Infenso Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Bestile den fra Platekompanet, men avbestilte den da den ikke var på lager. På Play er det ihvertfall 1-2 uker til den kommer på lager, og den er ikke å finne i noen av filmbutikkene i Oslo. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Får vel poste den her også. Min favorittfilm liste: 1. Magnolia (1999, Paul Thomas Anderson) This fucking lie... it's so fucking hard, so long! Life ain't short, it's long, it's long, God damn it! Første gangen jeg så denne så ble jeg veldig overrasket. Men var langt ifra til å legge den på noen toppliste. Så jeg satte den på igjen, og ble "blown away". Veldig god skuespill, fantastisk musikk og historie. Filmen er skremmende engasjerende, 3 timer føles ut som 1 time. Tom Cruise har en veldig minneverdig rolle, samme gjelder egentlig alle sammen. Magnolia er en veldig depressiv film, så om du har hatt en dårlig uke da er det kanskje ikke så lurt å sette den på. Da blir bare uka enn verre. Filmen har veldig stødig regi, og kinematografien er unik. Kinematografien til Paul Thomas Anderson kan sammenlignes med Kubrick sine filmer. Perfeksjon er vel ordet. Elsker filmen såpass mye at jeg tviler på forsvinner fra første plass, skal ihvertfall mye til. ________________________________________________________________________________ 2. There Will be Blood (2007, Paul Thomas Anderson) I told you I was going to eat you! I told you I was going to eat you up! Dette er Anderson's siste film i rekken hittil. Paul Thomas imponerer nok en gang med en skremmende godt fantastisk mesterverk. Daniel Day-Lewis spiller vel sin livs største rolle, og kanskje verdens beste rolle. En kald og kynisk grådig person som tenker kun på seg selv, ved navnet Daniel Plainview. Plainview er på jakt etter olje, og for å få tak i oljen så finner han på plenty med drastiske metoder. Musikken er nok en gang temmelig jævla god. Musikken bygger opp filmen til den ultimate slutt scenen. Kinematografien er også nok en gang imponerende. Ikke så mange kjente skuespillere, men trengs egentlig ikke når Day-Lewis bærer filmen såpass godt. ________________________________________________________________________________ 3. 2001: A Space Odyssey (1968, Stanley Kubrick) I've just picked up a fault in the AE35 unit. It's going to go 100% failure in 72 hours. Ingenting kan slå Kubrick's episke mesterverk når det gjelder sci-fi. Filmen er ekstremt godt håndverk, fra effekter til musikk. Karakterene er også absolutt herlige, godeste HAL må uten tvil nevnes (en av de bedre "bad guys" i filmer). Kameraet er ekstremt nydelig , perfekt fra første shot. Nei, dette er Kubrick's beste verk og skal sees av alle som er interessert i film generelt. ________________________________________________________________________ ___ _____ 4. Stalker (1979, Andrei Tarkovsky) It is so quiet out here, it is the quietest place in the world. Ahhh, Kubrick har 2001, så har Tarkovsky denne. Fantastisk fra første åpningsshot til siste scene. Man blir hypnotisert av stemningen slik at de 3 timene går fort unna. Kinematografien er absolutt perfeksjon. Den mystiske historien bidrar godt på stemningen, samme gjelder stillheten. Har du ikke sett denne enna, så har du gått glipp av ett mesterverk. ________________________________________________________________________________ 5. Vozvrashcheniye (2003, Andrei Zvyagintsev) Det finnes ikke ord til å beskrive hvor god denne filmen er. Hvordan filmen kan få under 10/10 er ett mysterium etter min mening. Alt i filmen var perfekt. Skuespillet var jævla bra, disse to guttene spilte veldig overbevisende, samme kan sies om deres far (altså han som spilte faren). Fotoet var noe av det beste festet på film, utrolig saktegående perfeksjon. Kan sammenlignes med Tarkovsky, da jeg synes begge to er på lik høyde. Fotoet får filmen til å flyte så utrolig godt. Sjokkerende scener får man servert, er spesielt en scene som sitter i minnet mitt, og kommer til å bli der lenge. Filmen har noen rørende scener, som også sitter lenge etter. Historien er meget god, gidder ikke nevne noe fra den, da filmer er best når man ikke vet noe fra filmen fra før. Filmen har endel detaljer som man muligens ikke ser ved første titt, dette er uten tvil en film som kan føles bedre ut etter gjensyn. Nei, dette er etter min mening en av verdens beste filmer, og kommer lett inn på min favoritt liste. ________________________________________________________________________________ 6. Ruang rak noi nid mahasan (2003, Pen-Ek Ratanaruang) Stemningen i filmen er noe av det beste festet på film. Musikken er bare herlig, gir en ekstremt avslappende effekt. Filmen har haugevis med smådetaljer til andre filmer og regissører. Er en scene var 69 blir nevnt, noe en film Pen-Ek har regissert. Ser flere ting til ItchiThe Killer, er nok pga Takashi Miike selv spiller i filmen (I last life altså). Er svært lite dialog i filmen, men det funker godt, blir bare bedre stemning av slikt. Filmen har sin liten dose av humor, ihvertfall mot slutten. Nei, en film som så og si alle bør se. vet hva han gjør når det gjelder å lage god stemning. ________________________________________________________________________________ 7. The Man Who Fell to Earth (1976, Nicolas Roeg) We'd have probably done the same to you, if you'd come 'round our place. En meget god film dette her. Forventningene var ikke store, så denne overrasket stort. Stemningen kunne minne stort om den jeg hadde da jeg så "2001: A Space Odyssey" for første gang. Musikken var fantastisk. Helt klart en av de bedre soundtracket jeg har sett i en film. Kinematografien var perfektsjon, skuespillet var perfeksjon, omtrent hele filmen var perfeksjon. ________________________________________________________________________________ 8. Ni na bian ji dian (2001, Ming-liang Tsai) Ming-liang Tsai har virkelig imponert meg med de filmene jeg har sett av han. Filmene hans inneholder svært lite dialog noe som jeg synes bare er herlig. Man sitter og slapper av imens rolige bilder ruller over skjermen. Filmen er enkel, men samtidig så er den tung. Stemningen er svært rolig, skjer ikke stort under filmen, men det som skjer er fabelaktig og godt gjennomtenkt. Elsker historien i filmen, svært originalt. Fra imdb: "When a young street vendor with a grim home life meets a girl on her way to Paris, they forge an instant connection. He changes all the clocks in Taipei to French time; as he watches Francois Truffaut's Les 400 Coups, she has a strange encounter with its now-ageing star (Jean-Pierre Leaud)." Flott kinematografi med rolige bevegelser, fantastisk skuespill, hovedrollen er virkelig noe for seg selv. Liker man beroligende filmer, så er denne noe absolutt å anbefale. ________________________________________________________________________________ 9. Dong (1998, Ming-liang Tsai) Denne ble jeg faktisk positivt overrasket over. En skikkelig treg film, men fortsatt en spesiell opplevelse. Historien er da ikke meget; handler om denne unge mannen som oppholder seg i sitt eget falleferdig hjem. Nabodama i leiligheten under klager over hvor mye det lekker fra leiligheten hans. Hele leiligheten hennes er fylt med vann pga dette. En rørlegger slår hull i gulvet til mannen før å fikse ett rør, men tetter aldri igjen dette hullet. Osv, merkelig historie med meget originalt. Det regner utenfor under hele filmen, så er bråk fra ende til annen, noe som skaper ett litt kaotisk univers (litt som Eraserhead). Filmen har noen sang innslag, noe som kan virke litt merkelig, men er nettopp det filmen er, altså merkelig. ________________________________________________________________________________ 10. Céline et Julie vont en bateau (1974, Jacques Rivette) It doesn't hurt to fall off the moon. Vet ikke hva jeg skal si om denne filmen. En meget surrealistisk film må jeg si. Historien var utrolig originalt. Noe jeg likte svært godt. Ett pluss også at filmen varte i 3 timer. Plottet: A mysteriously linked pair of young women find their daily lives pre-empted by a strange boudoir melodrama that plays itself out in a hallucinatory parallel reality. Anbefales veldig til folk som er glad i litt eldre franske surrealistiske filmer. ________________________________________________________________________________ 11. Dancer in the Dark (2000, Lars Von Trier) There's no more to see.. Dancer In The Dark er en av de mest sterkeste filmene jeg vet om. Helt sinnsykt hjerteskjærende. Björk gjør også en helt fantastisk rolle. Ser ikke ut som henne spiller engang, ser ut som hun ER rollen. Må dog advare folk før dere ser den, filmen er ikke for alle. Den inneholder veldig realistisk kameraføring som kan minnes om dokumentar. Inneholder også musikk innslag som er en del av fantasien til hovedpersonen. Men det trekker ikke ned for min del, men vet at mange trekker ned pga av det. ________________________________________________________________________________ 12. Izgnanie (2007, Andrei Zvyagintsev) Kinematografien er spesiellt god i denne, på høyde med Tarkovsky sin kinematografi, og det sier mye. Filmen har ingen grove kutt, den er veldig "smoothe" overganger fra scene til scene. Hadde også noe gode teknikker fra overgang imellom fortid og nåtid. Filmen hadde lite musikk, men når det først var musikk, så satte den en svært god og mørk stemning. Skuespillet var det ingenting å si på. Filmen hadde ett perfekt tempo, kjedet meg ikke ett sekund. Og det har mye å si når filmen varte i 2 timer og 30 minutter. Det var spesielt ett take som var fantastisk, og jeg sitter enda å grubler på åssen de fikk til den scenen. ________________________________________________________________________________ 13. O Lucky Man! (1973, Lindsay Anderson) If you've found the reason to live on, and not to die, you are a lucky man. Er usikker hva jeg skal si om den, utenom at jeg likte den no jævlig. Filmen varte i 3 timer, men kunne gjerne ha vart mye lenger etter min mening. Hadde også noen "wtf" elementer, men er alltid bare morsomt det. Må vel også nevnte at filmen hadde helt fantastisk musikk med Alan Price. ________________________________________________________________________________ 14. Idi i smotri (1985, Elem Klimov) Dette er en slik film jeg egentlig ikke vil anbefale, pga den er rett og slett grusom. Jeg tror jeg aldri har hatt en lignende forferdelig filmopplevelse. Man får hodepine av lyden i filmen. Man blir kvalm av enkelte scener. Og noen ting gjør deg sinna. Det høres ut som at jeg beskriver en film man ikke burde se i det hele tatt, men det er totalt feil. Dette er den mest realistiske krigsfilmen jeg noen gang har sett. Den viser hvordan krigen er, og hvordan den ødelegger livet til alle personer som er med. ________________________________________________________________________________ 15. Irréversible (2002, Gaspar Noé) You're behaving like an animal. Even animals don't seek revenge. ________________________________________________________________________________ 16. Dogville (2003, Lars von Trier) I think the world would be better without Dogville. Denne filmen oser av originalitet. Morsomt å se hvordan filmen er laget. Istedenfor dører, vegger, bruer osv osv, så har dem tegnet det opp. Noe man kan se godt på bildet. Når folk banket på dørene, så banket dem kun i lufta, og man så klart hørte en bankelyd. Dette funket veldig ypperlig. Filmen fokuserer veldig mye på lyd, og filmen beveger seg ikke ut av denne lille byen. Selve historien er god, en kvinne rømmer fra fortiden og havner i denne byen. Folka tar imot kvinnen, men etter som tiden går så endrer folk helt personlighet, og man kan se hvordan folkene egentlig er. Filmen er egentlig jævla provoserende, satt flere ganger og banna til flere av karakterene. Skuespillet er flott, kamera er veldig bra som vanlig, Lars Von Trier har virkelig levert en original film, som folk flest bør få med seg. ________________________________________________________________________________ 17. Apocalypse Now (1979, Francis Ford Coppola) The war will still be here tomorrow. Begynner å bli en stund siden jeg så denne sist, men husker at jeg var sjokkert over hva jeg nettopp hadde sett. Er det virkelig mulig å lage en slik film tenkte jeg. Filmen er ekstremt intens, med meget gode krigs elementer. Filmen varer lenge, men ikke vær redd over spilletiden. Tiden går fort, og man ender opp med fornøyd av å ha brukt tiden godt. ________________________________________________________________________________ 18. Mulholland Dr. (2001, David Lynch) It'll be just like in the movies. Pretending to be somebody else. Stemningen i seg selv er verdt hver eneste minutt. Super herlig musikk gir en ekkel følelse. Lynch er kjent med å lage avanserte filmer, og denne er intet unntak. Historien gir mening, men ikke etter første titt. Denne må sees flere ganger. ________________________________________________________________________________ 19. Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut (1956, Robert Bresson) Jeg er ganske så stor fan av "escape" filmer, og dette er deffentlig den beste jeg har sett. Filmen er rolig, er sjelden noe som helst musikk, og lite dialog. Noe jeg synes bare er deilig noen ganger. Alt ifra filmen er filmet fra hovedpersonens side, noe som gjør det bare mer realistisk. Lyden hadde også en stor rolle i filmen. Anbefales ihvertfall til alle som liker "escape" filmer, og til alle dem som ikke liker det. ________________________________________________________________________________ 20. Happiness (1998, Todd Solondz) I want kids that love me as much as I hated my mother. Elsker den ironiske stemningen film har. Med lykkelig musikk skjer det mye dritt. Noen scener er "harde" og motbydelige men det funket godt. Filmen har også en humoristisk tone, selv om filmen handler om ekstreme temaer.En trist film, med humoristisk tone rett og slett. Endret 11. august 2009 av Mr.BadSmile Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Flott liste, ingen tvil om det. Minner meg på at jeg må stifte bekjentskap med Ming-liang Tsai. EDIT: Denne listen hører vel egentlig hjemme i denne tråden. Den strider ihvertfall mot reglene i førstepost. Endret 11. august 2009 av Infenso Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Top 5 Action/Thriller 1. Lat sau san taam (1992) 2. Face/Off (1997) 3. Dip huet seung hung (1989) 4. The Rock (1996) 5. The Punisher (2004) Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Badsmile: Hadde du ikke noe å si om Irreversible? Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Badsmile: Hadde du ikke noe å si om Irreversible? Jeg hadde, men så ble alt borte av en eller annen grunn. Gadd ikke skrive det på nytt. Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Badsmile: Hadde du ikke noe å si om Irreversible? Jeg hadde, men så ble alt borte av en eller annen grunn. Gadd ikke skrive det på nytt. Ah, jeg skjønner. Kameraet er jo som alle vet veldig hyper-eksperimentell og virker kvalmende. Osv. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) Nå som jeg har sett Killer's Kiss er det på tide å få inn en Kubrickliste igjen. Har garantert lagd en tidligere men det er alltid morsomt å lage en liste med tidenes beste regissør. Selvfølgelig subjektivt og objektivt. 1. A Clockwork Orange 10/10 2. 2001: A Space Odyssey 10/10 3. The Shining 10/10 4. Dr.Strangelove 10/10 5. Eyes Wide Shut 10/10 6. Full Metal Jacket 9/10 7. Paths of Glory 9/10 8. Lolita 8/10 9. The Killing 8/10 10. Barry Lyndon 7/10 11. Spartacus 6/10 12. Killer's Kiss 3/10 Endret 13. august 2009 av tjalla Lenke til kommentar
salamiking Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Top 5 Action/Thriller 1. Lat sau san taam (1992) 2. Face/Off (1997) 3. Dip huet seung hung (1989) 4. The Rock (1996) 5. The Punisher (2004) Enig. Hard Boiled og The Killer er to av tidenes beste actionfilmer, kanskje de aller beste. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Jeg tar A better tomorrow 1 og 2 over Hard boiled og the killer, selv om de to siste også er ekstremt gode, face/off er bare kjedelig Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 August/juli 2009 Månedens beste: Låt den rätte komma in (2008) 9/10 Månedens dårligste: G.I. Joe: The Rise of Cobra (2009) 4/10 Månedens overraskelse: I Love You Man (2009) 8/10 Månedens skuffelse: Slumdog Millionaire (2008) 6/10 Månedens gjensyn: Falling Down (1993) 7/10 Månedens Morsomste: Rat Race (2001) 7/10 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Topp Shinya Tsukamoto: 01. Tetsuo (Tetsuo, the Iron Man) 02. Bullet Ballet 03. Rokugatsu no hebi (A Snake of June) 04. Tokyo Fist 05. Futsu saizu no kaijin (The Phantom of Regular Size ) 06. Tetsuo II: Body Hammer 07. Denchu Kozo no boken (The Great Analog World) 08. Vital 09. Akumu Tantei (Nightmare Detective) 10. Haze 11. Sôseiji (Gemini) Ikke sett Hiruko the Goblin og Nightmare Detective 2. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 (endret) Topp Alejandro Jodorowsky: 1. The Holy Mountain 2. El Topo 3. Santa Sangre 4. The Rainbow Thief 5. La Cravate 6. Fando y Lis 7. Tusk Endret 22. august 2009 av Juℓenissen Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 To fantatiske lister på rappen der, nissen. Av Tsukamoto har jeg kun sett Tetsuo, og den gikk rett inn på topplisten. Hiruko the Goblin står usett i hylla. Alejandro Jodorowsky virker som en utrolig spennende regissør, men dessverre er ikke filmene hans så lett å få tak i. El Topo virker himmelsk. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Både El Topo og The Holy Mountain er nå ganske lette å få tak i. Selv om de begynner å bli verre å finne i sone 2 siden Tartan har gått til helvete. Hvis du kjøper denne finne boksen får du også med Fando y Lis til en grei penge: http://www.amazon.com/Films-Alejandro-Jodo...1197&sr=1-2 Santa Sangre er litt verre å finne, men du kan f.eks kjøpe den hos hkflix. http://www.hkflix.com/xq/asp/filmID.550438/qx/details.htm De øvrige er derimot vanskelige å få tak i med lovlige midler (og hvis du gjør det er det neppe verdt det). The Rainbow Thief og Tusk er aldri utgitt på DVD. Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Bestilte den boksen. Takk for tipset! Lenke til kommentar
omp9 Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Children of the Corn fra best til dårligst. Children of the Corn Children of the Corn II: The Final Sacrifice Children of the Corn: The Gathering Children of the Corn V: Fields of Terror Children of the Corn III: Urban Harvest Children of the Corn 666: Isaac's Return Children of the Corn: Revelation Egentlig bare den første som holder mål, og den er også bare ok, de andre er egentlig alle dårlige. Lenke til kommentar
SirUstinov Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Filmer i samlingen jeg aldri har sett: 1. À bout de souffle 2. 8½ 3. A Knight's Tale 4. All the President's Men 5. Andrey Rublyov 6. Beverly Hills Cop III 7. Braveheart 8. Chitty Chitty Bang Bang 9. Death Proof 10. Doom 11. Eyes Wide Shut 12. Gandhi 13. Giant 14. Mean Streets 15. Midnight Cowboy 16. Munich 17. Once Upon a Time in America 18. Planet Terror 19. Sin City 20. Singin' in the Rain 21. Solyaris 22. Stalker 23. The Haunting 24. The Kingdom 25. The Last Samurai 26. The Man Who Shot Liberty Valance 27. The Matrix Reloaded 28. The Right Stuff 29. The Silence of the Lambs 30. The Thin Red Line 31. The Wild Bunch 32. Unforgiven 33. Zodiac Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Filmer i samlingen jeg ikke har sett: 3:10 to Yuma 71 Fragments Of A Chronology Of Chance A History of Violence American Gangster Andrey Rublyov Angst Essen Steele Auf Assembly Ballad of Cable Hogue, the Bande á Part Barry Lyndon Boling Point Bring Me the Head of Alfredo Garcia Chungking Express Coffee and Cigarettes Days of Being Wild Dead End Dead Ringers Dead Zone, the Deep in the Woods Diary of a Chambermaide Dogville Dr. Mabuse, der Spieler – Ein Bild der Zeit Dune Epidemic Europa eXistenZ Fando y Lis Fata Morgana Firestarter Flying Daggers Gangs of New Cork Godfather, the: Part III Grapes of Wrath Hannibal Hard-Boiled Herz aus Glas Hiruko the Goblin Holy Mountain, the Host, the Idioterne Into the Wild Island, the Lolita Maltese Falcon, the Mamma Mia! Manderlay Mean Steets Mein liebster Feind Mily Way My Darling Clementine My Name is Modesty Blaise Oasis Once a Thief Ox-Bow Incident, the Planet of the Apes 3: Escape from the Planet of the Apes Planet of the Apes 4: Conquest of the Planet of the Apes Planet of the Apes 5 : Battle for the Planet of the Apes Return of the Living Dead: Part III Ride the High Country Seven Swords Seventh Continent, the Shiver of the Vampires Snakes on a Plane Solyaris Sommarnattens Leende Spione Spirit of the Behive. The Stroszek Testament des Dr. Mabuse, das Third Man, the Topo, El Trilogy of Life: I racconti di Canterbury Trilogy of Life: Il fiore delle mille e una notte Tristana Violent Cop Week End Who Saw Her die ? Wicker Man, the (1973) Endret 23. august 2009 av Infenso Lenke til kommentar
salamiking Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Dere har utrolig my bra film å se i fremtiden! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå