Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister

Awesome X

Anbefalte innlegg

Skriblet raskt ned i går de filmene jeg gleder meg mest til dette året, her er inngående beskrivelser. Orker ikke lenker til IMDb.

8

Gus Van Sant, Gael García Bernal, Gaspar Noé og en rekke andre internasjonalt anerkjente regissører har gått sammen for å lage "8 shorts centered around 8 themes directed by 8 famous film directors involved and sharing their opinion on progress, on the set-backs and the challenges our planet faces today." Dette kan bli facinerende, rørende og filmatisk sett gi hakeslepp om det ikke blir for pretensiøst. Jeg kan nesten ikke vente.

Jaques Mesrine - L'ennemi public n° 1

Om toeren har like høyt adrenalinnivå som den første har vi en vinner.

Antichrist

Dogmefilmens store ener Lars von Trier sikter høyt med sin psykologiske skrekkfilm med det klingende navnet Antichrist. Filmen har allerede blitt utvalgt til filmfestivalen i Cannes, og Palme d'Or er intet urealistisk mål. Jeg ser stort frem til en film som kan ryste, og med Willem Dafoe som hovedrolleinnehaver tror jeg at man har en uortodoks, kontroversiell rysare som kan skape bølger over hele verden.

Drag Me To Hell

Jeg liker Evil Dead såpass godt at det er en fryd å se Sam Raimi returnere til røttene sine med en tilsynelatende makaber, herlig skrekkfortelling. Plottet er forlystende, og i Empires omtale der filmen fikk fire av fem stjerner tyder alt på at den er fullspekket med Raimis sorte humor, hysteriske spesialeffekter og utradisjonelle fortellerstil. Jeg har troen på at dette blir en av de beste innenfor sin sjanger.

Inglorious Basterds

Tarantino, Pitt, b-film, jødeaction, nazislakt og Mike Myers? Kan det slå feil?

Coco avant Chanel

Vi liker alle Audrey Tautou, gjør vi ikke? Coco avant Chanel forteller historien om den famøse motepioneren Gabrielle Bonheur "Coco" Chanel. Det kan bli romantisk, melankolsk og riktig så facinerende på samme tid, og selv om jeg ikke er noen moteguru skal det bli riktig så interessant å se om Tautou takler rollen riktig. At denne er franskprodusert gir et stort pluss i margen da dette på ingen måte er mat for Hollywood.

Gake no ue no Ponyo

Miyazakis nye ligner Tonari no Totoro i stilen, og ser ut til å være en søt, sjarmerende og som alltid fra Studio Ghibli rørende, animefilm. Hauru no Ugoku Shiro var et lite steg ned fra den eminente Chihiro, men like fullt en helaftens underholdning. Totoro fra 1988 er i mine øyne den beste animefilmen gjennom tidene, og om Ponyo on the Cliff by the Sea klarer å sjarmere meg halvparten så mye er jeg solgt - igjen.

Birdwatchers

Jeg ser for meg et sterkt, annerledes drama om Brasils urbefolkning og kampen mot globalisering. Dette kan bli riktig så engasjerende.

The Limits of Control

Jarmusch og en meget sterk lineup. Release snart i statene. Kan umulig bli en dårlig film.

Up

Jeg elsker Pixar, og denne ser meget sterk ut. Om den kan toppe WALL-E gjenstår det å se, men den virker svært så facinerende.

The Wolf Man

Klassisk skrekkfilm er langt på nær en av mine favorittsjangere, men med Anthony Hopkins og Benicio Del Toro i hovedrollene i denne remaken av The Wolfman, lukter det et saftig grøss på lang avstand. Om det ikke blir kleint, men gjennomført på den visuelle siden, og leverer solide skuespillerprestasjoner, tror jeg man har en høstslager. Rollelisten tilsier i alle fall det, så får vi vente og se.

Where The Wild Things Are

Barneklassiker!

Los Abrazos Rotos

Almodóvar og Cruz er en kombinasjon som tidligere har gitt Volver. Det blir neppe noe stort dårligere.

Biutiful

Alejandro González Iñárritu er kanskje min favorittregissør per nu, og i sin fjerde store film har han fått med seg eminente Javier Bardem på lasset. Sistnevnte var stor i No Country for Old Men og leverte mer enn godkjent i Woody Allens spanske flørt Vicky Cristina Barcelona. Ut i fra rammene å tolke, ser Biutiful ut til å kunne bli en emosjonell trigger og nok en meget dyp film. Selv håper jeg på en fortellerstil midt imellom mer rotete 21 Grams og mer stillferdige Babel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inglorious Basterds

Tarantino, Pitt, b-film, jødeaction, nazislakt og Mike Myers? Kan det slå feil?

Retorisk spørsmål, men jeg må bare.. uansett: Ja, det kan det.

Så absolutt. Dess mer kjente skuespillere, dess høyere forventninger.

Btw Angeleno, du glemte "Moon"!

Endret av Lawliet
Lenke til kommentar

Gleder meg seriøst til Where The Wild Things Are. Mye fint på lista di. Må si at slike colabrations som 8 ikke alltid funker, da regissørene ofte ikke legger så mye arbeid i disse. Nå vet jeg ikke åssen grunnlaget er til denne da, og håper det blir mer enn en "la-oss-gjette-hvilken-regissør-som-har-laget-denne-filmen" kollasj.

Lenke til kommentar

Spørs om jeg må komme meg på en internasjonal filmfestival i sommer for å se den enda-mer-indie-enn-indie-dokumentaren til Lasse Hoille og Steven Wilson. Det MÅ jo være det beste som noen sinne har skjedd.

The documentary film Insurgentes is a musical road movie that follows the making of Steven Wilson's solo record of the same name, and is a portrait of an increasingly rare artist who works with music and media out of love and not for fame and fortune, persisting in making art on his own terms in a world where 'throw away' mentality is increasingly becoming the norm.

....

The film is still in production but is scheduled for completion in Spring 2009 for screening at film festivals in the Summer.

SW_GASMASK-014_2_brighter.jpg

Lenke til kommentar

Disse er dem jeg gleder meg mest til:

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Det blir i alle fall en annerledes opplevelse og spennende utfordring (i alle fall på papiret). Gilliam er vel ikke akkurat kjent for å lage de mest tradisjonelle filmene, så en slik manøver passer vel godt inn i hans arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...