Gå til innhold

One Call forsikrer mobilen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel og bra dette. Men har selv gjennom jobb en del erfaring med White Label, og når sant skal sies, så er denne forsikringen mer eller mindre verdiløs. Den forutsetter at du ikke på noen som helst måte kan lastes for uhellet. Glipper du feks telefonen så den detter i bakken eller i en vanndam etc, er du som regel å laste i følge white label, og deremed dekkes det ikke...Hvordan dette kan kalles en forsikring som sådan da vet jeg virkelig ikke

Lenke til kommentar
Vel og bra dette. Men har selv gjennom jobb en del erfaring med White Label, og når sant skal sies, så er denne forsikringen mer eller mindre verdiløs. Den forutsetter at du ikke på noen som helst måte kan lastes for uhellet. Glipper du feks telefonen så den detter i bakken eller i en vanndam etc, er du som regel å laste i følge white label, og deremed dekkes det ikke...Hvordan dette kan kalles en forsikring som sådan da vet jeg virkelig ikke

Riktig det, her er punktet fra vilkårene:

5. HVILKE SKADER FORSIKRING DEKKER

tap av eller skade på mobiltelefonen som følge av en plutselig og uforutsett ytre årsak knyttet til et bestemt skadetidspunkt, herunder ran og tyveri

Så markedssjefen til One Call som hevder forsikringen dekker at du mister telefonen ut av lomma tar direkte feil.

Lenke til kommentar
Så markedssjefen til One Call som hevder forsikringen dekker at du mister telefonen ut av lomma tar direkte feil.

Tja, jeg vet ikke det. Gjensidige har vel en tilnærmet identisk forsikringsavtale med Telenor, og jeg fikk nett dekket en N82 som jeg hadde mistet ut bilen og kjørt over -- alt jeg trengte å betale var en egenandel på 300kr.

Lenke til kommentar

Nesten 400kr/året for en forsikring som ikke dekker fuktskader blir for meg verdiløst. Har allerede en reiseforsikring som dekker tyveri og har fortsatt ikke ødelagt en mobil ved utforsiktighet. Fuktskader kan derimot skje den beste og er noe jeg kunne betalt 400kr/året for.

 

Bildet passer sådan dårlig med saken.

mobiluhell_3-2.222x148!.jpg

Lenke til kommentar
Så markedssjefen til One Call som hevder forsikringen dekker at du mister telefonen ut av lomma tar direkte feil.

Tja, jeg vet ikke det. Gjensidige har vel en tilnærmet identisk forsikringsavtale med Telenor, og jeg fikk nett dekket en N82 som jeg hadde mistet ut bilen og kjørt over -- alt jeg trengte å betale var en egenandel på 300kr.

Hm.. Prøvde å søke opp en definisjon på ytre årsak på google, men fant ikke noe. Bruker gjensidige selv, og når jeg spurte dem om plutselig uforutsett ytre årsak i forbindelse med reiseforsikring, så svarte de at det var at noen f.eks. løp inn i meg og jeg mistet mobilen, ikke at jeg gikk for meg selv og glapp den.

 

edit: fant en definisjon: http://www.forsikringsklagekontoret.no/dllvis5.asp?id=1601

Dette leder over i et annet hovedprinsipp, nemlig at alle skader som forsikringen dekker, må ha en ytre årsak. Det må med andre ord ramme deg utenfra, "som lyn fra klar himmel". Gidder du ikke å skifte pakningen på kjøkkenkranen, slik at vannet står og renner ned i vegger og gulv, ja da må du finne deg i å bære utbedringskostnadene selv. Kommer du derimot hjem en dag og oppdager at røret i veggen har røket tvers av, og vannet har hatt fritt leide over det meste av huset, vil skaden bli erstattet.
Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Syns det er litt morsomt at dette ble en "nyhet" hos Amobil dagen etter at OneCall sendte ut informasjon om det i et nyhetsbrev.

 

Såvidt meg bekjent har OneCall tilbudt denne forsikringen en god stund allerede.

Lenke til kommentar
Syns det er litt morsomt at dette ble en "nyhet" hos Amobil dagen etter at OneCall sendte ut informasjon om det i et nyhetsbrev.

 

Såvidt meg bekjent har OneCall tilbudt denne forsikringen en god stund allerede.

Halvannen uke ifølge markedsdirektøren i One Call (dagen da artikkelen gikk ut). Problemet var at det aldri dukket opp noe pressemelding på dette, så det var nokså uannonsert. Det var etter et tips fra en leser vi plukket opp saken :)

Lenke til kommentar
@CesiuM_e: Må nesten bumpe at artikkelen fortsatt ikke nevner at OneCalls forsikring ikke dekker fuktskader, som bildet antyder.

Den dekker bare ikke fuktskader som har oppstått over tid, men fuktskader som er påvirket av en plutselig uforutsett hendelse. For eksempel forsikret markedsdirektøren meg om at hvis jeg snublet i båten og mistet telefonen min i sjøen ville jeg få det dekket på forsikringen.

