Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister

Awesome X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pulp Fiction er absolutt ingen kultfilm lenger. Altfor velkjent og generelt elsket. Kultfilmer er for min del filmer som har en dedikert fanbase i tillegg til at filmen ikke er elsket av enhver. Derav navnet kult... ikke for alle. Rocky Horror Picture Show er pensumeksemplet på det. Den eneste kultfilmen jeg så på lista var Re-Animator.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Jeg ser på Tarantino-fansen som en dedikert fanbase, ingen andre er enige med. Tok ikke hensyn til at Pulp var den som også andre kunne like. Dermed blir den på sett og vis kult-by-proxy.

Nosferatu vil jeg påstå kvalifiserer til kultstatus. Fanbasen er kanskje ikke av det mest dedikerte slaget, men den skiller seg på mange områder svært mye ut.

Lenke til kommentar
Gode filmer det der ja. Med unntak av Raging Bull. Med mindre du er lysten på å se De Niro gå rundt å krangle med folk i 2 timer kan du godt se en annen film. Vargtimen har jeg ikke sett dog.

Så nylig Raging Bull og likte den på flere måter.

Robert DeNiro ikler rollen som Jake LaMotta på en tilnærmet perfekt måte. Joe Pesci er Joe Pesci. Munnrapp og herlig. Jeg følte også at filmen tidvis ble preget av for mye krangling og for lite fremgang, men det totale helhetsinntrykket var meget bra. Åpningsscenen er frysninger, scenen der LaMotta bankes helseløs er frysninger, og musikken i de scenene det faktisk brukes, er frysninger til de grader. Et fint stykke håndverk fra Scorsese i mine øyne - hadde det bare vært mer stilistisk, for når Scorsese en sjelden gang tar i med Raging Bull er det intenst, hadde jeg høynet karakteren fra 8/10, der den nå ligger.

På høyde med den første Rocky.

Lenke til kommentar

Raging Bull er en av mine favorittfilmer. Den er glimrende spilt, filmet, fortalt og utført på alle tenkelige måter. Jeg kan forstå at mange ikke liker den, og det er definitivt dristig å lage en film om en så, egentlig, usympatisk karakter.

Mens jeg først skriver her kan jeg jo legge ut min top 5 liste:

1. Goodfellas

2. Gudfaren 1 & 2

3. Once Upon A Time In America

4. Ringenes Herre-filmene

5. Raging Bull

Endret av paulie154
Lenke til kommentar

Har den ikke fått en del oppmerksomhet, spesielt etter The Departed kom ut? Jeg føler at den får nøyaktig like mye oppmerksomhet som den fortjener, jeg har sett bedre filmer fra landet som har fått mindre oppmerksomhet. Og når man har en amerikansk remake som er så mye bedre så trenger man ikke originalen.

Lenke til kommentar
Og når man har en amerikansk remake som er så mye bedre så trenger man ikke originalen.

Pølsevev. Selv likte jeg IA en god del bedre. The Departed stjeler konseptet og en rekke scener fra denne og putter inn velkjente fjes. Den får langt mer oppmerksomhet enn originalen (slår IA med omtrent 180k stemmer på imdb) og vinner Oscar. De fleste som ikke har den store interessen for film er ikke engang klar over at det finnes en original.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...