Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var det noen som ikke lå i spoileren?

 

Trodde det. Det så ut som du hadde gitt mange fler 2-ere på IMDb enn på lista di, men når jeg telte over så jeg at du hadde rett ;)

 

Mye radikalt på listen din, Otth. Og jeg hadde nok ikke forventet å se LOTR ROTK på 8. plass!

 

Edit: Eller er rekkefølgen på de med samme karakter ikke justert?

 

Han skrev jo:

 

Måten den er rangsjert på er først etter min rating, så etter IMDbs gjennomsnittsrating, så etter årstall og til slutt etter alfabetisk.

 

Så når det var flere filmer med samme karakter, satte han den med høyest IMDb-rating øverst.

Lenke til kommentar

Listen er som sagt automatisk generert. Dette er gjort at den først er sortert etter min stemme, så IMDbs gjennomsnitt, så alder og til slutt alfabetisk. The Return of the King er for meg en svært svak 9'er, faktisk så svak at jeg vurderer å redusere den til en 8'er, men den oppnår en svært høy posisjon på listen på grunn av IMDbs høye gjennomsnitt.

 

Edit: Dette gjør at filmene på IMDbs Top 250 kommer særdeles fordelsaktig ut.

Endret av Otth
Lenke til kommentar

7? Det gir jo ikke noe logikk. Systemet med terningkast, som jeg ikke er spesielt fan av, har vi hatt lenge. Jeg er skjønner ikke hva som egentlig er logisk med dette heller, men terninger appelerer vel. System med 10 og 100 er logiske og lette å bruke. Det er runde fine tall og det er lett å bruke dem når man skal regne gjennomsnitt og slikt.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke finner et 7 alternativtssystem logisk har du nok ikke tenkt tilstrekkelig langt. Du har svært dårlig, dårlig, under middels, middels, overmiddels, bra, svært bra. Hva mer trenger du?

 

Det jeg finner helt ulogisk er ratingsystemer som baserer seg på partall. For hva er egentlig en middelkarater der? Riktignok tror de fleste at 3 er middelkarakteren når det kommer til terningkast og 5 når det kommer til 10 alternativsystemer, men dette blir ikke rett. Ved terningkast vil du ha to grader under middels og tre grader over, mens ved 10-tallskalen vil du ha 4 under og 5 over.

 

I tillegg har skaler med svært mange intervaller en tendens til å bli svært fortunge. T.eks. er gjennomsnittskarakteren på IMDb ikke så alt for langt unna sjutallet. Det finnes selvfølgelig mange forklaringsvariabler med dette, men burde ikke slike ratingsystem bære hovedvekten mer rundt midten (som faktisk er 4,5)? Min erfaring med oddtallsystemer viser at de i større grad er vektet mot midten enn partallsystemene. De er dermed mye letter å forstå eller relatere til når man ikke kjenner systemet skjevheter.

Lenke til kommentar

Systemer som baserer seg på 5 eller 7 variable er vanligere enn du tror. Det brukes t.eks. ganske flittig når det kommer til spørreundersøkelser.

 

Jeg kan ikke komme på noen som bruker et system med 7 variabler, men MoFo og NYT bruker et system med 5 variable. (MoFo tillater vel halve karakterer så de har egentlig 9 variable)

Lenke til kommentar
T.eks. er gjennomsnittskarakteren på IMDb ikke så alt for langt unna sjutallet. Det finnes selvfølgelig mange forklaringsvariabler med dette, men burde ikke slike ratingsystem bære hovedvekten mer rundt midten (som faktisk er 4,5)?

Det syns ikke jeg. Fordi jeg syns man bør prøve å vurdere filmen i forhold til alle filmene som har blitt laget. Ikke bare dem man har sett.

 

Og siden folk (Utenom LarsP), prøver å holde seg unna filmer de tror vil være dårlige. Så er det naturlig at gjennomsnittskarakteren er høyere enn 50%.

 

Å gi karakterer bare basert på de filmene man har sett, og å konstant fordele filmene i et korrekt anntall i hver karakter... Det er ikke fryktelig viktig, men for meg blir det litt feil.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Som jeg skrev er det mange forklaringsvariabler for akkurat hvorfor en slik skala vil bære hovedvekten på den positive siden. Det du her nevner er en viktig faktor, men en vel så viktig faktor er at folk generellt sett ønsker å være fornøyd med valg de har tatt selv. De er dermed mer sannsynlig å gi en film en bedre karakter når de velger filmen selv enn når det er noen andre som velger. Folk er også mer sannsynlig til å kun stemme på filmene de synes fortjener det.

 

Poenget mitt var vel at det er et misforhold i mellom hvordan folk tror systemet fungerer når de søker anbefallinger og hvordan man stemmer. Hadde en ikke vært kjent med dette ville man trodd at alle filmene med karakter 6 og oppover var verdt å se, mens man i realiteten burde sette grensen på 7.

Lenke til kommentar
Listen er som sagt automatisk generert. Dette er gjort at den først er sortert etter min stemme, så IMDbs gjennomsnitt, så alder og til slutt alfabetisk. The Return of the King er for meg en svært svak 9'er, faktisk så svak at jeg vurderer å redusere den til en 8'er, men den oppnår en svært høy posisjon på listen på grunn av IMDbs høye gjennomsnitt.

 

Edit: Dette gjør at filmene på IMDbs Top 250 kommer særdeles fordelsaktig ut.

 

Hva med å skrive en liste som faktisk viser dine meninger slik som oss andre har gjort? Synes ikke dette er en skikkelig liste. Den behøver vertfall ikke å være rangert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...