Badering Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jeg har lest at han mente det var den beste han hadde laget! Da har jeg misforstått, etter Steffybois post å dømme. athorb: Chinese Bookie er herlig den óg Top 5 Cassavetes A Woman Under the Influence Opening Night The Killing of a Chinese Bookie Faces Shadows Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Shadows er den eneste jeg har sett, og jeg skal innrømme at det var en tung affære. Den hadde en Taxi Driver-vibe som jeg nesten digget, og en historie jeg ikke helt forstod meg på. Den var også veldig vanskelig å se på, kvaliteten var forstyrrende. Lenke til kommentar
Badering Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Ja, hadde samme opplevelse. Jeg likte den jazzy atmosfæren da, men. Jeg tror den kanskje fortjener et gjensyn, da jeg tror jeg vil like den bedre nå, men den var ganske tung. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 For all del, jeg likte også atmosfæren (mer enn noe annet). Det var bare at jeg ikke klarte å sette meg nok inn i filmen til å bli bergtatt på samme måte som med Taxi Driver. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Shadows er jo hans svakeste (av de få jeg har sett), men det er vel debutfilmen og det forklarer for min del at den ikke satt som den skulle. Likte det meste ved den dog, fikk vel en 7/10. Litt famlende, men viser tegn på at fyren har potensiale. Kan ikke gjøre annet enn å anbefale deg Woman Under The Influence, Dorian. Sikkert smartere å gå videre på enn Faces, hvis man er en smule skeptisk til Cassavettes. Faces kan være litt langdryg til tider. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Topp 6 M. Night Shyamalan: 1. Unbreakable (2000) 2. The Sixth Sense (1999) 3. The Village (2004) 4. Signs (2002) 5. Lady in The Water (2006) 6. The Happening (2008) Ikke sett: Wide Awake & Praying With Anger. Tydelig at fyren har visnet med årene. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Topp 10 Filmer med best slutt 1. Sympathy For Mr.Vengeance 2. The Good, The Bad and The Ugly 3. Rashômon 4. No Country For Old Men 5. Requiem For A Dream 6. The Usual Suspects 7. 2001: A Space Odyssey 8. Donnie Darko 9. Fight Club 10. The Departed Endret 25. september 2008 av CypheroN Lenke til kommentar
Badering Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Baderings 50 favorittfilmer i dette øyeblikk Da kan jeg presentere min topp 50, en høyst spontan og på ingen måte ultimat toppliste av mine favoritter for øyeblikket. Jeg greier umulig å lage en topp 100 liste slik det er nå, må nok vente til jeg får sett flere filmer til å kunne gjøre det. Sátántangó (Béla Tarr 1994) Days of Heaven (Terrence Malick, 1978) Au Revoir Les Enfants (Louis Malle, 1987) Gummo (Harmony Korine, 1997) Trois Couleurs - Bleu (Krzysztof Kieslowski, 1993) Wings of Desire (Wim Wenders, 1987) A Clockwork Orange (Stanley Kubrick, 1971) Il Buono, il Brutto, il Cattivo (Sergio Leone, 1966) L'Homme qui Plantait des Arbres (Frédéric Back, 1987) Punishment Park (Peter Watkins, 1971)- Festen Amarcord Fanny och Alexander 400 Blows The Man Who Fell To Earth Flåklypa Grand Prix Offret Werckmeister Harmoniak Ladri di Biciclette Badlands- All The Real Girls Walkabout Chun gwong cha sit Paranoid Park A Woman Under The Influence Mister Lonely Persona Stalker Elephant Julien Donkey-Boy- The Thin Red Line Ikiru The New World Ivan's Childhood Á Bout de Souffle 12 Angry Men Smultronstället Schichinin no Samurai Edvard Munch Sånger Från Andra Våningen- Blast of Silence The Shining Rouge La Haine Snow Angels Bad Timing North by Northwest Henry: Portrait of a Serial Killer Angst essen Seele auf Salò :> 1 Lenke til kommentar
