Lawliet Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Overvurdert er det teiteste konseptet i verden. Jeg kan gå med på at man ikke blir interessert av filmen (jeg kjedet meg under hele Good/Bad/Ugly) og jeg kan forstå at man ikke liker måten filmen presenterer seg på (alt fra Gummo til Crash, det har jo med hvordan man liker filmene sine), men overvurdert har jeg litt vanskelig med å forstå. Jeg er redd for at jeg kanskje bruker konseptet selv, men jeg merker fort med filmer jeg synes var overvurderte før at gjensyn gjør underverk. Er med på det du sier her. Om man ikke liker konseptet eller sjangeren for den del, blir det teit å si at filmen er oppskrytt. Liker man ikke krigsfilmer blir det feil å si at Platoon er oppskrytt på grunnlag av sin egen smak. Jeg gjør det helt sikkert selv, men det er helt klart en uvane. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Men jeg syns Citizen Kane er forferdelig overvurdert og jeg fortstår fremdeles ikke all hypen. Schindler's List, Casablanca, City of God, Psycho, Dr. Strangelove, Lawrence of Arabia osv. Er filmer jeg hadde lave forventinger til fordi instinktet mitt sa de ikke ville passe meg. Og det var rett. De er utrolig overvurderte, ufattelig kjedelige drittfilmer imo. Kva er det eigentleg du liker??? Dette var jo veldig ulike og varierte filmar - eg prøver å finna fellesnemnaren, og det einaste eg kjem opp med er kvalitet... Hm... At de er kjedelige? Her er link til vote history hvis du vil se hva jeg liker - http://www.imdb.com/mymovies/list?l=3578951 Liker man ikke krigsfilmer blir det feil å si at Platoon er oppskrytt på grunnlag av sin egen smak. Jeg gjør det helt sikkert selv, men det er helt klart en uvane. Hva ellers skal man basere det på? Orginalitet, kreativitet og slike "objektive" ting å se etter, de funker bare hvis det er gjort på en måte som passer smaken din. Endret 15. desember 2008 av Venerable Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Man må gjerne like eller mislike en film, men når man kaller den overvurdert så sier man at folk ser noe i den som ikke er der - når situasjonen er, basert på egen smak og hva man liker å se, at man selv ikke ser det andre ser i den. Å kalle noe overvurdert er å ikke forstå hva folk ser i en film, og derfor påstå at den er blitt feilvurdert. Jeg kaller ikke LotR overvurdert, kun utrolig kjedelig og uinteressant. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Du snakker som det finnes én sannhet innen kunst. En sannhet som er den korrekte, og folk som ikke forstår den sannheten tar feil. Jeg er uenig. Tolkning av kunst er helt individuelt og går på smak og behag. Ingen kan si at "det er ikke der, du ser feil". Ordet 'overvurdert' blir ubrukelig ved den definisjonen. Fordi det finnes ingen som har rett til å bruke det på den måten. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Du snakker som det finnes én sannhet innen kunst. En sannhet som er den korrekte, og folk som ikke forstår den sannheten tar feil. Jeg er uenig. Tolkning av kunst er helt individuelt og går på smak og behag. Ingen kan si at "det er ikke der, du ser feil". Ordet 'overvurdert' blir ubrukelig ved den definisjonen. Fordi det finnes ingen som har rett til å bruke det på den måten. Jeg tror ikke jeg snakker om én sannhet, heller ingen sannhet. Det jeg derimot har erfart selv er at når man deler filmsmak med noen og har mye til felles, men har en film han og mange andre liker men som du selv ikke liker, så virker det mer naturlig å gå i seg selv og finne ut hvorfor den ikke falt i smak og hvorfor andre liker den, enn å bare stemple den som overvurdert og gå videre. Poenget mitt er som sagt ikke at du må like en film eller ikke, bare at man bør heller prøve å forstå hvorfor folk synes den er så bra. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg kaller ikke LotR overvurdert, kun utrolig kjedelig og uinteressant.Den er overvurdert hva angår spesialeffekter. Det vekslet fra strålende til mildt sagt ræva. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hva CGI angår fortjener LOTR all det skrytet den fikk/får. De satt jo å skrev ny programvare mens filmingen pågikk, tingene de gjorde var aldri blitt gjort før. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Topp 20 Action-Thrillers (alle filmene kan definere som action-thrillere om man legger godviljen til) 1 Salaire de la peur, Le (1953) 9 2 Great Escape, The (1963) 9 3 Metropolis (1927) 9 4 Chugyeogja (2008) 8 5 Yojimbo (1961) 8 6 Die Hard (1988) 8 7 Terminator 2: Judgment Day (1991) 8 8 V for Vendetta (2005) 8 9 Tropa de Elite (2007) 8 10 Die Hard: With a Vengeance (1995) 8 11 Predator (1987) 8 12 Sin City (2005) 8 13 Equilibrium (2002) 8 14 Getaway, The (1972) 7 15 Game, The (1997) 7 16 Ronin (1998) 7 17 Fugitive, The (1993) 7 18 Professionnel, Le (1981) 7 19 Heat (1995) 7 20 Man on Fire (2004) 7 Endret 16. desember 2008 av Awesome X Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Metropolis ja... en av tidenes action-thrillere. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Metropolis ja... en av tidenes action-thrillere. Tror du skal lete lenge blant 20-tallsfilmene for å finne en som er nevneverdig mer actionfylt, så ja. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Metropolis ja... en av tidenes action-thrillere. Tror du skal lete lenge blant 20-tallsfilmene for å finne en som er nevneverdig mer actionfylt, så ja. Jeg tror det argumentet kun fungerer hvis du kårer etter tiår. Noe du ikke gjør. Man trenger ikke ha med en film fra 20-tallet i hver kåring. Hvis du først skal holde på sånn så velger du heller The General eller Safety Last! som faktisk er utrolig spennende. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Metropolis ja... en av tidenes action-thrillere. Tror du skal lete lenge blant 20-tallsfilmene for å finne en som er nevneverdig mer actionfylt, så ja. Jeg tror det argumentet kun fungerer hvis du kårer etter tiår. Noe du ikke gjør. Man trenger ikke ha med en film fra 20-tallet i hver kåring. Hvis du først skal holde på sånn så velger du heller The General eller Safety Last! som faktisk er utrolig spennende. Definitivt enig. Metropolis finnes ikke spennende på samme måte som med Buster Keaton sine filmer f.eks. Spenning av form av actionsekvenser altså. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 I min bok kvalifiserer ikke The General til listen. Den er ikke spennende, den er kun "giret". Mye mer en action-komedie enn en action-thiller. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg synes de er kjempespennende, rett og slett fordi man sitter hele tiden og tenker "Dette kan, og vil, gå galt". Jeg hadde ihvertfall hjertet i halsen, dog ikke like mye som når Harold Lloyd klatrer opp bygningen i Safety Last! uten sikkerhetsnett. Good lord så hjertet banket da. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) I min bok kvalifiserer ikke The General til listen. Den er ikke spennende, den er kun "giret". Mye mer en action-komedie enn en action-thiller. Som om ikke løpinga og slåssinga mellom Freder og Rotwang var komisk.. action-komedie. Det ligger jo i ordet thriller - spenningsfilm. Mange tror at thrillere ikke kan være morsomme eller må ha den realistiske og dystre tonen, men det mener jeg er helt feil. Så lenge den får deg til å sitte på setekanten så har den et thrillerelement i seg. Action-komedier har aldri det. Endret 16. desember 2008 av tjalla Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Yojimbo over Die Hard Lenke til kommentar
athorb Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Så Yojimbo i går, og jeg må si meg litt skuffet. Kanskje pga. store forventninger og elendig form, men den ble som sagt ingen slager. Endte på 6/10, selv om jeg egentlig vet at den fortjener høyere. Den var fancy, men litt standard, er den ikke? Kanskje fordi den har blitt kopiert mye i ettertid, jeg vet ikke. Jeg er ikke i tvil om at Kurosawa absolutt har noe for seg, men hvis noen vil forsvare Yojimbo som et mesterverk er jeg lutter øre. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Den var fancy, men litt standard, er den ikke? Jeg tipper den var først. Leone etterligna jo, og flere fiilmer senere. Jeg vil påstå at Yojimbo er en av de kuleste "action"-filmene jeg har sett. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Vel, den var jo en stor inspirasjonskilde for senere filmer, men historien er nå temmelig klassisk. Men en svært gjennomført variant er det utvilsomt. Venter fortsatt spent på å høre hva som gjør den så god. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå