Gå til innhold

BK: Stangfiske i solnedgang - utsnitt?

Anbefalte innlegg

Kjørte en tur i går, planlagt ift solnedgang, og kom etterhvert til en "strand" samtidig med noen som skulle fiske. Jeg tok en del bilder, og dette ble en av de bedre. MEN, jeg får bare ikke bestemt meg for hvilket av de to utsnittene som er best. Det ene er utsnittet slik jeg tok det, det andre er croppet litt for å få vekk de aller mørkeste partiene til venstre, og for at skyene dekker himmelen bedre.

post-31358-1212668722_thumb.jpg

post-31358-1212668713_thumb.jpg

Edit: Ny utgave litt lenger ned på sida

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en fin solnedgang, men den mangler en elg ;)

Bildenes største svakhet er at horisonten er nesten midtstilt. Det fungerer sjelden, heller ikke her. Horisonter bør være plassert etter tredjepartsregelen. Hvis ikke må den være perfekt midtstilt, men det er kun når du ønsker å få frem en spesiell effekt.

Les om komposisjon i Per Ottos kompendium som du finner til gratis nedlasting som sticky under Fotografering.

Lenke til kommentar

Jeg likte den ucroppa best. Det store mørke området forsterker den delen det er noe i, for min del. Dessuten gjør det komposisjonen litt mer spennende å ha det meste av bildet innenfor den høyre tredelen av bildet. "Suge inn i bildet"-effekten blir også større i det ucroppa, pga at lyset over sola kommer bedre til sin rett med så mye sort rundt seg.

Lenke til kommentar
Det er en fin solnedgang, men den mangler en elg ;)

Bildenes største svakhet er at horisonten er nesten midtstilt. Det fungerer sjelden, heller ikke her. Horisonter bør være plassert etter tredjepartsregelen. Hvis ikke må den være perfekt midtstilt, men det er kun når du ønsker å få frem en spesiell effekt.

Les om komposisjon i Per Ottos kompendium som du finner til gratis nedlasting som sticky under Fotografering.

Sjøelg, da eller? :p

Skal vi se. Jeg vet jo om dette med tredjedelsregelen, men glemte den da jeg hengte meg opp i dette med croppinga.

Så, her er ny utgave:

post-31358-1212674189_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bildekritikk er ingen enkel sak, nei. En liker croppa-utgaven, en annen ikke. Hehe. Jeg var jo i utgangspunktet veldig usikker på croppinga - eller la være.

Jeg tror jpsalvesen satte ord på det jeg hadde i underbevisstheten, at man blir mere sugd inn i bildet med de store mørke partiene. Den croppa utgaven blir mer... postkort? Ikke sikker, jeg.

Takk for svarene så langt i alle fall. :)

Lenke til kommentar

Ja, den fungerte den. :) Takker. Pleier å henge meg opp i ting altfor mye jeg, tror jeg. Som at alle bildene mine skal være 15:10-format og sånn. Hehe. Men dette funka jo det. Både tredjedelsregelen og den mørke delen som fremhever den lyse. Skal fikse en liknende utgave selv her nå, jeg. :) (edit: som jeg ikke legger ut her, siden Eyefitness allerede har laget en)

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
PMnormal sover aldri bort sommernatten ;)

(Jeg trodde forresten en viktig del av BK var å lære, både teknikker og tekniske uttrykk)

:p

Det er jo hyggelig at du ikke kaster bort slike netter vi har nå, til slikt tøys som søvn. Men blir det noe bilder av det ? Eller brukes nettene til en gjennomgang av bilder på akam og dine tidligere eskapader ?

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...