 

Den dekker heller ikke andre skader som ikke er å regne som uhell. For eksempel støvskader kun hvis den plutselig faller inn i en hybelkaninsammenkomst eller sandhaug av en årsak som forsikringsselskapet godtar :p.

 

Gjensidige (som Telenor bruker) sier derimot at mobilforsikringen ikke dekker fuktskader uansett årsak.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
Den dekker bare ikke fuktskader som har oppstått over tid, men fuktskader som er påvirket av en plutselig uforutsett hendelse. For eksempel forsikret markedsdirektøren meg om at hvis jeg snublet i båten og mistet telefonen min i sjøen ville jeg få det dekket på forsikringen.
Om du mister mobilen i sjøen har du jo mistet telefonen, ikke fuktskadet den (selv om den nok er fuktskadet óg). Om du derimot får vann på den når du er i båten kan de si at "telefonen ikke er oppbevart og brukt slik at den ikke blir utsatt for kondens eller fukt". Mulig markedsdirektøren sier noe annet, men på nettsiden står det ganske klart:

 

6. UNNTAK FRA DEKNINGEN

 

Forsikringen dekker ikke skade/tap:

[...]

7. på mobiltelefon grunnet kondens eller fukt (se punkt 7.3)

 

[...]

 

7.3 Telefonen skal oppbevares og brukes slik at den ikke blir utsatt for kondens eller fukt.

 

Det er jo greit at man godt kan lyve seg til ny telefon når uhellet først skjer (som dette "mistet i sjøen"-trikset mankedsdirektøren kommer med), men da kan man jo like gjerne lyve på seg at den er stjålet og få den dekket av reiseforsikringen.

 

Om man først er en ærlig kar og i tillegg betale gode penger for en mobilforsikring (noe jeg vil si 400 årlig er) ser jeg helst at den også dekker de skadene en mobil vanligvis blir ødelagt av, og ikke bare det man kan lyve på innenfor de rammer forsikringsvilkårene gir.

 

(Ja, jeg vet det ikke er noe vanskelig å "miste" telefonen i sjøen etter at du fuktskadet den. Poenget er at forsikringen ikke dekker skaden om du er ærlig selv hvor uforskyldt hendelsesforløpet var.)

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
Glipper du feks telefonen så den detter i bakken eller i en vanndam etc, er du som regel å laste i følge white label, og deremed dekkes det ikke...

 

Tøys og tull.

 

Det er ikke tull.. Driver med en sak selv der de nekter å dekke skaden på min iphone etter jeg mistet den i bakken. Jeg syntes det er svindel, en mobilforskikring som skal dekke deg "når uhellet er ute", fungerer ikke hvis du ikke sklir på isen eller blir dyttet el.

 

Syntes det er utrolig dumt at man skal måtte lyve for å få det man i utgangspunktet burde ha krav på.

 

Kjører uansett den ærlige måten og skal prøve å få reparert telefonen slik jeg mener jeg har krav på!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg var ute på tur med motorsykkelen, og idet jeg ankom destinasjonen var skjermen knust. Og jeg var sinnsykt glad for at jeg forsikra telefonen hos OneCall i det det skjedde.

 

MEN! (OG LES DETTE NØØØØYE)

 

Det jeg ikke var klar over i det jeg bestilte det var at de så og si ikke dekte mer enn det du får ut av reiseforsikringa. Eller du får faktisk mer ut av en alminnelig reiseforsikring, som de fleste har. Når du bestiller forsikring står det at den erstatter skade. Så da tenkte jeg at det dekte det samme som alle andre forsikringer jeg har hatt. Men nei, den dekte kun skade som var påført fra andre. Og de måtte gjøre det med vilje, så hvis du er så uheldig at det kommer en forbi deg med en ring på fingeren og løper på telefonen i lomma di så skjermen knuser så hjelper ikke det en dritt.

 

Min anbefaling:

 

IKKE KJØP FORSIKRING FRA ONECALL.

 

Expert sin er genial og dekker alt.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Nå snakket jeg nettopp med Onecall's skadeservice. De sier at sitatet fra markedsdirektør Thomas Sandaker desverre er feil og at et uhell der mobilen har falt ut av lomma ikke dekkes av forsikringen. Skaden må skyldes en ytre påvirkning som du selv ikke kan klandres for. Da begynner det å bli rimelig meningsløst å ha denne forsikringen. Og snakk om villedende markedsføring! DÅRLIG Onecall!

Lenke til kommentar

Fekk samme svaret når eg ringte inn for noken dagar sidan i håp om å få fikset glaset på mobilen min etter ublidt møte med bakken, på grunn av at den datt ut av lomma. Blir nok til at eg avbestiller forsikringa når den ikkje dekker vanlige uhell som det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...