Gå til innhold

BK: Mine første dråpebilder


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da fikk jeg endelig testet ut litt dråpebilder, men med den linsen jeg har så ble det ikke helt som jeg hadde håpetpå med fokus osv... Men ellers ble jeg fornøyd.

 

Skal kjøpe inn et nytt 70-300mm snart, så blir litt lettere da regner jeg med...

 

 

EXIF - Bilde 1

Optimize Image: Auto

Iso: 360

White Balance: Auto

Metering: Matrix

Shutter: 1/60

Aperture: F 5.6

Exsposure Mode: Auto

Focal Lenght: 55mm

Flash: Build In - TTL

 

 

EXIF - Bilde 2

Optimize Image: Auto

Iso: 400

White Balance: Auto

Metering: Matrix

Shutter: 1/60

Aperture: F 5.6

Exsposure Mode: Auto

Focal Lenght: 55mm

Flash: Build In - TTL

 

 

 

Bilde 1:

post-115344-1212680553_thumb.jpg

 

Bilde 1:

post-115344-1212680753_thumb.jpg

Endret av krismoe2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke noe spesielt om dråpebilder, men kan prøve å kommenterer det litt ihvertfall.

 

Likte bilde 2 best, siden her har du fanget dråper og ikke en sammenhengende plask på vei opp av vannet.

 

Kanskje en tettere crop på bilde 2 hadde gjort seg.

 

Syns også kanskje at speilinga øverst på bildene forstyrrer litt.

 

Du kan også prøve å gå lavere, så du for dråpene i litt mer portrettvinkel og ikke fugleperspektiv.

 

Bare noen tanker jeg gjorde meg rundt bildene, men har over hode ingen kunnskap om dette å ta dråpebilder.

Lenke til kommentar

Hvis du har tatt bildene i Raw bør du gå inn å endre hvitbalansen. Ved å f.eks skru den heftig ned kan du få en fin blåfarge på vannet. Finnes mange forskjellige muligheter for fargevalg. Er bare til å prøve seg frem :)

 

Edit: Du bør i tillegg skarpe opp bildene dine.

 

PS: Ikke legg ut bilder som er noe særlig større enn 1000px på lengste side. Det er nok få her inne som gidder scrolle seg gjennom store bilder.

Endret av magnusgl
Lenke til kommentar

Prøv å komme lenger ned, så du er mer på høyde med vannoverflaten. Bruk f. eks en bolle eller fat som du har vannet i. Farg gjerne vannet, eller dråpene som du drypper ned. Det enkleste er å lage noe du kan dryppe med selv, f. eks en flaske med hull i korken.

Bakgrunnen kan du også bestemme ganske mye selv, en duk med mønster, eller en enkel ensfarget tskjorte..

 

Bildene dine er ikke skarpe nok, du kan forsøke å skarpe dem med et program, eller stille fokus annerledes neste gang. Det beste er manuell fokus og kamera på stativ/ikke håndholdt.

Lenke til kommentar

Artig å se at det går an å ta dråpebilder med såpass lang lukkertid - det ble bedre enn jeg hadde trodd.

 

Jeg synes bakgrunnen blir for rotete, får følelsen av at de ikke er tatt i et stort eller sirkulært kar. Er det fra en typisk håndvask, hvor bølgene og refeksjonene blir ujevne?

 

Ellers enig med flere om perspektivet, tror det blir mer spenning av mer frosk.

Lenke til kommentar

Ble litt rotete som flere sier her ja og ikke skarpt nok!

 

Bildet under her tok jeg f.eks i en blå bolle som jeg satt under vasken. Så har jeg forbedret farge og kontrast i Photoshop etterpå. Bare knips i vei og ta mange bilder så finner du nok ut teknikken etterhvert ;)

 

post-109200-1213264069_thumb.jpg

Endret av Ilera
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...