Gå til innhold

Spis etter din blodtype

Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen: Spis etter din blodtype

Styrke:

Type A tillpasser seg bra til omstillninger i diet og miljø. Immunsystemet bevarer og omsetter lett næringsemnene.

Svakhet:

Følsomt matsmeltningsorgan, svakt immunforsvar.

Medisinske risikoer:

Hjertesjykdommer, kreft, lever, og, diabetes.

Mat for å gå ned i vekt:

Fisk - er bra for A, velg laks og sardiner.

Grønnsaker - livsviktige er for A. Vegetabiliske oljer, nøtter - spesiellt jordnøtter, hveteprodukter.

Frukt - A bør spise frukt tre ganger om dagen.

Unngå:

Kjøtt - bør helst ungåes. Skalldyr, meieriprodukter, poteter.

Tillskudd:

B-12, C- og E-vitamin.

Mosjon:

Rolig mosjon. Yoga osv.

Jeg har blodtype A+ og synes det som står her høres rart ut... At beste trening for meg vil være rolig mosjon, og at jeg bør unngå å spise kjøtt. Hvor mye lit kan man feste til denne artikkelen? Det må da være flere faktorer enn blodtype som bestemmer hva slags trening som er best og hva slags type mat kroppen ønsker? Synes bare dette virket rart. Noen tanker omkring dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

virker litt usannsynlig at mennesker skal utvikle seg så forskjellig.

uansett hvor usannsynlig og tullete denne dietten måtte høres ut for 'eksperter', så er jeg mer interessert i om det faktisk funker eller ikke. noen som har gode erfaringer med dietten eller kan litt mer rundt emnet?

Lenke til kommentar

Mormor som er A er veldig ofte syk. Og det står jo at de med a ofte har lavt immunforsvar.

Jeg tror faktisk det kan være noe i det. Alt dette handler jo om gener. Men at det skal bety så mye for kostholdet er jeg litt i tvil i.

Lenke til kommentar

Jeg er type A og spiser mye frukt, nøtter og grønnsaker, så det bør vel gå bra ...

Men er ikke så glad i fisk :hm: Kylling, derimot ... :wee:

Kun yoga og mosjon av den typen høres kjedelig ut. Når jeg trener liker jeg å være aktiv.

Vet ikke om det med at personer med type A har dårligere immunforsvar enn andre stemmer. Jo, jeg føler meg ofte dårlig, men det er ikke ofte jeg er ordentlig syk.

Endret av Ville Vonca
Lenke til kommentar

Problemet med forskning som dette er at det har blitt foretatt i hindsight.

Man tror at den store forandringen i livsstil og diet resulterte i en mutation i immunsystemet og matsmeltningsorganen hos menneskene

Etter å ha oppdaget menneskets blodtyper har man forsøkt å gå bakover i tid for å finne støtte for utviklingen av de forskjellige blodtypene. Hvis man ikke hadde funnet argumenter som "menneskene flyttet nordover mot kaldere strøk" eller "Menneskene hadde lært seg jordbruk og dermed endret sin kost", så hadde man helt sikkert funnet andre argumenter å tildele utviklingen av de forskjellige blodtypene likevel.

Siden forskere ikke har anledning til å foreta eksperimenter med årsak/virkning, så vil konklusjoner basert på hindsight ikke være annet enn spekulasjoner.

Man burde IKKE ta dette som gode bevis/oppfordringer til hvordan man burde leve livet sitt, uansett hvilken blodtype man har.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

for en fakkings scam artist

alle 'diettene' til de forskjellige blodtypene er jo sunne dietter med utgangspunkt i steinalderdietten, så folk som tester ut denne dietten vil mest sannsynlig få gode resultater. og når man også er på en diett så blir man mer oppmerksom på hva man får i seg, så man er ikke like tilbøyelig til å ete drittmat innimellom.

dessuten er den typen mat som er 'mest' eleminert her meieriprodukter, kornprodukter og poteter - mat som i utgangspunktet er svært dårlig for mennesker (vær gjerne uenig med meg), så at blodtype dietten hjelper de fleste er det ingen tvil om. men det er jo egentlig bare forskjellige varianter av steinalderdietten som mest sannsynlig funker uansett.

steinalderdietten, eller paleo dietten om du vil, er den type dietten genene våre er kodet for. vi er fremdeles jegere og sankere.

jeg kan med sikkerhet si at dette er verdens sunneste diett - du blir kvitt vekt, sykdom og får lengre levetid.

kort om paleo: http://en.wikipedia.org/wiki/Paleolithic_diet

skal prøve å 'debunke' denne dietten med steinalderdietten som utgangspunkt. håper ikke det blir for rotete :)

o (45 % av befolkningen) - kjøtt, fisk, fugl, frukt og grønt

bør unngå: meieriprodukter, kornprodukter, egg (ikke usunt i det hele tatt, men man greier seg fint uten)

a (40 %) - grønnsaker, frukt, fisk, kornprodukter

bør unngå: meiereprodukter, poteter, skalldyr og kjøtt (det er overhodet ingenting galt med de to sist nevnte, men man greier seg fint uten kjøtt og skalldyr så lenge man får i seg fisk)

b (10 %) - oppfordres til mye fet fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt, meieriprodukter

bør unngå: kornprodukter, skalldyr, nøtter (de to sist nevnte er overhodet ikke skadelig, men ved å eleminere verstingen korn kommer man en lang vei)

ab (5 %) - oppfordres til fisk, grønnsaker, frukt, meieriprodukter, kornprodukter

unngå: rødt kjøtt - men vil du alikavel spise kjøtt er lam og vilt best, værst er grisekjøtt og kylling. Skalldyr, mais, og Pepper

O (45 % AV BEFOLKNINGEN) er den blodtypen som er mest vanlig, og det er også denne dietten hvor man spiser mest mulig steinalderkost.

visst faen vil det funke, og det bare føyer til 'success raten' til han scam artisten av en forfatteren siden det er flest folk som har denne blodtypen.

A (40 % AV BEFOLKNINGEN) er den blodtypen som ved siden av o er mest vanlig. og denne er litt mindre steinalder enn O med tanke på at kornprodukter er tillatt. allikevel får man i seg to veldig viktige ting: frukt og grønt og fisk. den eleminerer også noen verstinger i dagens kosthold: meieriprodukter og poteter (poteter er svær giftig. hvis du ikke tror meg kan du prøve å spise en RÅ!)

selv om man spiser verstingen korn så kutter man ut de to andre verstingene: meieriprodukter og potetiser. to ut av tre verstinger eleminert = gode resultater uansett

visst faen vil også dette funke, og siden det er nesten like mange som har A som O så vil dette også føre til at de fleste som prøver dietten vil få suksess. enda mer kreditt til han som fant opp denne dietten.

B (10 % AV BEFOLKNINGEN) er svært steinalder den også, i og med at man oppfordres spesifikt til MYE FET FISK (som er noe av det beste man kan få i seg - kompenserer på en måte for verstingen meieriprodukter), kjøtt, frukt og grønt.

man oppfordres imidlertidig å holde seg unna kornprodukter, verstingen av de tre verstingene.

den verste verstingen av de tre verstingene eleminert = gode resultater uansett

visst faen kan jo dette funke for noen. men om det ikke gjør det så er det ikke så farlig, siden svært få har denne blodtypen. flesteparten (hvor størst andel har A og O) som tester ut blodtype dietten vil få gode resultater uansett.

AB (5 % AV BEFOLKNINGEN) er minst steinalder. her kan man spise både kornprodukter og meieriprodukter (MEN man kan ikke spise ost? hva faen). litt av verstingen meieriprodukter eleminert = bra uansett) men skal man slanke seg derimot bør man holde seg unna BRØD!

og si meg hvor mange går på en slik diett for å være friske? svært få... vil med sikkerhet påstå at 90 % av de som begir seg ut på en såpass streng diet har slanking i hodet. derfor vil de fleste kutte ut brød.

så en liten del av meieriprodukt delen eleminert samt brød gir utvilsomt gode resultater det også.

om AB ikke skulle funke så er jo heller ikke det farlig, siden svært få har denne blodtypen.

fyren som fant opp denne boka har vevd seg et fint sikkerhetsnett; blodtypedietten hjelper jo de fleste.

allikevel er det ingenting som tilsier at mennesker som har utviklet seg gjennom det samme miljøet skal ha så forskjellig diett. denne dietten har null vitenskapelig grunnlag.

det er nå hvertfall den konklusjonen jeg har kommet fram til.

Endret av IsaachElric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...