Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Usj, deilig å være tilbake på forumet etter en uke uten nett pga routerproblemer samt en knapp uke hos svigers.

 

Marslista:

 

X = gjensyn

 

Kramer vs. Kramer (1979) 10

Man on Wire (2008) 10

The Godfather (1972) 10 X

The Godfather: Part II (1974) 10 X

The Big Lebowski (1998) 10 X

Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (2001) 9 X

Office Space (1999) 9 X

Being There (1979) 9

Män som hatar kvinnor (2009) 9

Juno (2007) 9 X

Take the Money and Run (1969) 8

Coming Home (1978) 8

Gomorra (2008) 8

Eastern Promises (2007) 7 X

If.... (1968) 7

Bananas (1971) 7

Der Name der Rose (1986) 7

Some Like It Hot (1959) 7

Adams æbler (2005) 7 X

New York Stories (1989) 6

Scorsese: 8/10

Coppola: 1/10

Allen: 7/10

What's Up, Tiger Lily? (1966) 6

Kunsten at græde i kor (2006) 6

Death Proof (2007) 5 X

Slumdog Millionaire (2008) 5

Corpse Bride (2005) 5

Sex Drive (2008) 3

Boxcar Bertha (1972) 1

 

 

Æsj, karakterene ble litt rotete.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Trollbindene filmer

 

Noen film får en til å glemme både tid og sted. Disse type filmene pleier som regel å blande meget godt lydspor med meget fine bilder.

Jeg har vært så heldig å oppleve noen av disse filmene, og skal nå lage en liten liste over slike filmer. Har da ett lite håp på at flere folk oppdager disse perlene og får oppleve det samme.

 

Jeg kan da begynne smått med en alderles så liten perle jeg så her om dagen.

 

The Man Who Fell to Earth

Director: Nicolas Roeg

 

theman1.jpg

 

De 15 første minuttene var skikkelig orgasmiske. Med en blanning av herlige bilder og fantastisk musikk, gjorde at man kom i en tilstand man sjelden er når man ser film.

Men var ikke kun de 15 første minuttene som imponerte, filmen klarte å holde det samme vakre tempoet igjennom hele filmen.

 

Når filmen sluttet satte jeg igjen med ett intrykk at jeg hadde sett verdens beste film.

Det er ett intrykk som sitter igjen den dag idag. Anbefales til alle som er fan av sci-fi og rolige filmer med vakre bilder.

 

theman2.jpg

 

 

Stalker

Director: Andrei Tarkovsky

 

stalker2.jpg

 

Skulle ønske jeg kunne ha sett denne for første gang igjen.

Er en av de beste opplevelsene jeg noen gang har hatt mens jeg har sett film.

Dette er en film som klarer å stoppe tiden helt. Det er umulig å se bort ifra skjermen,

og man kommer i en viss transe som kun Tarkovsky klarer.

 

Selv om filmen er veldig rolig, så kjeder man seg ikke i ett sekund. Den er spennende, den er skummel, den er trist og ikke minst vakker. Filmen hadde en spilletid på nesten 3 timer, men skulle tro at filmen varte kun i 5 minutter. Har kun sett den en gang, og skal vedde på at den er

enna bedre andre gangen man ser den.

 

stalker1b.jpg

 

 

2001: A Space Odyssey

Director: Stanley Kubrick

 

20011y.jpg

 

Dette er perfeksjon fra første øyeblikk filmen begynner. Kubrick har satt sammen ett fasinerende stykke mesterverk. Med klassisk musikk som setter en frytktelig god stemning.

 

Men er ikke bare musikken som setter stemning, her er det også lyder fra

forskjellige saker og ting som setter en god stemning. Som en scene der man kun hører pusting. Fantastisk trollbindene etter min egen personlige mening. Dette er den ultimate sci-fi filmen ute på markedet hittil, bedre sci-fi film skal man lete lenge etter.

 

20012.jpg

 

Mulholland Dr.

Director: David Lynch

 

mull1.jpg

 

Grøsser bare med tanken på denne filmen. Er svært sjelden en film skremmer meg, noe denne filmer lykkes med. Filmen har en skikkelig ekkel stemning.

Noen scener kan skremme hvem som helst. Er spesiellt en scene som fikk meg til å komme inn i en viss mareritt transe.

 

Nei skal man se en ekkel film med super god stemning, så er dette en av de bedre. Lynch er en mester i mørke og ekle filmer.

 

mull2.jpg

 

 

Zerkalo

Director: Andrei Tarkovsky

 

zerkalo1.jpg

 

Dette er en av de tyngste filmene jeg har sett. Når filmen ble ferdig så var jeg faktisk sliten. Ingen dårlig ting btw. Noen av scenene er så trollbindene at det er fært. Når jeg hadde sett ferdig filmen så var jeg usikker på om det egentlig var en film jeg hadde sett, skulle tro jeg hadde drømt alt sammen.

 

Er ihvertfall en scene som for meg er en av de mest perfekte scene i historien. Er da snakk om en scene med en låve utsatt for brann. Helt fantastisk scene. Filmen anbefales stort til alle folk som er interessert i kunst film, og lignende.

 

zarkalo2.jpg

 

 

Andre gode magiske filmer:

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

April 2009 - første halvdel

 

1. Lake of Fire (2006) 80 %

2. The Fog of War: Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara 77 %

3. 12 Angry Men (1957) 74 %

4. The Thin Blue Line (1988) 73 %

5. I.O.U.S.A. 72 %

6. Standard Operating Procedure 72 %

7. Mr. Death: The Rise and Fall of Fred A. Leuchter, Jr. 71 %

8. Frenzy (1972) 69 %

9. Cassandra's Dream 67 %

10. Confessions of a Dangerous Mind 63 %

11. Quantum of Solace 60 %

12. Fatso (2008) 50 %

13. Død snø 44 %

14. Harley Davidson and the Marlboro Man 43 %

Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar

20 Top skuespillere

 

1. Bruce Willis

Enkelt han jeg syns er kulest, og han kan spille når han vill, der har han vist i 6th sense, unbreakble, og ikke minst 12 monkeys

 

2. Clint Eastwood

Mens første plassen var lett blir det mye vanskligere de 4 neste, de er alle så nærme hverandre og kan godt hende plasseingen vil varriere fra dag til dag, etter hvilke filmer av dem jeg har sett, Men jeg satte Clint på nr2. Han er all man, og kan spille det meste, selv "myke" roller, det skall sies at han spiller tøffe bedre enn myk, men han spiller ikke myk dårlig.

 

3. Al Pacino

Et must på alle sine lister over top skuespillere, og ligger han lavere enn top 5, er det noe galt.

 

4. Christian Bale

Ung gutten i klassen over store skuespillere, han overbeviser i alle roller han gjør, og jeg tror han bare vil bli bedre og større jo eldra han blir, Han er kanskje den neste Pacino.

 

5. Russell Crowe

En annen mann med utrolig roller under seg, han vant kanskje oscar for feil rolle, hans perstasjon i L.A Confedential, inside man, og 3:10 to yuma er bedre enn i Gladiator, men det er vel lettere å vinne oscar for stor filmer som den.

 

Som sagt, 2-5 er utrolig nærme, hadde jeg foreksempel nettopp sett sent of a woman eller heat, kunne Clint og Al bytta plass. Men alle dem er ganske trygge på top 5.

 

6. Lee Marvin

Eneste mannen som kanskje er mer mann enn Clint

 

7. Patrick Stewart

Jeg har sansen for de klassisk trente britiske shakespearian folka.

Hadde det vært en konkuranse for ren spilling ville få overgå Stewart, han er best på eldre matriale, Shakespeare og slikt, egentlig alt fra 1000-1900, at han også spiller den ultimate kapteinen i romet er heller ikke dårlig

 

8. Charles Bronson

Tøffere enn toget

 

9. Sam Elliott

Ren tøffhet

 

10. Sean Connery

It'sh not an speach impedamenth, I'msh scotichhhh damn it.

Den orginale bond.

 

11. Kevin Kline

Vet ikke hvorfor, men han virklig sansen for han, liker egentlig det meste han har gjort

 

12. Arnold Schwarzenegger. Obligatorisk

 

13. Linda Hamilton (største action heltinnen og fortjenter å være på lista)

 

14. Henry Fonda

 

15. Michael Shanks spiller yndlings karakteren min i yndlings serien min, han er også den eneste mannen jeg kunne giftet meg med.

 

16. Chow Yun-Fat

 

Det begynner å bli trangt om plassen på slutten, men satt grensa på 20 så det må jeg holde

 

17. Kurt Russell

the thing, escape from new york, tango and cash, tombstone, stargate osv.

 

18. Robert De Niro

Kom så langt ned enkelt fordi jeg er en Pacino man, han gjør altid en god rolle, og fortjener kanskje en høyere plass, men det er så mange som må på lista, men med denne rolle lista han har må en være med på denne lista.

 

19. Bill Murray

Omtrent den eneste ekte komikeren på lista, han kom med fordi han har senere vist seg å kunne spille veldig bra andre ting også

 

20. Michael Biehn en av 80tallets store gutter, kult av Rodriguez å få han inn i rampelyset igjen med Planet terror, han ser like kul ut enda

Lenke til kommentar
Trollbindene filmer

 

Noen film får en til å glemme både tid og sted. Disse type filmene pleier som regel å blande meget godt lydspor med meget fine bilder.

Jeg har vært så heldig å oppleve noen av disse filmene, og skal nå lage en liten liste over slike filmer. Har da ett lite håp på at flere folk oppdager disse perlene og får oppleve det samme.

 

Jeg kan da begynne smått med en alderles så liten perle jeg så her om dagen.

 

The Man Who Fell to Earth

Director: Nicolas Roeg

 

theman1.jpg

 

De 15 første minuttene var skikkelig orgasmiske. Med en blanning av herlige bilder og fantastisk musikk, gjorde at man kom i en tilstand man sjelden er når man ser film.

Men var ikke kun de 15 første minuttene som imponerte, filmen klarte å holde det samme vakre tempoet igjennom hele filmen.

 

Når filmen sluttet satte jeg igjen med ett intrykk at jeg hadde sett verdens beste film.

Det er ett intrykk som sitter igjen den dag idag. Anbefales til alle som er fan av sci-fi og rolige filmer med vakre bilder.

 

La merke til at du ikke hadde denne på din topp100 liste, bare lurte på hvorfor egentlig, tror jeg blir å kjøpe den etter dine gode ord. :)

Lenke til kommentar
20 Top skuespillere

Fin liste. Bra du har Mr.Bale så langt oppe. Han overbeviser meg hver gang jeg setter på en ny film med hans navn på.

 

Jeg savner dog Brad Pitt og DiCaprio (Ja, jeg er av den yngre generasjon). Men de 2 begynner virkelig å få endel filmer på rullebladet sitt nå. Og begge gjør gode prestasjoner i alle filmene.

 

Ta filmer som Oceans, Fight Club for Pitt sin del (selvom kanskje Norton gjør en bedre i Fight Club). Fantastisk av Pitt. Filmer som Catch Me IYC, Blood Diamond for DiCaprio sin del er også meget godt skuespill.

 

Og når jeg skrev denne kom jeg til å savne Norton også. Det er tross alt bare 20 som skal inn, og det er vanskelig til å få plass til alle. Uansett, fin liste. :)

Lenke til kommentar
La merke til at du ikke hadde denne på din topp100 liste, bare lurte på hvorfor egentlig, tror jeg blir å kjøpe den etter dine gode ord. :)

 

Grunnen er vel at jeg ikke har gjort om topp 100 siden jeg lagde den, og var ikke lenge siden jeg så den filmen for første gang. Den filmen havner lett inn på topp 10 skal jeg tro.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
20 Top skuespillere

 

1. Bruce Willis

Enkelt han jeg syns er kulest, og han kan spille når han vill, der har han vist i 6th sense, unbreakble, og ikke minst 12 monkeys

 

2. Clint Eastwood

Mens første plassen var lett blir det mye vanskligere de 4 neste, de er alle så nærme hverandre og kan godt hende plasseingen vil varriere fra dag til dag, etter hvilke filmer av dem jeg har sett, Men jeg satte Clint på nr2. Han er all man, og kan spille det meste, selv "myke" roller, det skall sies at han spiller tøffe bedre enn myk, men han spiller ikke myk dårlig.

 

3. Al Pacino

Et must på alle sine lister over top skuespillere, og ligger han lavere enn top 5, er det noe galt.

 

4. Christian Bale

Ung gutten i klassen over store skuespillere, han overbeviser i alle roller han gjør, og jeg tror han bare vil bli bedre og større jo eldra han blir, Han er kanskje den neste Pacino.

 

5. Russell Crowe

En annen mann med utrolig roller under seg, han vant kanskje oscar for feil rolle, hans perstasjon i L.A Confedential, inside man, og 3:10 to yuma er bedre enn i Gladiator, men det er vel lettere å vinne oscar for stor filmer som den.

 

Som sagt, 2-5 er utrolig nærme, hadde jeg foreksempel nettopp sett sent of a woman eller heat, kunne Clint og Al bytta plass. Men alle dem er ganske trygge på top 5.

 

6. Lee Marvin

Eneste mannen som kanskje er mer mann enn Clint

 

7. Patrick Stewart

Jeg har sansen for de klassisk trente britiske shakespearian folka.

Hadde det vært en konkuranse for ren spilling ville få overgå Stewart, han er best på eldre matriale, Shakespeare og slikt, egentlig alt fra 1000-1900, at han også spiller den ultimate kapteinen i romet er heller ikke dårlig

 

8. Charles Bronson

Tøffere enn toget

 

9. Sam Elliott

Ren tøffhet

 

10. Sean Connery

It'sh not an speach impedamenth, I'msh scotichhhh damn it.

Den orginale bond.

 

11. Kevin Kline

Vet ikke hvorfor, men han virklig sansen for han, liker egentlig det meste han har gjort

 

12. Arnold Schwarzenegger. Obligatorisk

 

13. Linda Hamilton (største action heltinnen og fortjenter å være på lista)

 

14. Henry Fonda

 

15. Michael Shanks spiller yndlings karakteren min i yndlings serien min, han er også den eneste mannen jeg kunne giftet meg med.

 

16. Chow Yun-Fat

 

Det begynner å bli trangt om plassen på slutten, men satt grensa på 20 så det må jeg holde

 

17. Kurt Russell

the thing, escape from new york, tango and cash, tombstone, stargate osv.

 

18. Robert De Niro

Kom så langt ned enkelt fordi jeg er en Pacino man, han gjør altid en god rolle, og fortjener kanskje en høyere plass, men det er så mange som må på lista, men med denne rolle lista han har må en være med på denne lista.

 

19. Bill Murray

Omtrent den eneste ekte komikeren på lista, han kom med fordi han har senere vist seg å kunne spille veldig bra andre ting også

 

20. Michael Biehn en av 80tallets store gutter, kult av Rodriguez å få han inn i rampelyset igjen med Planet terror, han ser like kul ut enda

 

 

jeg savner: Steve Buschemi, michael cain og tom cruz. mulig at edvard norton og brad pitt burde gått inn for noen der og.

Lenke til kommentar

Og Linda Hamilton. Linda Hamilton. Du vet, hun som hadde én god rolle to ganger? Hun som ikke skilte seg ut som spesielt dyktig eller versatil som skuespiller? Jeg hadde kanskje forstått det hvis det var en "10 kuleste roller" og man måtte ha med én kvinnerolle for å være politisk korrekt, men jeg kan virkelig ikke forstå kriteriene til denne rangeringen. Det virker dog som at barskhet er viktigere enn å være flink.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...