Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stive lår ved sykling

3raz3r

Anbefalte innlegg

Spør her, etter instruks fra min far. Han er en ivrig sykler, og sykler flere ganger i uken. Han begynte sykkelsesongen sin 1. april, og har siden da vært stiv i lårene, da spesielt de to store senene bak lårene. Hva kan dette komme av? Han har forøvrig syklet 230 mil siden 1. april, så det kan vel ikke være at han er i dårlig form.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg tippe: Han sykler fram og tilbake til jobb hver arbeidsdag alt han orker, uten å gå av i en eneste bakke, uten å tøye ut etterpå. Så er lårene litt bedre på mandag, men blir like tunge igjen tirsdag-onsdag?

Det er i alle fall min erfaring at det kan virke på det viset. Det er lurt å ta med ro i starten, kanskje bare sykle annen hver dag, variere stilling (både sitte og stå og trå) og gå av og strekke ut litt når man kjenner melkesyra hope seg opp.

Lenke til kommentar

Du tipper nok litt feil. Han sykler rolig til og fra jobb. Men han sykler ikke bare til og fra jobb. Det går en del i langturer, intervaller etc. Han trener målbevisst. Dog har han aldri tøyet ut noe særlig. Gammel fotballspiller vet du. Regner med at det er der "feilen" ligger.

Endret av Mazkin1
Lenke til kommentar

Ja, sykling er ganske mye mer ensidig repeterende av samme bevegelse enn fotball. Jeg tror i alle fall at problemet er at man i løpet av en sykkeltur samler opp stadig mer melkesyre i lårene, og at tingen for å unngå å bli stiv er å bli kvitt den. Nå skal jeg sykle hjem, 14,5 km, og ser ikke bort at jeg er så stiv at jeg føler for å gå av i den siste bakken 1,5 km hjemmefra. Et par hundre meters gåing der føler jeg at løser opp i stivheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...