Speik Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Wow, jeg har faktisk bare sett 14 av dine top 50, så jeg kan ikke kommentere så mye. Men de 14 jeg kjenner til er veldig gode filmer. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 En del gjengangere fra diskuterfilm-listen, hvis jeg ikke husker feil. Mye bra, mye tregt, mye sært. Jeg har aldri forstått hvorfor North by Northwest er så populær blant de som liker sånne filmer, men jeg liker den selv. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg tenkte faktisk over dette for en stund siden. Mye enig i hva du sier, og da jeg kom på at jeg hadde utelatt Cidade de Deus fra lista, kan jeg med god samvittighet bytte om -- Top 5 av Kubrick 1. A Clockwork Orange 2. 2001: A Space Odyssey 3. The Shining 4. Barry Lyndon 5. Paths of Glory Min plassering av Kubrick: 01. A Clockwork Orange 02. 2001 03. Dr.Strangelove 04. The Shining 05. Eyes Wide Shut 06. Full Metal Jacket 07. Paths of Glory 08. The Killing 09. Barry Lyndon 10. Spartacus Enda ikke fått sett Lolita og Killer's Kiss Lenke til kommentar
Badering Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hadde laget en nyere liste over Kubrickfilmer for noen få sider siden. Mitt syn på flere av hans filmer har endret seg over tid (kanskje først og fremst 2001), og hans regi også, når man er inne på det. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Det er mye man kan si om Kubricks filmer, men mannens regi er i verdenstoppen, uten tvil. Det er ikke hvem som helst som tyner Jack Nicholson på take nr 80. Kubrick gav alt av seg selv i sine filmer, et hardtarbeidende geni. Lenke til kommentar
Badering Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Regi er kanskje feil å si. Jeg bare føler at hans utrolig store fokus på perfeksjonisme og konstruksjon av film slår litt bakover i noen av hans filmer. Dette kan fungere så til de grader (A Clockwork Orange), men også resultere i kalde drittfilmer (2001, Eyes Wide Shut). Jeg skal se igjen A Clockwork Orange igjen nå, så får vi se hva dommen blir denne gang. Jeg føler vi akkurat har hatt denne diskusjonen jeg. Déja vu! Lenke til kommentar
Speik Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) 2001 er kald og jævlig, akkurat slik den skal føles. Teknologien og evolusjonen fjerner menneskehetens "nærhet og varme". Dette klarte Kubrick å formidle med glans. Endret 28. september 2008 av Speik Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Days of Heaven må jeg få med meg. Er glad i Edward Hopper. Ser at coveret (og sikkert mye av det visuelle uttrykket) er inspirert av han. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 2001, en film om vår kulturs distansering fra det menneskelige og hvordan vi er blitt som maskinene vi har laget, er kald og jævlig. Det neste blir vel å klage på at dialogen er platt eller at karakterene ikke virker til å ha genuine forhold til hverandre? ^^ Lenke til kommentar
Badering Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 2001 er kald og jævlig, akkurat slik den skal føles. Teknologien og evolusjonen fjerner menneskehetens "nærhet og varme". Dette klarte Kubrick å formidle med glans. Kanskje han klarer å formidle kaldhet med glans ja, men det redder ikke filmen fra å være den kyniske drittfilmen den er. At en film er kald kan ikke sees på som annet en negativt, og jeg får ingenting ut av det. Teknisk sett er den jo flott å se på, og den er grei under åpningssekvensen. Men jo lenger ut den går, jo lenger distanse skaper Kubrick mellom meg og filmen. Days of Heaven må jeg få med meg. Er glad i Edward Hopper. Ser at coveret (og sikkert mye av det visuelle uttrykket) er inspirert av han. Ja, det er klart Malick har blitt inspirert av Hopper. Det er jo bare å titte på House by the Railroad for å fjerne enhver tvil. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Er det en film hvor Kubricks kulde hører hjemme, er det 2001. Og jeg synes det funker bra i Eyes Wide Shut også. Men så er jeg en sucker for konstruert perfeksjonisme også, i tillegg til å være en kynisk jævel. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Stemningen er kald, men filmen jevnt over er optimistisk, samtidig som den er ateistisk. Ikke ofte at man får begge de to egenskapene sammen (jfr. Sunshine). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå