Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Overvurdert er det teiteste konseptet i verden. Jeg kan gå med på at man ikke blir interessert av filmen (jeg kjedet meg under hele Good/Bad/Ugly) og jeg kan forstå at man ikke liker måten filmen presenterer seg på (alt fra Gummo til Crash, det har jo med hvordan man liker filmene sine), men overvurdert har jeg litt vanskelig med å forstå. Jeg er redd for at jeg kanskje bruker konseptet selv, men jeg merker fort med filmer jeg synes var overvurderte før at gjensyn gjør underverk.

Er med på det du sier her. Om man ikke liker konseptet eller sjangeren for den del, blir det teit å si at filmen er oppskrytt. Liker man ikke krigsfilmer

blir det feil å si at Platoon er oppskrytt på grunnlag av sin egen smak. Jeg gjør det helt sikkert selv, men det er helt klart en uvane.

Lenke til kommentar
Men jeg syns Citizen Kane er forferdelig overvurdert og jeg fortstår fremdeles ikke all hypen. Schindler's List, Casablanca, City of God, Psycho, Dr. Strangelove, Lawrence of Arabia osv. Er filmer jeg hadde lave forventinger til fordi instinktet mitt sa de ikke ville passe meg. Og det var rett. De er utrolig overvurderte, ufattelig kjedelige drittfilmer imo.

Kva er det eigentleg du liker???

Dette var jo veldig ulike og varierte filmar - eg prøver å finna fellesnemnaren, og det einaste eg kjem opp med er kvalitet...

Hm... At de er kjedelige? Her er link til vote history hvis du vil se hva jeg liker - http://www.imdb.com/mymovies/list?l=3578951

 

Liker man ikke krigsfilmer blir det feil å si at Platoon er oppskrytt på grunnlag av sin egen smak. Jeg gjør det helt sikkert selv, men det er helt klart en uvane.

Hva ellers skal man basere det på? Orginalitet, kreativitet og slike "objektive" ting å se etter, de funker bare hvis det er gjort på en måte som passer smaken din.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Man må gjerne like eller mislike en film, men når man kaller den overvurdert så sier man at folk ser noe i den som ikke er der - når situasjonen er, basert på egen smak og hva man liker å se, at man selv ikke ser det andre ser i den. Å kalle noe overvurdert er å ikke forstå hva folk ser i en film, og derfor påstå at den er blitt feilvurdert.

 

Jeg kaller ikke LotR overvurdert, kun utrolig kjedelig og uinteressant.

Lenke til kommentar

Du snakker som det finnes én sannhet innen kunst. En sannhet som er den korrekte, og folk som ikke forstår den sannheten tar feil. Jeg er uenig. Tolkning av kunst er helt individuelt og går på smak og behag. Ingen kan si at "det er ikke der, du ser feil".

 

Ordet 'overvurdert' blir ubrukelig ved den definisjonen. Fordi det finnes ingen som har rett til å bruke det på den måten.

Lenke til kommentar
Du snakker som det finnes én sannhet innen kunst. En sannhet som er den korrekte, og folk som ikke forstår den sannheten tar feil. Jeg er uenig. Tolkning av kunst er helt individuelt og går på smak og behag. Ingen kan si at "det er ikke der, du ser feil".

 

Ordet 'overvurdert' blir ubrukelig ved den definisjonen. Fordi det finnes ingen som har rett til å bruke det på den måten.

Jeg tror ikke jeg snakker om én sannhet, heller ingen sannhet. Det jeg derimot har erfart selv er at når man deler filmsmak med noen og har mye til felles, men har en film han og mange andre liker men som du selv ikke liker, så virker det mer naturlig å gå i seg selv og finne ut hvorfor den ikke falt i smak og hvorfor andre liker den, enn å bare stemple den som overvurdert og gå videre.

 

Poenget mitt er som sagt ikke at du må like en film eller ikke, bare at man bør heller prøve å forstå hvorfor folk synes den er så bra.

Lenke til kommentar

Topp 20 Action-Thrillers

 

(alle filmene kan definere som action-thrillere om man legger godviljen til)

 

1 Salaire de la peur, Le (1953) 9

 

51jgB66Sx4L._SS500_.jpg

 

2 Great Escape, The (1963) 9

 

great-escape-2.jpg

 

3 Metropolis (1927) 9

 

metropolis.jpg

 

4 Chugyeogja (2008) 8

 

the-chaser-chugyeogja-the-chaser-17-09-2008-14-02-2008-2-g.jpg

 

5 Yojimbo (1961) 8

 

Yojimbo_Rep.jpg

 

6 Die Hard (1988) 8

 

die-hard-poster.jpg

 

7 Terminator 2: Judgment Day (1991) 8

 

terminator_two_judgement_day.jpg

 

8 V for Vendetta (2005) 8

 

v_for_vendetta_ver3.jpg

 

9 Tropa de Elite (2007) 8

 

tropa_de_elite02.jpg

 

 

10 Die Hard: With a Vengeance (1995) 8

 

die_hard_vengeance.jpg

 

11 Predator (1987) 8

 

12 Sin City (2005) 8

 

13 Equilibrium (2002) 8

 

14 Getaway, The (1972) 7

 

15 Game, The (1997) 7

 

16 Ronin (1998) 7

 

17 Fugitive, The (1993) 7

 

18 Professionnel, Le (1981) 7

 

19 Heat (1995) 7

 

20 Man on Fire (2004) 7

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar
Metropolis ja... en av tidenes action-thrillere.

 

Tror du skal lete lenge blant 20-tallsfilmene for å finne en som er nevneverdig mer actionfylt, så ja.

Jeg tror det argumentet kun fungerer hvis du kårer etter tiår. Noe du ikke gjør. Man trenger ikke ha med en film fra 20-tallet i hver kåring. Hvis du først skal holde på sånn så velger du heller The General eller Safety Last! som faktisk er utrolig spennende.

Lenke til kommentar
Metropolis ja... en av tidenes action-thrillere.

 

Tror du skal lete lenge blant 20-tallsfilmene for å finne en som er nevneverdig mer actionfylt, så ja.

Jeg tror det argumentet kun fungerer hvis du kårer etter tiår. Noe du ikke gjør. Man trenger ikke ha med en film fra 20-tallet i hver kåring. Hvis du først skal holde på sånn så velger du heller The General eller Safety Last! som faktisk er utrolig spennende.

Definitivt enig. Metropolis finnes ikke spennende på samme måte som med Buster Keaton sine filmer f.eks. Spenning av form av actionsekvenser altså.

Lenke til kommentar
I min bok kvalifiserer ikke The General til listen. Den er ikke spennende, den er kun "giret". Mye mer en action-komedie enn en action-thiller.

Som om ikke løpinga og slåssinga mellom Freder og Rotwang var komisk.. action-komedie. Det ligger jo i ordet thriller - spenningsfilm. Mange tror at thrillere ikke kan være morsomme eller må ha den realistiske og dystre tonen, men det mener jeg er helt feil. Så lenge den får deg til å sitte på setekanten så har den et thrillerelement i seg. Action-komedier har aldri det.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Så Yojimbo i går, og jeg må si meg litt skuffet. Kanskje pga. store forventninger og elendig form, men den ble som sagt ingen slager. Endte på 6/10, selv om jeg egentlig vet at den fortjener høyere. Den var fancy, men litt standard, er den ikke? Kanskje fordi den har blitt kopiert mye i ettertid, jeg vet ikke. Jeg er ikke i tvil om at Kurosawa absolutt har noe for seg, men hvis noen vil forsvare Yojimbo som et mesterverk er jeg lutter øre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...