Ni kon Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Tror Sigma er ute på skikkelig bærtur på denne. De fleste som har d40/60 er brukere som er sånn passe intressert. De handler neppe/sjelden fastoptikk (joda de finnes, men i et svært lite mindretall) Når de i tillegg legger seg 30% + dyrere enn nikons egen 50mm 1.4 har de skutt seg i hode med hagle.... Sigma er for all del bra, men når du får orginaloptikk som er bedre til en 2/3 av prisen må du være rimelig bak mål om du kjøper denne. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Når de i tillegg legger seg 30% + dyrere enn nikons egen 50mm 1.4 har de skutt seg i hode med hagle.... Sigma er for all del bra, men når du får orginaloptikk som er bedre til en 2/3 av prisen må du være rimelig bak mål om du kjøper denne. Ifølge det jeg har lest/sett så gruser den canon sin 1.4 på store blenderåpninger, både på skarphet og CA Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Canon ja. Men de brukerne er jo heller ikke så kresne Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Canon 50/1.4 vs Sigma 50/1.4 http://www.the-digital-picture.com/Reviews...0&APIComp=1 Kontrastene ser ut til å være merkbart bedre på Sigmaen. Senterskarpheten later til å være meget god allerede fra 2.0, slettes ikke verst fra 1.4 og særdeles god på 5.6. Hjørneskarpheten ser ut til å være litt under par når objektivet blendes ned (Canons er noe bedre på f.eks 5.6) Alt i alt ser det lovende ut. Også sammenlignet med 50/1.2 @1.4 ser det sterkt ut http://www.the-digital-picture.com/Reviews...FLI=0&API=0 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Canon ja. Men de brukerne er jo heller ikke så kresne Det rapporteres dessuten om meget god boke på Sigmaen, mens Nikon 50mm f/1.4 er *host*, ikke mye å skryte av på den fronten. Den skal være bedre enn Canon sin også på den fronten. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 De fleste som er opptatt av boke skyter med smalere objektiv enn dette. Det er noe alle vet. Men for all del, kjøp den gjerne. Jeg tror den priser seg ut. Spesielt av sin egen normalzoom 18-50 f2.8 som de fleste d40/60 brukerne nok er mer intressert i Jeg kommer ikke til å gå av hengslene for dette objektivet .) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 De fleste som er opptatt av boke skyter med smalere objektiv enn dette. Det er noe alle vet.Husk nå at boke ikke er snever DOF - boke er kvaliteten på det som er utenfor fokus. Poenget er at dette tegner penere boke enn tilsvarende objektiver. Skal du ha en 50mm med god boke, er dette et godt alternativ... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jada. Den er for smal til å ha inne, og for vid til å bruke ute. Den er rett og slett hverken fugl eller fisk Jeg spår at denne ikke kommer til å gå som varmt hvetebrød. Dette er dog ikke et spark til Sigma, da de har produsert det objektivet jeg bruker mest Men det er sikkert et nytteområde der ute, jeg har bare problemer med å se det Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jada. Den er for smal til å ha inne, og for vid til å bruke ute. Den er rett og slett hverken fugl eller fisk Ikke på fullformat (dette er ikke et crop-objektiv). Dessuten - på crop har den et utstnitt veldig nært det meget vanlige portrettobjektivet 85mm på fullformat, så den har et helt annet bruksområde på crop enn fullformat - men ikke ubrukelig... Lenke til kommentar
Carny Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Linken til flickr på forrige side leste jeg at på FF kan den gi bakfokus på så mye som 50cm ved avstander på 3m og mer. Det er jo litt kjipt. Ellers får den mye skryt, spesielt fra 40D brukere. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Linken til flickr på forrige side leste jeg at på FF kan den gi bakfokus på så mye som 50cm ved avstander på 3m og mer.Det er jo litt kjipt. Ellers får den mye skryt, spesielt fra 40D brukere. Det er det, men samtidig er det brukere som rapporterer om null problemer med 5D også. Dessuten har jeg ikke hørt om problemer med Nikon-hus. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Testene ser jo ganske så bra ut, men prisen er jo fortsatt langt over hva en må ut med for en original 50mm. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jada. Den er for smal til å ha inne, og for vid til å bruke ute. Den er rett og slett hverken fugl eller fisk Jeg spår at denne ikke kommer til å gå som varmt hvetebrød. Dette er dog ikke et spark til Sigma, da de har produsert det objektivet jeg bruker mest Men det er sikkert et nytteområde der ute, jeg har bare problemer med å se det Hvordan er den for vid til å bruke ute? Bruker du bare tele da du er ute? Står du lengre unna mennesker du tar portretter av da du er ute? For meg blir iaf dette ett must, med så bra bokeh blir den jo som en liten 1,2L til en mye rimeligere penge =) Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg kjøpte nettopp Pentax FA50 f/1.4 til NOK 1100. Da virker det urimelig å betale såpass mye mer for Sigma sin versjon. En fordelen med Sigmaen i forhold til FA50 er vel at den kommer til å få innebygget motor også i Pentax-fatning. Ellers er de ganske forskjellige konstruksjoner. Filterdiameteren på Pentaxen er 49mm, mens Sigmaen har hele 77mm! Selv Canon 50mm f/1.2L har bare 72mm filterdiameter. Jeg vil gjette at et såpass stort frontelement betyr at Sigmaen er en mer kompromissløs konstruksjon. Men dette er bare ren gjetning, jeg vet ikke nok om objektivkonstruksjon for å vurdere om dette faktisk er sant. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Når de i tillegg legger seg 30% + dyrere enn nikons egen 50mm 1.4 har de skutt seg i hode med hagle.... Sigma er for all del bra, men når du får orginaloptikk som er bedre til en 2/3 av prisen må du være rimelig bak mål om du kjøper denne. Hva slags grunnlag og argumenter har du for denne påstanden? Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Testet på photozone: The new Sigma AF 50mm f/1.4 EX DG HSM is a refreshing alternative in the long-ignored standard AF lens market. The lens is fairly big and heavy due to unusually big glass elements but thanks to the design efforts it is already capable of delivering very sharp images straight from f/1.4 and the resolution is truly impressive at medium aperture settings. Distortions, vignetting as well as CAs aren't overly relevant in field conditions. The bokeh can be a bit nervous at f/1.4 but it's smooth and buttery from f/2 onwards. The build quality of the lens is excellent. The HSM AF drive is very fast and virtually silent. All-in-all - highly recommended but watch out for focus accuracy problems. http://www.photozone.de/canon-eos/392-sigm...4_canon?start=2 Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Den ser veldig bra ut, hadde det ikke vært for det AF-tullet som viker ut til å være varkemerket til Sigma... Optisk gir den nok både Canon og Nikon pryl. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Den ser veldig bra ut, hadde det ikke vært for det AF-tullet som viker ut til å være varkemerket til Sigma...Men fortrinnsvis på Canon - så vidt jeg har merket meg... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Når de i tillegg legger seg 30% + dyrere enn nikons egen 50mm 1.4 har de skutt seg i hode med hagle.... Sigma er for all del bra, men når du får orginaloptikk som er bedre til en 2/3 av prisen må du være rimelig bak mål om du kjøper denne. Hva slags grunnlag og argumenter har du for denne påstanden? Bare sier hva jeg tror og mener jeg Tror svært få går mann av huse for dette. Folk flest er av den formening at orginaloptikk (orginaldeler) er best. Sigma har liksom ikke all troverdighet, og selv på et forum som dette (hvor kunnskapen er høy) frarådes man å kjøpe tredjeparts optikk fra statene, bare fordi det vissnok skal være så drit mye problemer med de.... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Og der kom testen til PhotoZone. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå