Guttorm190E Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Som tittelen sier, trenger jeg en problemstilling. Jeg har muntlig eksamen i nyere historie VKII. Hovedtema er 1. Verdenskrig, og temaet jeg valgte ut av det var "1. verdenskrig på havet". Er det noen som kommer på en god problemstilling til dette temaet? Skal liksom være en "rød tråd" som går igjennom det jeg skal presentere. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Du kan for eksempel ta for deg et land, som storrbritannia. Eller så kan du ha en veldig stor en a la "the rise and fall of the German empire" du skjønner hva jeg mener? Hitlers vei til makten, hvordan territorier/land ble overtatt, og hvorfor de tapte. Lenke til kommentar
DeNile Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hvordan utviklet krigen til havs seg, og hvilken effekt hadde det på krigen? Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Takk for gode svar..! Blir nok en av disse.... Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Oi, jeg tror jeg leste 2 verdenskrig fordi du skrev VKII lol. Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Oi, jeg tror jeg leste 2 verdenskrig fordi du skrev VKII lol. La ikke merke til at du skrev Hitler før nå jeg heller... Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Tyskland og storbritannia var med uansett:p Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Tyskland og storbritannia var med uansett:p Hitler var også med som soldat . Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Og C.S Lewis, Narnia fyren:P Edit: Jeg klarer visst ikke å geipe ordentlig. Edit 2: Vi har en unnskyldning for ikke å være så observante Endret 5. juni 2008 av HildeM Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Og C.S Lewis, Narnia fyren:P Edit: Jeg klarer visst ikke å geipe ordentlig. Edit 2: Vi har en unnskyldning for ikke å være så observante Du må ha mellomrom før og etter "" for at det skal bli: . Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Takk, kjipt å måtte åpne den greia hver gang man skal smile eller hva det måtte være. Uansett....Hvilken rolle spilte havet under FØRSTE verdenskrig? Endret 5. juni 2008 av HildeM Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Takk, kjipt å måtte åpne den greia hver gang man skal smile eller hva det måtte være. Uansett....Hvilken rolle spilte havet under FØRSTE verdenskrig? Havet spilte en veldig stor rolle. Blant annet senket tyskerne Lusitania, som hadde 160 amerikanere om bord... Dette var en av faktorene som fikk USA med i krigen. I tillegg blokkerte britene kattegatt slik at tyskerne ikke fikk forsyninger fra feks Norge.,, Jyllandsslaget er også det største slaget som noen gang har foregått til havs, med over 250 skip involvert.. Endret 6. juni 2008 av Guttorm190E Lenke til kommentar
jahas Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Problemstilling: "1 verdenskrig - avgjort på havet?" Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Problemstilling: "1 verdenskrig - avgjort på havet?" Den der var ikke dum! Kanskje jeg skal gå for den? Tror du sensor ville like den? Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Takk, kjipt å måtte åpne den greia hver gang man skal smile eller hva det måtte være. Uansett....Hvilken rolle spilte havet under FØRSTE verdenskrig? Havet spilte en veldig stor rolle. Blant annet senket tyskerne Lusitania, som hadde 160 amerikanere om bord... Dette var en av faktorene som fikk USA med i krigen. I tillegg blokkerte britene kattegatt slik at tyskerne ikke fikk forsyninger fra feks Norge.,, Jyllandsslaget er også det største slaget som noen gang har foregått til havs, med over 250 skip involvert.. Ja, jeg vet det. Men jeg tenkte det som en problemstilling Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Takk, kjipt å måtte åpne den greia hver gang man skal smile eller hva det måtte være. Uansett....Hvilken rolle spilte havet under FØRSTE verdenskrig? Havet spilte en veldig stor rolle. Blant annet senket tyskerne Lusitania, som hadde 160 amerikanere om bord... Dette var en av faktorene som fikk USA med i krigen. I tillegg blokkerte britene kattegatt slik at tyskerne ikke fikk forsyninger fra feks Norge.,, Jyllandsslaget er også det største slaget som noen gang har foregått til havs, med over 250 skip involvert.. Ja, jeg vet det. Men jeg tenkte det som en problemstilling Aha! Er ikke så dum den heller Lenke til kommentar
jahas Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Problemstilling: "1 verdenskrig - avgjort på havet?" Den der var ikke dum! Kanskje jeg skal gå for den? Tror du sensor ville like den? Tror han vil like noe i den duren ja... Og så må du selvfølgelig legge stor vekt på hvor stor rolle "hav-kampene" hadde, og om det er noen sammenheng mellom det å vinne krigen og det å ha sjøherredømme Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Tro jeg går for denne problemstillingen: "1. verdenskrig - avgjort på havet?" Men jeg skal lage powerpoint presentasjon. Temaet mitt er jo "1.verdenskrig på havet" hva skal jeg ha som tittel på fremvisningen? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Tro jeg går for denne problemstillingen: "1. verdenskrig - avgjort på havet?" Men jeg skal lage powerpoint presentasjon. Temaet mitt er jo "1.verdenskrig på havet" hva skal jeg ha som tittel på fremvisningen? 1. verdenskrig på havet? Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Ja var det jeg tenkte ja. Har dog allerede sagt ifra at det er det som er temaet så det er for sent å endre nå. Var uansett læreren som foreslo akkurat den setningen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå