Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Jeg er meget interessert i 2. verdenskrig så for meg er nesten hver film som omhandler det temaet en god film. Neida. Men selve hisotiren som ligger bak filmene gjør at jeg interesserer meg ekstra for filmen. Så da skal det ikke så mye til for at filmen blir bra. Men så var jo også Max Manus en knakendes god film også. Meget godt produsert, noe som gjør den til kanskje den beste norske filmen, knepent forran Elling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så hva er det folk har i mot Max Manus egentlig? Hva har dere sett som jeg ikke har sett, eventuelt hva er det dere ikke har sett? :p

Jeg har ingenting i mot den. Som du ser, ga jeg den en 7er - en meget god karakter til en norsk film.

Det går nok mer på at du falt veldig for filmen. For meg var det en rimelig ordinær krigshistorie som portretterte andre sider ved filmen på en god nok måte. Jeg er på ingen måte knyttet til Norge, Norges innsats under 2. verdenskrig eller Gutta på Skauen og motstandskampen mot tyskerne, derfor ble det så far away for meg som mulig. Det er en av de krigsfilmene jeg har klart å leve meg inn i på minst måte. For å ta et eksempel klarte Taekgukgi å engasjere meg vanvittig mye mer.

 

På plussiden finner vi god cinematografi, tidvis meget bra skuespill og et par meget gode spenningselementer. Slutten av filmen skal også regissørene ha meget sterk kudos for.

Lenke til kommentar
Så hva er det folk har i mot Max Manus egentlig? Hva har dere sett som jeg ikke har sett, eventuelt hva er det dere ikke har sett? :p

For det første: Filmen starter med en unødvendig voice-over - allerede her var jeg skeptisk. Så lar jeg meg rive med helt frem til slutten. Og da mener jeg den nest siste sekvensen. Den var noe av det kvalmeste jeg har sett på et lerret på aldri så lenge (da Max knekker sammen, der blir det for mye Hennie for min smak - og den kvalmende kommentaren fra Tikken: "Har du senket Donau, kan du gå ned trappen med meg").

 

Hadde filmen sluttet med at han drakk for seg selv, og drømte seg vekk - og de så hadde klippet til sluttscenen i bilen, hadde jeg oversett den litt skuffende begynnelsen.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Mars 2009

 

Månedens beste: Casablanca (1942)

Månedens dårligste: The Love Guru (2008)

Månedens overraskelse: Werewolf of London (1935)

Månedens skuffelse: The Usual Suspects (1995)

Månedens gjensyn: Bad Boys (1995)

 

Resten av mars

 

1. Casablanca (1942) 9/10

2. The Good, the Bad and the Ugly (1966) 9/10

3. One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975) 9/10

4. Slumdog Millionaire (2008) 9/10

5. The Shawshank Redemption (1994) 9/10*

6. Bad Boys (1995) 8/10 *

7. Wall Street (1987) 8/10

8. For a Few Dollars More (1965) 8/10

9. Werewolf of London (1935) 8/10

10. A Fistful of Dollars (1964) 8/10

11. Ferris Bueller’s Day Off (1986) 7/10

12. Juno (2007) 7/10

13. Ghost Dog: Way of the Samurai (1999) 7/10

14. Banlieue 13 (2004) 7/10

15. Bolt (2008) 7/10

16. The Usual Suspects (1995) 7/10

17. The Wolf Man (1941) 7/10

18. War, Inc. (2008) 5/10

19. Meet The Parents (2000) 5/10*

20. Twilight (2008) 5/10

21. The Love Guru (2008) 4/10

 

* gjensyn

Endret av Jonas2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...