Perre Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hei! Dette har vært en lang historie med mye frem og tilbake, men jeg håper noen med høy teknisk innsikt kan gi meg noen tilbakemeldinger. Jeg har et start boost-abonnement som skal kunne gi meg en makshastighet på 24Mbits etter hva start.no reklamerer. Det er selvfølgelig en BRUTTO-hastighet og jeg forventer ikke å ha så høy hastighet. Da jeg først fikk installert internettilgangen i leiligheten hadde jeg en kapasitet på rundt 15Mbits, noe jeg var fornøyd med. Slik var det i 2 måneder før hastigheten plutselig falt til ca. 6Mbits. Jeg ringte da start.no og en laaaang service-historie begynte. Først fikk jeg beskjed om at linjen bare taklet 3Mbits og hastigheten ble satt ned til dette (fra 6Mbits til 3Mbits). Dette var helt uaktuelt og jeg ba om å få en tekniker sendt til leiligheten. På 3 forskjellige tidspunkter kom det teknikere som mente de hadde fikset problemet. Hastigheten ble likevel aldri høyere enn 6Mbits. start.no bedyret at de gjorde alt de kunne, men at linjen min ikke taklet høyere hastighet. Saken er bare at alle målinger de gjorde tilsa at linjen skulle klare opp mot 17Mbits. Både start.nos tester og Telenors tester gav dette resultatet. Så tilslutt fikk jeg nok en tekniker til å komme til leiligheten. Han testet linjen selv (inne fra leiligheten) og målte den til 17,5MBits. Vi konkluderte med at modemet måtte være ødelagt og start.no sendte meg et nytt. Dette satte jeg opp i går, koblet meg opp på nettet og målte hastigheten... 2,4Mbits!!!! Hvordan kan dette ha seg?? start.no påstår at de ikke har noen begrensinger på linjen min, men likevel får jeg bare 1/7 hastighet av det teknikeren målte. Linjen har altså kapasitet til mye raskere overføring enn det jeg får. Hva er det som gjør den så treg?? Håper noen gadd å lese gjennom alt dette og muligens har noen svar. Jeg blir gal av å til stadighet håpe på at linjen er fikset for så å alltid ende opp med elendig hastighet. Lenke til kommentar
jarlholta Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Må nevne at dette er ikke noe jeg egentlig vet noe spess om akkurat dette omsådet. Men uansett har du oversett det simpleste som bruk av gamlere versjoner av CAT-(X) siden gamle versjoner mange ganger ikke klarer og kjøre "så og så" høy hastighet. Eller kansje det er et lite brudd på kabelen en plass? feilen er jo i husett ditt virker det som da du "mottar" det du betaler for. Hopp in i ruteren og se om du har 100mbps på kablene det bruker og stå der. Endret 5. juni 2008 av GuggenJR Lenke til kommentar
Perre Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Må nevne at dette er ikke noe jeg egentlig vet noe spess om akkurat dette omsådet. Men uansett har du oversett det simpleste som bruk av gamlere versjoner av CAT-(X) siden gamle versjoner mange ganger ikke klarer og kjøre "så og så" høy hastighet. Eller kansje det er et lite brudd på kabelen en plass? feilen er jo i husett ditt virker det som da du "mottar" det du betaler for. Hopp in i ruteren og se om du har 100mbps på kablene det bruker og stå der. Takk for svar! Jeg vil vel si at det er utelukket at feilen ligger i min leilighet. Det har jo vært flere teknikere her og nå sist målte han jo hastigheten til 17,5Mbits ifra uttaket her i leiligheten. Det burde bekrefte at alle kablene fungerer. Med andre ord er det mulig å få høy hastighet inn til en eventuell måler her. Problemet er jo heller at når teknikeren har dratt så får jeg selv bare elendig hastighet gjennom min router. Jeg gir nesten opp å få høy hastighet nå. Men jeg hadde jo fin hastighet i to måneder så hvorfor det plutselig ikke fungerer vet jeg ikke. Er det mulig at farten som teknikeren har målt er direkte til "sentralen" her i nabolaget mens farten jeg får fra start.no må helt innom dem? Dermed er det noe feil mellom sentralen og dem? Hvordan skal jeg "åpne" routeren foresten? Mener du fysisk åpne? start.no styrer jo selve routeren selv og vil ikke gi meg tilgang. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Be om å komme over på ny port i DSLAMen... Skal vedde på at de har klart å fucke til interfacet at det har falt tilbake til vanlig ADSL som da makser på 6Mbit. Det er det enkleste om den du treffer på telefon har mangel på teknisk kompetanse. Har vært borti dette før... Lenke til kommentar
Perre Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Be om å komme over på ny port i DSLAMen... Skal vedde på at de har klart å fucke til interfacet at det har falt tilbake til vanlig ADSL som da makser på 6Mbit. Det er det enkleste om den du treffer på telefon har mangel på teknisk kompetanse. Har vært borti dette før... Dette hørtes veldig sannsynlig ut! Plutselig falt hastigheten til 6Mbits og etter det har den vært veldig treg. Tror jeg må foreslå det for dem i morgen. Takk for godt svar!! Hvis dette funker blir jeg utrolig lettet. Det er hardt å gå ifra 17,5Mbits til 2,4Mbits for å si det sånn. Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Be om å komme over på ny port i DSLAMen... Skal vedde på at de har klart å fucke til interfacet at det har falt tilbake til vanlig ADSL som da makser på 6Mbit. Det er det enkleste om den du treffer på telefon har mangel på teknisk kompetanse. Har vært borti dette før... Dette hørtes veldig sannsynlig ut! Plutselig falt hastigheten til 6Mbits og etter det har den vært veldig treg. Tror jeg må foreslå det for dem i morgen. Takk for godt svar!! Hvis dette funker blir jeg utrolig lettet. Det er hardt å gå ifra 17,5Mbits til 2,4Mbits for å si det sånn. Hvis teknikeren har målt hastigheten ut av kontakten din til 17,5mbit så ligger du iallefall ikke på en gammel port. Sannsynligvis blir du strupet et sted. Kanskje ikke teknikeren har lagt merke til det, men på Argus-testeren han bruker, står det 2 hastigheter: Oppnåelig og provisjonert. Oppnåelig er den hastigheten som er fysisk mulig mellom DSLAM (sentralen) og deg. Denne hastigheten er ofte høyere enn va du betaler for (ikke ADSL 2+ rate adaptive). Provisjonert er den hastigheten som er satt som max-grense DSLAM'en gir ut. Dette er også av og til høyere enn hva du betaler for. (slik at ISP kan sette hastigheten din opp om du ønsker.) I tillegg til disse to hastighetene er det også satt en grense hos ISP, på hva de ønsker å gi deg. Oppnåelig styres av kablene fram til deg. Provisjonert styres av Telenor/eier av DSLAM, mens det så er en grense satt av ISPen din. Mest sannsynlig har telenor eller ISP strupa deg siden tester sier oppnåelig er 17,5. . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå