Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Betale med kredittkort på posten?

sdf123

Anbefalte innlegg

Når jeg av og til kjøper ting på postoppkrav fra privatpersoner, så kan det jo hende man blir lurt og det ligger noe annet en det man har betalt for. Lurer på derfor hvordan det er å betale med feks kredittkort på posten, slik at man kan kan klage inn beløpet om man ikke fikk det man kjøpte?

Husker det var en kamerat som for en id tilbake handlet noe på Ebay, men trodde han ble lurt så han ringte banken og ba dem stoppe transaksjonen, men det gikk ikke fordi det hadde gått for lang tid eller noe sånt. Noen som vet om det går an? Han handlet da med vanlig visa kort og kredittkort.

Finnes det noen andre gode løsninger når man handler med postoppkrav?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan ikke kjøpe varer fra andre på posten, du kan bruke et kredittkort med pga betalingssystemet vil dette bli som et kontant uttak over skranke i bank. (gebyr-messing også) og ikke et varekjøp.

Postoppkrav er først og fremst ment for å sikre selger(avsender) at h*n får pengene sine, hva som er oppi pakken har ikke posten noe med sånn sett. Posten frakter pakken og krever inn penger for avsender mot et oppkravsgebyr, det er først og fremst avsender posten har sine forpliktelser ovenfor.

Du kan alltids be om å få åpne den først, men ikke regn med det, da posten ikke har lov til å la deg gjøre det (Pakken er ikke din før den er betalt, og det å åpne, eller la andre åpne andres post er selvfølgelig no go)

Hvis du ikke kjenner personen og det er umulig å hente selv, er postoppkrav det tryggeste, du vet ihvertfall at du har fått noe, men hva kan du sjelden se hvis det er godt emballert.

Det finnes dessverre ingen 100% løsning, når du handler med privatpersoner, er det noen som må ta en risiko, noen auksjons/salgs sider på nettet har systemer for dette, men det er jo tilogmed der en risiko (feks mottaker får pakken og legger in tvist på saken, så pengene ikke går til utbetaling, og nekter for å ha mottatt det som er avtalt, men nå er jeg litt OT)

Lenke til kommentar

Man kan faktisk ikke bruke kredittkort i det hele tatt på posten..

Bruker du eBay så bruk paypal.. ganske lett.. og helt trygt..

Fra utlandet tror jeg det blir vanskelig med postoppkrav..

Jeg regner selv med at jeg har blitt lurt igjennom eBay i disse dager, så om du skal handle for store beløp, så gjør det av noen seriøse (gjerne over 1000 positive anmerkninger)..

OT: Om jeg nå ikke skulle få pakke eller penger, så har jeg uansett tjent flerefoldige tusen på andre salg ;)

Lenke til kommentar
Du kan bruke kredittkort, men det blir regnet som et kontantuttak, så det blir billigere å gå i minibank å ta ut, og ta med cash.

Hva er det egentlig du mener her? Når du bruker et kredittkort på posten bokføres det som kontantuttak. Det vil dermed bli akkurat samme gebyr og andre forhold som om du tar ut i en minibank.

Lenke til kommentar

mange kredittkort har et skille på gebyr for kontantuttak (feks i minibank) og kontantuttak i bank (feks posten)

et eksempel fra et mye brukt kort, Kash Visa sine sider :

Kontantuttak i minibank

(i tillegg kommer 1% av beløpet)

35,-

Kontantuttak over skranke, i bank

(i tillegg kommer 1% av beløpet)

75,-

Varekjøp på Posten

Varekjøp på Posten regnes som et kontantuttak og belastes med de kostnadene kontantuttak over skranke medfører. Dette skyldes avtalen Posten har inngått i forbindelse med sine betalingsterminaler og er følgelig likt for alle kredittkort.

Link

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...