkornkanditat dette. trøtt om morgenen du :p

ontopic: HD3850 er et bedre kort enn 1950, ja. Du må tenke på om det er værd å bruke penger på utdatert AGP. Dual opteron er gromme greier, selv om de begynner å dra på åra.

hvis du tenker på spillytelse ville jeg brukt noen lapper til å fått ny hardware. kommer under 5000 for ny innmat i en pc som drar alt av spill

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
nei var vell egentlig bare tull. skjønte bare ikke hvordan du fikk for deg at han skulle putte socket AM2 prosessor i et 940 kort.

:)

Jeg stusset også over det - spørs om det var et snev av "ikke lese hele innlegget" syndromet, er ofte plaget av det selv, særlig om morran :!:

Lenke til kommentar
Du får Dual Core Opteron 290 på 2,8GHz. Tror det er den raskeste til socket 940. Å finne den er en annen sak.

Ser ikke ut som noen norske nettbutikker har den i produktlistene sine. Newegg har den på lager, og sikkert en del andre utenlandske nettbutikker også.

Valget blir sikkert å bygge ny maskin og komme meg over på intel/nvdia-platform. Når jeg tenker på hva denne maskinen kostet da jeg bygget den er jo prisene på relativt high-end utstyr sinnsvakt lave nå. Oppgraderer nok denne maskinen med ett par 290'er og nytt AGP-kort etter at ny maskin er på plass. Den er vel snart 4 år gammel og kjører fortsatt første instalasjon av XP til tross for at det er 3. hovedkortet og sikkert 4. settet med prosessorer etter eksperimenter med vannkjøling, så litt fortjener den når den får status som maskin #2 :)

Hadde jo håpt AMD skulle slippe noen aftermarket prosessorer til s940 til tross for at man har hoppet over til socket AM2. Det står tross alt noen slike rundt i diverse serverparker som sikkert hadde dradd nytte av lavere energibehov fra en prosessor med nyere produksjonsteknologi enn 90nm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...