Abnorm Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 "Alle priser en ink. mva om ikke annet er oppgitt" er det noe som heter, men etter noe søking på nette kan jeg ikke finne den paragrafen. Kunne noen hjelp meg med dette? Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 mva er merverdiavgift. Det er en avgift som er en del av prisen på produktet du kjøper, det er ikke verre enn det. Merverdiavgift skal vel betales på så og si alt som blir omsatt i Norge. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hvilke produkter som skal belastes med MVA og hvor mye varierer litt. Eg har ikke listen her nå men den finnes der ute Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 25% mva på alle varer. Unntakene er: 14% mva på mat, og 0% mva på kultur (biletter) "Alle priser en ink. mva om ikke annet er oppgitt" betyr at mva er medregnet i den oppgitte prisen (med mindre annet er spesifisert). Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 henvender man seg til privatkunder, oppgir man stort sett priser inkl. mva, med mindre man eksplisitt skriver at det er eks. mva. Dette går mer på markedsføringsloven om misvisende reklame og slike ting, da forbrukere forventer å se inkl. mva-pris (for det er jo det man må betale, for en forbruker er det ett fett om det er 14 eller 25% mva). Så man regner det som om forhandler prøver å øke etterspørselen til varen ved å gi uttrykk for at det er billigere enn det er. Så det er ikke lovbestemt at det er slik, men det er "sedvane" og det er det forbrukerombudet går ut ifra,. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Men jeg skulle gjerne ha hatt noe dokumentasjon på at "mva. er ink. om ikke annet er oppgitt" Gjerne fra www.lovdate.no Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Saken er nå at jeg diskuterer en pris med en selger. Tidligere kontaktet jeg den selgeren for en pris overslag på en produkt, prisen ble da oppgitt til å være 9000,- Men på fakturaen nå er det oppgitt 9000,- +25%(mva)= 11250,- Jeg har gått igjennom alle tidligere dokumentasjoner og på disse er det aldri nevnt ordet mva. Kun at prisen er 9000,- Ut fra mitt ståsted, mener jeg at han ikke kan legge på mva, da dette skal være ink. I den angitte pris. Endret 5. juni 2008 av frecjoha Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Altså du må betale moms for tjenester også, altså om du trenger advokate r eller lignende kommer momsen itillegg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Har du da henvendt deg som privatperson eller bedrift? Selger bedriften stort sett til bedrift eller til privat? Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Jeg har aldri oppgitt eller nevnt noe foretak. Jeg har alltid presentert meg som privat person fra første stund, noe som også er meningen da dette skal betales av egen lomme. Jeg fant denne etter noe mer søking. Kan denne brukes? Markedsføringsloven Kapittel I § 2. Villedende forretningsmetoder. Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser. Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere. Endret 5. juni 2008 av frecjoha Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Det var den jeg refererte til, ja. De du kan kontakte i denne sammenhend er Forbrukerombudet (http://forbrukerombudet.no/) - Det er de som håndhever markedsføringsloven. Antageligvis vil også forbrukerrådet kunne hjelpe deg med å ta denne samtalen med firmaet, og megle mellom dere. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Her er ihvertfall en uttalelse: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...640&subid=0 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Det var den jeg refererte til, ja. De du kan kontakte i denne sammenhend er Forbrukerombudet (http://forbrukerombudet.no/) - Det er de som håndhever markedsføringsloven. Antageligvis vil også forbrukerrådet kunne hjelpe deg med å ta denne samtalen med firmaet, og megle mellom dere. Er det ikke Markedsrådet? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Det var den jeg refererte til, ja. De du kan kontakte i denne sammenhend er Forbrukerombudet (http://forbrukerombudet.no/) - Det er de som håndhever markedsføringsloven. Antageligvis vil også forbrukerrådet kunne hjelpe deg med å ta denne samtalen med firmaet, og megle mellom dere. Er det ikke Markedsrådet? Nei. Det er forbrukerombudet som reiser en sak for markedsrådet, dersom de mener saken er alvorlig, og firmaet ikke vil følge påleggene fra forbrukerombudet. I markedsrådet kan firmaet pålegges bøter. Dette kan også forbrukerombudet pålegge i spesielle "hastesaker". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå