Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man først skal sette seg ned med IMDbs 250 eller TSPDT-listen så vil det være litt usannsynlig å ende opp med en sånn skala. Jeg er veldig bevisst på hvilke filmer jeg ser, og velger som oftest enten en film jeg har fått anbefalt fra en jeg stoler på, en film som virker interessant for meg eller en film som generelt har fått god kritikk. Jeg burde egentlig ende opp med en skala hvor 90% av filmer får over middels karakter, og det gjør jeg egentlig.

 

Skal man si at jeg er mindre streng med karakteren enn jeg burde være, eller at jeg bare er mer streng med hvilke filmer jeg velger å se?

Lenke til kommentar

Jeg anmelder aldri bøker, fordi jeg legger fra meg de uinteressante. Jeg leser også sjeldent skjønnlitteratur, og det er vanskelig å anmelde fagbøker som egentlig er litt out-of-my-league. Skal man anmelde kiosklitteratur, stiller Da Vinci-koden på samme skala som Confederacy of Dunces? Det blir for mye å tenke på, film er enklere.

Lenke til kommentar

Ang. 5 som den kjipeste karakteren; jeg har sett mange 5er-filmer som hadde en masse bra elementer, men like mange som trakk ned, og endte dermed midt på. Jeg kan absolutt kose meg med en 5er-film, men det er gjerne kuriositeter som ikke har stor gjensynsverdi. Eller filmer som Wanted, hvor jeg tenkte gjentatte ganger "Herregud, dette er dårlig/harry/omfg", men jeg kan ikke si at jeg kjedet meg. Men som regel, hvis jeg anser filmopplevelsen som god, uavhengig av filmens kvalitet, pusher jeg gjerne opp på 6eren, det er jo klart. Blablabla. Men det er jo en god del filmer jeg er fullstendig likegyldig til også (feks. Den siste revejakta), men de kan jeg like å plassere på 4eren, hvis jeg er skikkelig likegyldig.

Lenke til kommentar

Min versjon av den listen:

Brief Encounter 5/10

Little Miss Sunshine 5/10

Rosemary's Baby 6/10

Smultronstället 6/10

Crash (uratet, fordi jeg likte den da jeg så den, men mislikte den jo mer den fikk synke inn etterpå. Dermed vanskelig å sette karakter.)

 

Men jeg ser det at av de ca. 130 filmene jeg har sett fra imdb-lista, har det nesten utelukkende vært gode opplevelser. Godt er det, og jeg har jo fortsatt 120 igjen.

Lenke til kommentar
Synes ikke fortellerteknikken gagner filmen noe særlig når den starter med slutten, og ikke kommer med noe spesielt uventet etterpå. Det er jo ikke rart at den blir fort kjedelig.

 

 

 

At det var selvmord hun vurderte, og ikke at hun bare skulle se ham en gang til, som var grunnen til at hun sprang ut var i alle fall nytt for meg.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...