Lawliet Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Månedens Beste: Lost Highway 9.5 Månedens Dårligste: Poltergeist 3 Månedens Gjensyn: Eternal Sunshine of the Spotless Mind 8.5 Månedens Overraskelse: 8½ 4 Månedens Skuffelse: 8½ 4 Vert å nevne: - Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom 9.5 - The Butterfly Effect 9 - Oldboy 9 - Pi 9 Endret 1. mai 2009 av Lawliet Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Noen som har latt seg påvirke av Cun sin ranting, mon tro? Hvis du med flinkisfilm mener å ta de beste scenene fra Mou Gaan Dou og legge til mer på historien, bruke gjenkjennelige og knallgode skuespillere, sette scenene i et noe mer gjenkjennelig miljø, legge til flere gode replikker og ikke minst et godt soundtrack, så ja: jeg er enig. The Departed er en sjelløs, tom og fattig film, og det syns jeg selv om jeg så den før Infernal Affairs. Noe av det som trakk ned filmen var all den ufortjente skryten den fikk i ettertid. Jeg syns opprinnelig den var helt grei, men den påfølgende panegyrikken i ukene som fulgte fikk meg til å mislike den. Det er sikkert litt urettferdig, men sånn er livet. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Sjelløs film er ikke et utrykk man hører for ofte, hva skal til for at en film har sjel? Og hva mener du med fattig? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Jeg tror ikke at jeg egentlig vet hva flinkisfilm er. Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Synes ikke Scorseses beste bærer preg av å være en flinkisfilm overhodet. Wahlberg er sublim. Synd at du mislikte Babel, det er en av de sterkeste kulturelle opplevelsene jeg har hatt. Selv om den er langsom i tempo - vel, egentlig ikke, sammenliknet med en rekke andre knallfilmer - kikket jeg aldri på klokken. Det var vanskelig å rikke seg fra sofaen bare for å hente et glass vann. Jeg fant meg helt absorbert inn i Iñárritus sterkt bevegende univers: jeg filosoferte, grublet og ble underholdt av en og samme film. Å sette den opp mot Crash er da en fornærmelse. Der har du en pretensiøs, overtydelig flinkisfilm som ikke når Babel opp til knehøydene, men som likevel er en alright lørdagsfilm. Sier litt om hvor god Iñárritus tredje er. Har du sett 21 Grams, Olum? Kan tenke meg at du vil nyte den i større grad da den har et høyere tempo og kanskje er mer engasjerende der og da. Det er mer action og fart i den. The Departed sjelløs? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Sjelløs film er ikke et utrykk man hører for ofte, hva skal til for at en film har sjel? Og hva mener du med fattig? Den er fattig fordi den ikke kommer med noe nytt, verken i henhold til originalen, klassisk fortelling, Hollywood-paradigmet og så videre. Det virker som filmen er lagd på et samlebånd, hvor de har nærmest satt den sammen perfekt etter den flotte aristoteliske oppskriften og noe av senere tids lek med den. Sjelløs fordi filmen fremstår som et eneste stort tomt skall. Greit å se på, ikke like greit å føre "samtale" med for tilskueren, det vil si meg (da tenker jeg på intellektuelt og følelsesmessig). Endret 1. mai 2009 av Cuneax Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Jeg tror ikke at jeg egentlig vet hva flinkisfilm er. Det tolker jeg som en film med godt håndtverk. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Men alle filmer må ikke finne opp kruttet for å være gode, eller? Den aristoteliske oppskriften har jo tross alt vist seg å være en meget god måte å fortelle en film på, og hvis Departed perfeksjonerer dette ser jeg ikke helt problemet. Den skiller seg ikke så ekstremt fra originalen(med unntak av litt mer fyldig historie, bedre skuespillere, bedre dialoger etc), vil du si at originalen har sjel? Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 The Departed er kanskje ingen tungvekter når det kommer til å kommunisere med seeren. Den er ikke spesielt følelesmessig involverende, en emosjonell bombe eller ryster en, men det er et prime example på underholdning. Den er så sjukt intens at jeg aldri har rørt ved toppkarakteren de fem gangene jeg har sett den. Den setter ikke en støkk i sjelen på samme måte som Iñárritus dødstrilogi, men perfeksjonerer den tradisjonelle krimthrilleren. Involverende, ikke på det emosjonelle planet, men for meg den ultimate popcornfilmen. Og det er noen ganger nok. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Men alle filmer må ikke finne opp kruttet for å være gode, eller? Riktig, men det finnes uoriginale filmer som treffer meg intellektuelt og/eller følelsesmessig. The Departed gjør ikke det på noen som helst måte, da det virker som alt er produsert rett etter manualen, uten noen spesielt form for innlevelse eller entusiasme. Omtrent som en 8-16-arbeidsdag. Den aristoteliske oppskriften har jo tross alt vist seg å være en meget god måte å fortelle en film på, og hvis Departed perfeksjonerer dette ser jeg ikke helt problemet. Perfeksjonering til det kjedsommelige og uengasjerende. The Departed prøver for hardt og får det ikke til hos meg. De endeløse lovsangene i ettertid forsterket min misnøye ytterligere, dessverre. Den skiller seg ikke så ekstremt fra originalen(med unntak av litt mer fyldig historie, bedre skuespillere, bedre dialoger etc), vil du si at originalen har sjel? Jeg syns det var to vidt forskjellige filmer. Jeg liker Hong Kong-estetikken og tempoet i originalen, som har mer fyldig historie, bedre skuespillere, bedre dialoger og så videre). Den har sjel, en ganske deilig en også. Jeg vil se mer Hong Kong-film, merker jeg. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Det virker som filmen er lagd på et samlebånd, hvor de har nærmest satt den sammen perfekt etter den flotte aristoteliske oppskriften og noe av senere tids lek med den. Bortsett fra samlebåndet (da denne filmen skiller seg godt ut fra andre lignende filmer) så høres dette egentlig kjempebra ut. Hvorfor skulle man ikke likt å se en sånn film? Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Trist at den ikke treffer deg, kjære Cun. For min del var Departed en heftig oppgradering(fra en allere knallgod original), og jeg synes det er snodig at du fant den kjedsommelig og uengasjerende, jeg opplevde det stikk motsatte. Meget intensiv, knallgode skuespillere og ikke minst en setting satt til Usa med amerikanske skuespillere(jeg får større utbytte så lenge jeg kan kjenne igjen steder og ansikter(særlig når det er ansiktene til stjerneskuespillere), der slet jeg litt mer med IA. Knallgod film, men "alle asiatere er klin like"). Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan du kan mene at originalen har "en deilig sjel", mens Departed fremstår sjelløs. For meg er det mye av den samme filmen, bare med et bedre håndverk i den amerikanske versjonen(det jeg oppfatter som godt håndverk oppfatter du tydeligvis som uoriginalt, "flinkis", kjedelig etc). Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Kan jeg ta for eks. 8.5 på en film på IMDb? får bare tatt hele tall. Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Kan ikke sammenlikne med Mou Gaan Dou da jeg ikke har sett den, men Departed er ikke sjelløs slik jeg ser det. Man må anse filmen for å være det den er, ikke noe mer. Formålet med filmen er ikke å ha sjel og dybde i bøtter og spann, formålet er å servere en rappkjeftet, smart thriller presentert under en svært god ramme med herlige skuespillerprestasjoner. Den var imidlertid full av liv og røre i mine øyne. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Kan jeg ta for eks. 8.5 på en film på IMDb? får bare tatt hele tall. Nei, det går ikke. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Den gamle regla om "å ta filmen for det den er" begynner å bli litt tynnslitt, syns jeg. Jeg gikk til kinoen med forventninger til en klassisk fortalt film og fikk det, og jeg syns det var middelmådig. Jeg forventet meg ikke europeisk kunstfilm, sovjetisk historisk-materialistisk film eller parametrisk film, for å si det sånn. Trist at den ikke treffer deg, kjære Cun. For min del var Departed en heftig oppgradering(fra en allere knallgod original), og jeg synes det er snodig at du fant den kjedsommelig og uengasjerende, jeg opplevde det stikk motsatte. Meget intensiv, knallgode skuespillere og ikke minst en setting satt til Usa med amerikanske skuespillere(jeg får større utbytte så lenge jeg kan kjenne igjen steder og ansikter(særlig når det er ansiktene til stjerneskuespillere), der slet jeg litt mer med IA. Knallgod film, men "alle asiatere er klin like"). Det er ikke så vanskelig å kjenne igjen asiater når man først erkjenner at de gamle fordommene og generaliseringene egentlig ikke er riktige. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan du kan mene at originalen har "en deilig sjel", mens Departed fremstår sjelløs. For meg er det mye av den samme filmen, bare med et bedre håndverk i den amerikanske versjonen(det jeg oppfatter som godt håndverk oppfatter du tydeligvis som uoriginalt, "flinkis", kjedelig etc). The mind is a terrible thing to taste, for å sitere Ministrys album med samme navn. Hvem kan vel forstå seg på hvorfor en likte rød og ikke blå? Jeg føler at jeg ikke har mer å bidra til debatten, da det bare vil bli repetisjon hvis jeg argumenterer mer nå (og jeg har tross alt snakket om The Departed flere ganger tidligere). Men for konklusjonens skyld: Jeg syns filmen var en eneste stor oppvisning i kjedelig perfeksjonering av allerede godt opptråkkede stier. Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Det er ikke så vanskelig å kjenne igjen asiater når man først erkjenner at de gamle fordommene og generaliseringene egentlig ikke er riktige. Jeg tror Bob egentlig prøver å si at det var mer innlevelse og flair over den amerikanske versjonen. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Månedens Beste: The Man Who Fell to Earth Månedens Dårligste: What the Bleep Do We Know!? Månedens Gjensyn: Battle Royale Månedens Overraskelse: The Man Who Fell to Earth Månedens Skuffelse: Three Ages 1. The Man Who Fell to Earth [IMDB, Anmeldelse, 10/10] 2. Izgnanie [IMDB, Anmeldelse, 10/10] 3. My Dinner with Andre [IMDB, Anmeldelse, 9.8/10] 4. Chung Hing sam lam [IMDB, Anmeldelse, 9.5/10] 5. Le conseguenze dell'amore [IMDB, 9.5/10] 6. Sun taam [IMDB, Anmeldelse, 9/10] 7. Walkabout [IMDB, Anmeldelse, 9/10] 8. Auch Zwerge haben klein angefangen [IMDB, Anmeldelse, 9/10] 9. The Great Dictator [IMDB, Anmeldelse, 9/10] 10. Heremakono [IMDB, Anmeldelse, 9/10] 11. Play Time [IMDB, Anmeldelse, 9/10] 12. Gomorra [IMDB, Anmeldelse, 8.5/10] 13. The Loneliness of the Long Distance Runner [IMDB, Anmeldelse, 8.5/10] 14. Medea [IMDB, Anmeldelse, 8/10] 15. Hunger [IMDB, 8/10] 16. He Died with a Felafel in His Hand [IMDB, Anmeldelse, 7.5/10] 17. Batoru rowaiaru [IMDB, Anmeldelse, 7.5/10] 18. Steamboat Bill, Jr. [IMDB, Anmeldelse, 7.5/10] 19. The Circus [IMDB, Anmeldelse, 7/10] 20. Sherlock, Jr. [IMDB, Anmeldelse, 7/10] 21. Zorba the Greek [IMDB, 7/10] 22. Escape from Sobibor [IMDB, 7/10] 23. Man on the Moon [IMDB, Anmeldelse, 7/10] 24. College [IMDB, 7/10] 25. Forbidden Zone [IMDB, Anmeldelse, 7/10] 26. The Boat That Rocked [IMDB, Anmeldelse, 6.5/10] 27. Bolt [IMDB, 6.5/10] 28. Three Ages [IMDB, 5/10] 29. What the Bleep Do We Know!? [IMDB, Anmeldelse, 4/10] Endret 1. mai 2009 av BadSmile Lenke til kommentar
Speik Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Du er en inspirasjon, BadSmile. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå