Dorian Gray Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Hvis Citizen Kane ikke funket for deg første gang så kan det være lurt å lese litt om den, finne ut hvorfor folk liker den, hva det var som gjorde den forut sin tid, hva filmen gjorde som man ikke nødvendigvis ser så mye av lenger og deretter forsøke på nytt. Jeg tror alle vil finne ihvertfall noe å like med den filmen, da den er så komplett. Historien er godt fortalt og er en fin biopic om en interessant karakter, men det er det tekniske som virkelig skiller seg ut og gjør den interessant for min del. Å se den med commentary fra en filmkjenner viser hvor detaljert den er. OBS OBS BERGENSK TULLPRAT Prøver du å si at man skal lese seg til å like film? At det at en film har påvirket andre filmer gjør den bra? At historisk vikighet er viktigere enn faktisk underholdning og skapelse av følelser? Ikke for å være frekk, men hvis jeg hadde vært Orson Welles ville nok dette utsagnet ha fornærmet meg. Som oftest når folk spør meg "Prøver du å si..." så er svaret "Nei", fordi jeg prøver sjeldent å si noe som ikke står i innlegget. Det er også tilfellet her, jeg prøver absolutt ikke å si at man skal lese til å like film. Det jeg sier er at hvis akkurat den filmen ikke falt i smak og man ikke forstår hva andre ser i den så kan det være en god idé å utsette seg for anmeldelser og tekster som forklarer hvorfor den er så godt likt, hva som skiller den ut fra resten, hvorfor folk synes den er interessant og hva den gjør som skiller seg ut. Det er veldig enkelt for en som ser filmen i 1941 å se hva som skiller den ut fra alle filmer før den. Det er nærmest umulig for en som ser den i 2010 uten å ha sett en del film fra før 1941 og som heller ikke har lest noe om filmer fra den tiden å vite hva som gjør at den skiller seg ut. Uansett hvor god en film er så er det alltid noen som ikke vil finne historien interessant eller som ikke vil synes noe særlig om karakterene eller måten historien legges frem på, men med enkelte filmer er det objektive ting som skiller seg ut som enestående - første gang en teknologi tas i bruk, en ny måte å formidle en historie på, første gang en viss type historie fortelles - og slikt får man ikke vite av å se filmen. Man får vite sånt av å lese om filmen, og det er slik man kan forstå hvorfor en film regnes som svært viktig eller svært innflytelsesrik og hvorfor mange regner den som tidenes beste. Jeg har ingenting imot at folk sier at de ikke liker en film, men med de fleste slike klassikere så er det en del objektive (evt "objektive") ting man kan sette seg inn i som vil gi en bedre forklaring. Og hvem vet - kanskje man liker filmen bedre etter man har lest alt dette? Kanskje det var en del ting man gikk glipp av første gang man så den, som kom tydeligere frem etterhvert som man forstod hvilke poeng filmen prøvde å lage? Det er ingen mangel på viktige filmer som har metaforer som kommenterer politiske og samfunnsaktuelle situasjoner som jeg ikke forstår eller har kjennskap til - da vil mye av poenget med filmen forsvinne for meg. Da er det ikke galt å lese seg til det, så forstår man i det minste hva filmen prøver å si. Det fortjener en film før den slaktes fordi man ikke forstår metaforene og filmen derfor virker budskapsløs. btw, du glemte deg selv, julenisse. Er spent på om du har selvinnsikt. ^^ Endret 4. mai 2010 av Dorian Gray Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (Prøver du å si at) Å legge merke til de 'objektive' tingene ofte er underholdene når man først forstår dem? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) btw, du glemte deg selv, julenisse. Er spent på om du har selvinnsikt. ^^ Julenissen: *En irrelatert setning, som på en eller annen måte gjør narr av Cypheron* Endret 5. mai 2010 av Juℓenissen Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Montag: Du trenger å få noen ekstra år på baken. Dotten: Du vil like den når du får unger å se den med. Cypheron: *samme som han over* Dorian Gray: *En halv side med bergensk tullprat* Bytex: Jeg vokste opp med 80-talls action-filmer, og synes de er best. Crinderman: Du tar feil. ElvisTCB: 60 år siden the third man DØDE idag asdgahsdasGHZGdghsdsdasfidhjsdkj:):). Gunfreak: du har rett fimen var ikke god skuddlydene var urealistiske. Glemt noen? Over til neste diskusjon. Oh my, jeg lo. Genialt. Spesielt de to siste. Endret 4. mai 2010 av CypheroN Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Gunfreak sin er jo ikke litt tull en gang. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 "Du mener at filmene som kom ut på 40-tallet er like bra som det beste som slippes idag? Øh... Om det hadde vært tilfellet tror jeg flere folk hadde sett de gamle filmene. Jeg kjenner ytterst få personer som gidder å sette seg ned med noe som er i s/h, enten det kom ut på 40-tallet eller idag, og det sier jo litt om hvor viktig for eksempel fargefilmen er." Nei, kanskje ikke kompissene dine som ikke er intr i film. Uansett, du kan ikke se for deg andre mulige faktorer kan spille inn på "ingen ser gammel film"-påstanden din. Hva med tilgang og kunnskap om at det eksisterer bra film før dette årtusenet? Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Montag: Du trenger å få noen ekstra år på baken. Dotten: Du vil like den når du får unger å se den med. Cypheron: *samme som han over* Dorian Gray: *En halv side med bergensk tullprat* Bytex: Jeg vokste opp med 80-talls action-filmer, og synes de er best. Crinderman: Du tar feil. ElvisTCB: 60 år siden the third man DØDE idag asdgahsdasGHZGdghsdsdasfidhjsdkj:):). Gunfreak: du har rett fimen var ikke god skuddlydene var urealistiske. Glemt noen? Over til neste diskusjon. Du tar feil Men helt seriøst. Det der fikk meg faen meg til å le : ) Endret 4. mai 2010 av Crinderman Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (Prøver du å si at) Å legge merke til de 'objektive' tingene ofte er underholdene når man først forstår dem? Absolutt, det kan gi en historie mye mer verdi når man forstår hva det handler om. Det beste eksempelet - Animal Farm. Jeg synes både det tekniske og det fortellermessige kan være svært interessant, men det er ikke alltid åpenbart før man oppdager litt utenom filmen. Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Hæ, kom igjen a du. Hvordan kan du si at film ikke har utviklet seg de siste 100 årene? Ser du ikke forskjell på en film fra 40-tallet og 80-tallet? Det er selvfølgelig store forskjeller. Det er alltid stiler og sjangere som er spesielt populære i perioder. Men dette er jo som å sammenlige melerier fra barokken og realismen og romantikken og konkludere at romantikken er bedre fordi den kom senere. Dessuten så har det blitt lettere å lage film. Men at noe har blitt lettere betyr ikke at det blir bedre. Selv om noe er vanskelig kan profesjonelle få flotte resultater! Poenget: Helt nede på det tekniske som blir vist er det virkelig ikke så mye som har forandet seg. Du har et bilde og noe som skjer på bildet. Ofte i samsvar med lyd. Ble virkelig folk mestere på å gå ned en gate eller åpne munnen sin og si ord i 1980? Filmer er satt sammen av utsnitt/fotografier, var det først på 80-tallet at man forsto hvordan man skulle holde et kamera? Jeg vet at lydbildet ofte var tynt på sent 20-tall og tidlig 30-tall. Og at vi nå har fått surround. Men det gjør ikke så mye forskjell på opplevelsen i min mening. Jeg klarer ikke å helt se de store livsforandrende forskjellene som gjør det så ekstremt vanskelig å like eldre film. ------------------------------------ Og angående farger s/h. Det er en grunn til at mange tar fotografier i s/h og at folk fortsatt tar bilder i s/h. Det er et annet uttrykk som ofte kan være mye mer spennende og som får til ting fargefilm ikke klarer. Fargefilm har eksistert siden 1800-tallet, og langfilmer begynte å bruke farger på 20-tallet. Innen 40-tallet kom så det perfekt ut. At folk ikke vil se "gammel" film har mer med at de tror det ikke vil være bra. Enn at de faktisk vet det. Det er fremmed for dem. Jeg har iallefall sett 40-talls filmer som jeg vil rangere over 99.9% av filmene laget i dag. Den morsomste komedien og e av de mest underholdende filmene jeg noensinne har sett, His Girl Friday, er både fra 1940 og i s/h for eksempel. Og mange av mine andre favoritter er også fra dette tiåret. Jeg sier ikke det fordi jeg vil være en snob og bedre enn alle andre(hvordan skal det at jeg liker eldre filmer gjøre meg bedre enn noen som helst, hva slags verdi har det?), men fordi jeg faktisk mener at denne perioden hadde filmer som er like gode som de beste fra de siste 10 årene. Min favoritt film fra 40-tallet, Children of Paradise fikk meg nesten til å grive, samtidig som den er en av de visuelt vakreste filmene jeg noensinne har sett, hvis ikke den vakreste. Den brukte fantastiske bilder, supert skuespill og hadde en forbaska bra og involverende historie. Endret 4. mai 2010 av Crinderman Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 De 10 beste sluttene ever lism: 1. Dr.Strangelove 2. Funny Games (1997) 3. Le Samourai 4. Chinatown 5. Lost In Translation 6. Eyes Wide Shut 7. Werckmeister Harmoniak 8. Lock Stock 9. The Breakfast Club 10. Fucking Åmål Sånn cirka.... Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Får denna tråden har jo ikke tatt av sporet sitt nå for lenge sia eller. ^^ Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Tror en admin kanskje burde flytte diskusjonen til en annen tråd. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 De 10 beste sluttene ever lism: 1. Dr.Strangelove 2. Funny Games (1997) 3. Le Samourai 4. Chinatown 5. Lost In Translation 6. Eyes Wide Shut 7. Werckmeister Harmoniak 8. Lock Stock 9. The Breakfast Club 10. Fucking Åmål Sånn cirka.... Du mangler City Lights. Ellers er jeg enig i at Dr.Strangelove er helt der oppe. EWS også. Lenke til kommentar
SirUstinov Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Filmer sett i April: 1. Rocco e i suoi fratelli [1960] 10/10 2. Sunrise: A Song of Two Humans [1927] 9/10 3. Rio Bravo [1959] 9/10 4. Sciuscia [1946] 9/10 5. American Beauty [1999] 9/10 6. L.A. Confidential [1997] 9/10 7. Bronenosets Potyomkin [1925] 9/10 8. Du rififi chez les hommes [1955] 8/10 9. Jungfrukällan [1960] 8/10 10. Groundhog Day [1993] 8/10 11. La belle et la bête [1946] 8/10 12. The Sting [1973] 8/10 13. La Grande Illusion [1937] 8/10 14. Up in the Air [2009] 8/10 15. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back [1980] 8/10 16. Mr. Deeds Goes to Town [1936] 8/10 17. Bande à part [1964] 7/10 18. Les quatre cents coups [1959] 7/10 19. Tonari no Totoro [1988] 7/10 20. The Magnificent Ambersons [1942] 7/10 21. Solyaris [1972] 7/10 22. District 9 [2009] 7/10 23. Die Fälscher [2007] 7/10 24. Kolja [1996] 7/10 25. Rashômon [1950] 7/10 26. To Be or Not to Be [1942] 7/10 27. Unforgiven [1992] 7/10 28. Star Wars [1977] 7/10 29. La bête humaine [1938] 7/10 30. Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi [1983] 7/10 31. The Adventures of Robin Hood [1938] 7/10 32. Vampyr - Der Traum des Allan Grey [1932] 7/10 33. Jaws [1975] 6/10 34. Ieri, oggi, domani [1963] 6/10 35. Persona [1966] 5/10 36. Ed Wood [1994] 5/10 37. The Texas Chainsaw Massacre [1974] 3/10 38. Wo hu cang long [2000] 3/10 Ingen gjensyn! Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 There Will Be Blood har en av de bedre sluttene jeg har sett. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Mine favorittslutter: (i hvert fall de jeg kommer på i farten) 2001: A Space Odyssey (1968) Lost Highway (1997) Affliction (1997) The Godfather (1972) Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) The Usual Suspects (1995) The Godfather: Part II (1974) There Will Be Blood (2007) Taxi Driver (1976) Le charme discret de la bourgeoisie (1972) Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Gunfreak sin er jo ikke litt tull en gang. Tull det er mange filmer med uralistiske skytelyder jeg digger, jeg like gammle S&W filmer med mono lyd der alle skytelydene er det samme fra film til film fordi dem bruke samme lyden alle filmer lager før 1965. Eller filmer som open range, skytelydene er urealistiske som bare det, men drit kule, Det jeg derimot klager på når skytelyder er veike, når man kan ha en vanlig samtale mens man samtidig fyrer av automatvåpen, eller det er mer lyd i høytlarene når noen får en knyttneve på nesa, enn når en en AK går av 3cm fra kamra. 1 Lenke til kommentar
FrankZito Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Mine topp 10 favorittfilmer med Charles Bronson: 10. Red Sun (1971) 9. 10 to Midnight (1983) 8. 7. 6. Mr.Majestyk (1974) 5. 4. 3. The Mechanic (1972) 2. Once Upon A Time In The West (1968) 1. Hard Times (1975) Lenke til kommentar
Olum Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Da har jeg laget en tråd om de siste siders diskusjon. Hadde vært fint om en mod kunne flyttet innleggene over der og dere kunne fortsatt der. Julenissen, jeg lo godt! En god oppsummering av kjerne i filmkategorien Skulle til å poste det som et gullkorn, men kom på at det kanskje er litt for internt i denne kategorien. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Gunfreak sin er jo ikke litt tull en gang. Tull det er mange filmer med uralistiske skytelyder jeg digger Hehe ja jeg vet. Poenget er at du i hele tatt bryr deg om slikt, og sikkert ofte lar det gå ut over karakteren? Men jeg forstår. Det er som den bilgale faren min som irriterer seg over Wayne's World 2 fordi Alfa Romeoen som Wayne kjører til bryllupet i ikke har ekte Alfa-lyd. Og jeg som irriterer meg over South Park sin World of Warcraft episode pga. alle forskjellene der. Endret 6. mai 2010 av Venetar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå