BadSmile Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) 60-tallet's godsaker 60-tallet bydde på en hau av godfilmer. Her er noen av noen av mine favoritter: The Apartment (1960) Handling: "Bud Baxter is a struggling clerk in a huge New York insurance company. He's discovered a quick way to climb the corporate ladder - by lending out his apartment to the executives as a place to take their mistresses. He often has to deal with the aftermath of their visits and one night he's left with a major problem to solve." Dette er en film av godeste Billy Wilder, en temmlig solig regissør etter min mening. Liker hvordan filmen holder litt på mystikk i begynnelsen, men etter hvert går over til en seriøs komedie. Mange herlige komiske situasjoner, og mange mere seriøse situasjoner. Filmen har en genial historie med god dialog, skuespill og cinematography. Herlig film fra start til slutt. 9/10 - Fantastisk __________________________________________________________ L' Année dernière à Marienbad (1961) Handling: "In a huge, old-fashioned luxury hotel a stranger tries to persuade a married woman to run away with him, but it seems she hardly remembers the affair they may have had (or not?) last year at Marienbad." Har vel allerede skrevet om denne, men det betyr ikke at jeg ikke trenger å legge den i denne lista. Eter min mening er denne en av 60-tallets beste. Regissør Alain Resnais klarer å lage super magisk stemning i denne filmen. Med flotte kamerabevegelser og musikk klarer denne å trollbinde stort. Inneholder også drømmesekvenser som får hodet til å vri seg. Anbefales stort. 10/10 - Slår de fleste filmer med god stemning __________________________________________________________ Ivan's Childhood (1962) Handling:" 12-year old Ivan works as a spy at the eastern front. The small Ivan can cross the German lines unnoticed to collect information. Three Soviet officers try to take care of this boy-child." Det er ingen tvil at Andrei Tarkovsky er en av verdens beste regissører. Hans håndtering av kameraet er skremmende godt. Filmene hans består av stemning man sjelden ser i film. Ivan's Childhood er ingen unntak Originalt historie, god cinematography og veldig god skuespill (ihvertfall gutten). Anbefales om man er fan av Tarkovsky filmer og ikke har fått sett denne enna. Anbefales også for filmnerder generelt. 9.5/10 - Tarkovsky skuffer aldri __________________________________________________________ Weekend (1967) Handling: "A unlucky married couple, that tries to kill each other, wants to travel to the countryside, but due to behaviour of all the people with travel becomes a nightmare full of accidents, terrorism and civil war." Regissert av Jean-Luc Godard Handlingen sier vel kanskje litt åssen film man bør forvente seg. Har kun sett den engang så husker ikke alt som skjer. Den har ihvertfall sykt mye random hendelser (sikkert en mening bak dem). Noen scener er fantastisk filmet med lange tagninger. Må nesten se den en gang til for å se om jeg for med meg litt mere av hva filmen egentlig handlet om. Men god film var det, og anbefales til folk som liker surrealistiske filmer. __________________________________________________________ 2001: A Space Odyssey (1968) Handling: "Mankind finds a mysterious, obviously artificial, artifact buried on the moon and, with the intelligent computer HAL, sets off on a quest." Godeste Kubrick har virkelig kjørt på med ett mesterverk av dimensjoner. Med supergod kameraføringer, supergod musikk og andre supergode lekkerheter. Trener vel ikke si noe stor mer, regner med at folk har få god dose med informasjon om denne filmen. Om noen ikke har sett den, så råder jeg dere til å se den, ihvertfall før dere tar farvel til verden. __________________________________________________________ Andre gode filmer fra 60-tallet: Inherit the Wind Judgment at Nuremberg The Exterminating Angel To Kill a Mockingbird The Trial La Jetée The Great Escape Persona The Good, the Bad and the Ugly Cool Hand Luke If.... Vargtimmen Lolita Sikkert flere jeg har glemt, og er helt sikkert en hau jeg ikke har sett enna. Men får holde med dette. Endret 3. februar 2009 av BadSmile Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Weekend (Week End?) virker meget interessant. Den er forøvrig blitt kåret til historiens farligste film av Premier http://midnightcafe.wordpress.com/2007/04/...ngerous-movies/ Hva C'era una volta il West og Reservoir Dogs gjør der aner jeg ikke. Finnes da mye "farligere" film Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Flott innlegg, BadSmile. Du skuffer aldri, sammen med Tarkovsky. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Kjempeflott, BadSmile. Har sett veldig få filmer fra 60-tallet, skal jobbe med saken. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Nydelig liste, BadSmile. Har selv "Ivan´s Childhood" på 10-eren. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Kjempeflott, BadSmile. Har sett veldig få filmer fra 60-tallet, skal jobbe med saken. Nydelig liste, BadSmile. Har selv "Ivan´s Childhood" på 10-eren. Takk og takk, Filmen fortjener 10'er, men iforhold til Tarkovsky andre filmer så er den litt dårligere. Derfor jeg ga den 9.5. Men som sagt så er det en fantastisk film uansett. Endret 4. februar 2009 av BadSmile Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Fin liste BadSmile. Har ikke sett så mange av de filmene, men det skal jeg gjøre noe med. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 For å nevne noen av de du glemte BadSmile: Lawrence of Arabia (1962) Spartacus (1960) Passion, En (1969) Mépris, Le (1963) Yojimbo (1961) The Hustler (1961) The Italian Job (1969) Samouraï, Le (1967) Easy Rider (1969) Bullitt (1968) The Thomas Crown Affair (1968) Where Eagles Dare (1968) Planet of the Apes (1968) The Time Machine (1960) The Manchurian Candidate (1962) One, Two, Three (1961) Breakfast at Tiffany's (1961) Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) Dance of the Vampires (1967) It's a Mad Mad Mad Mad World (1963) One Million Years B.C. (1966) Barbarella (1968) The Cube (1969) Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965) Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 For å nevne noen av de du glemte PSYCHO! Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Synes Psycho er oppskrytt. Han har langt bedre filmer enn den. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 For å nevne noen av de du glemte PSYCHO! For det første er Psycho kun en film, kvalifiserer dermed ikke som noen. Det er ei heller er det en film jeg finner nevneverdig. At jeg ikke har særlig mye til overs for Hitchcock er vel heller ikke noe som er direkte ukjent. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 For meg er en Psycho en av tidenes beste filmer. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Synes Psycho er oppskrytt. Han har langt bedre filmer enn den. Er enig i den, filmen er ikke dårlig, men han har så mange andre bedre filmer. Awesome X: Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb er kanskje den eneste jeg glemte, resten har jeg ikke sett. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Psycho er selvsagt legendarisk, men ser man gjennom Hitchcock-filmer i dag så virker det mye mer naturlig for meg å rose filmer som North by Northwest, Vertigo og Rear Window. De er ikke like skrekkbasert, slutten er ikke kjent for alle og den beste scenen er ikke blitt parodiert ihjel, så opplevelsene blir mye bedre. Jeg anerkjenner hvor viktig Psycho er, men ser den neppe igjen for å kose meg med en skrekkfilm. 1 Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Yojimbo (1961) Denne burde flere få sett. A Movie of Genius. Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965) Men den derimot.. Jeg fant den veldig kjip. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Yojimbo (1961) Denne burde flere få sett. A Movie of Genius. Etter min mening bedre enn Shichinin no samurai (selv om den var banebrytende blabla...) Endret 4. februar 2009 av HenHau Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Yojimbo (1961) Denne burde flere få sett. A Movie of Genius. Etter min mening bedre enn Shichinin no samurai (selv om den var banebrytende blabla...) Enig med deg. Min Kurosawa-favoritt, tett på med Rashomon. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Jeg stiller meg kritisk til genierklæring av Yojimbo. Argument? Skal forøvrig se både Sju Samuraier og Rashomon snarest, i anledning 50-tallskåringen på Dfilm. Spent på om Kurosawa klarer å fenge meg. Skal prøve å få tak på Ikiru også, tror det er mer min greie. Endret 4. februar 2009 av athorb Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg har ikke tenkt til å overbevise dere, men den appellerer værtfall sterkt til meg. Og dette tror jeg vi har vært inne på før, athorb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå