torbjoas Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hei Blendet av fantastiske egenskaper som vanntetthet og støtsikkerhet, kjøpte jeg kameraet Olympus mju 790 SW. Jeg hadde ikke lest mange tester på forhånd, men ble revet med da jeg kom over et bra tilbud i en butikk. Selgeren påstod at det hadde god bildekvalitet, og at det ikke var noe å si på kameraet brukervennlighet. Nå i ettertid angrer jeg virkelig på kjøpet. Greit nok - det er kult å kunne ta med seg kameraet ut i vannet når man bader - det er faktisk _kult_, men jeg synes ikke det er verdt den prisen! Jeg ønsker rett og slett å levere det inn og få pengene tilbake. Hva kan jeg egentlig gjøre? Det er vel tre måneder siden jeg kjøpte det i butikk. Jeg hørte noen fortelle at hvis man har kjøpt det på kredittkort - kan man "heve" kjøpet i hht til kredittkjøpsloven. Jeg kan veldig lite om dette, er det noen her inne som har noen tanker? Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Kan ikke tenke meg at du har noe angrefrist på noen måte i og med at du kjøpte det i en butikk så fremt det ikke er noe feil på kamera. I allefall ikke etter 3 måneder. Viss du har brukt 3 måneder på å finne ut at du angrer på kjøpet så tror jeg du bare må bite i det sure eplet og beholde kameraet. Evt. så kan du jo selge det på finn eller lignende. Handler du på nett/postordre har du vel 14 dagers angrefrist. Handler du på Elkjøp kan du faktisk levere tilbake produktet innen en måned etter kjøp. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Så sant kameraet ikke har en faktisk feil, så har du ingen rett til å få byttet det. Bare tenk hvordan det skulle gått for alle forretningene hvis folk stadig skulle bytte brukte kameraer, de ville tapt penger så det suser. Du må nok evt. prøve å selge det for å kjøpe et nytt. Mtp. kredittkortkjøp så er det ikke noe der som gir deg mulighet til å bytte et kamera som fungerer som det skal, det de kan hjelpe med er evt. erstatning hvis du er blitt lurt av selger (f.eks at det viser seg at det er et falskt produkt el), da kreditkortselskapet har gått god for selger. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Det er usigelig trist at et så velbygd kamera som dette har så dårlig bildekvalitet i forhold til prisklassen. Det er problemet med alle kompakter fra Olympus. De har rett og slett ikke grepet på det. La oss håpe at R&D hos Olympus hører på de europeiske importørene som ønsker seg en kompaktmodell basert på fourthirds. Da vil Olympus få vind i seilene, i og med at en slik modell vil danke ut Sigma DP-1 på det seriøse kompaktmarkedet. Den modellen trenger virkelig konkurranse. Den er det motsatte av Olympus nåværende modeller. Grusomt brukergrensesnitt og dårlig lcd, men glitrende bildekvalitet på lav iso. Olympus kunne ha oppfylt alle krav med en fourthirds-sensor i et kompaktkamera: God komfort, god funksjonalitet og flott bildekvalitet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Kan vi få se noen av bildene som ikke er gode nok. Testbildene jeg fant var ikke håpløse men skarpheten var dårlig på grunn av det lille bortgjemte objektivet. Siden du ikke fikk det du var lovet så kan du i teorien kreve pengene tilbake fra de som finansierte kjøpet hvis selgeren nekter å ta kameraet tilbake. At det har gått 3 måneder trenger ikke nødvendigvis å ha noe å si hvis du ikke ble klar over problemet før nylig. Siden du står såpass svakt (hvor god er egentlig "god bildekvalitet"?) og etter så lang tid så tror jeg du må ha veldig mye fritid og være glad i å krangle før du kommer noen vei hvis det ikke viser seg at det er feil på kameraet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Selgeren påstod at det hadde god bildekvalitet, og at det ikke var noe å si på kameraet brukervennlighet.(...)Jeg ønsker rett og slett å levere det inn og få pengene tilbake (...)hva kan jeg egentlig gjøre? Det er vel tre måneder siden jeg kjøpte det i butikk.Om en selger gir deg klart feilaktige opplysninger, så har du rett på å heve kjøpet. Men hvordan bildekvaliteten oppfattes, er veldig individuelt. Når jeg selger dette kameraet, pleier jeg å si noe sånt som at bildekvaliteten reduseres noe på grunn av kameraets egenskaper mot støt og vann (ettersom objektivet er gjemt borte inne i kamerahuset og at objektivet er såpass lite), men at det stort sett er bra nok til vanlig familiebruk. Jeg kunne like gjerne sagt at bildekvaliteten er "bra" til en familieknipser... jeg hadde ikke sagt så mye mindre på den måten egentlig. Derfor er nok ikke det utsagnet hevelsesgrunnlag. Uansett, etter tre måneder bør man ha funnet ut av hvor god bildekvaliteten er, opptil flere ganger. Jeg tror ikke noen ønsker å ta tilbake et kamera som har vært brukt i tre måneder, og gi tilbake hele kjøpesummen. Hadde du gått tilbake i løpet av en uke eller to, er de fleste forhandlere såpass velvillige at de bytter kameraet om det ser mer eller mindre ubrukt ut. Hvis selger derimot hadde sagt noe som at bildekvaliteten var minst like god som Canons toppmodell i Ixus-serien, kunne det vært hevelsesgrunnlag. Men fortsatt... tre måneder er å dra strikken veldig langt. Grunnen til at man får 14 dagers angrefrist på postordre/netthandel, er at man skal ha muligheten til å teste kameraet og bildekvaliteten. Elkjøp har en måned. Så selv om enkelte butikker praktiserer en slags "angrerett", så går det nok ikke over det Elkjøp praktiserer uansett. Vi ønsker selvsagt fornøyde kunder der jeg jobber. Vi har byttet en del kamera, objektiver og annet utstyr som ikke har falt i smak hos kunden, selv om vi primært selger over disk. Men det innebærer at kunden kommer tilbake med kameraet innen rimelig tid... ikke tre måneder. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Men hvordan bildekvaliteten oppfattes, er veldig individuelt. Det er nettopp det som blir poenget i denne diskusjonen. Hvor god bildekvalitet kan man forlange til den prisen. Det finnes det ingen fasit for. At bildene er uskarpe i forhold til andre kameraer er ikke nok til å hevde at det tar for dårlige bilder, og dermed er noe som bør kunne rettferdiggjøre en utvidet angrefrist. Som Super8 skriver så burde du se problemet innenfor den måneden du hadde på deg til å teste ut kamera. Det er som sagt trist at et så fint kameramerke ikke leverer en bildekvalitet som er bedre, men de fleste finner det likevel akseptabelt. Det er en del som faktisk anbefaler modeller fra ukjente merker som har blitt slaktet i tester, fordi de selv er fornøyd, mot bedre viten. Slik er det bare. Selv et VGA-kamera kan gjøre enkelte fornøyde. En bekjent av meg var kjempefornøyd med en Olympus Mju Mini, et kamera som er berømt for sin underlegne bildekvalitet. Nei, det er nok ikke noe juridisk grunnlag for bytte av kamera/angring på kjøp. Selv kunne jeg godt tenkt meg en slik modell, på tross av kvaliteten. Det har nemlig andre kvaliteter, og jeg ville likevel fått gode bilder ut fra kamera. Det er nå min smak, som ikke alltid er så veldig teknisk begrunnet. Det som er litt tristere er at også andre, mer tradisjonelle modeller fra Olympus har fått like dårlig kritikk. De har rett og slett ikke helt taket på dette lenger. For meg, som er svoren tilhenger av Olympus glimrende analoge kompaktkameraer, er det ekstra trist. Jeg håper at de etterhvert tar kritikken alvorlig, og skjerper seg. I ditt tilfelle ser jeg ikke noen annen løsning enn å punge ut for et nytt kamera, og evt beholde det du har til badestranden og påskefjellet. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Vis meg den Olympus-modellen (i økonomiklassen iallfall) som har fått toppscore på billedkvalitet. Likevel har mange butikker ofte stort utvalg på de. Nei, gå til butikken på en ydmyk måte og fortell om din misnøye, kanskje de kan di deg et annet kamera til en meget god pris. Går du inn og kjefter har du allerede tapt saken. Endret 5. juni 2008 av geirm Lenke til kommentar
torbjoas Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg er klar over at jeg ikke har noen rettigheter i forhold til butikken og returrett.. Det jeg først og fremst lurer på er dette med kredittkjøpsloven. Jeg hørte for en stund siden en person som jobbet i kredittkortbransjen fortelle (i en annen sammenheng) at kredittkjøpsloven opererer annerledes enn den vanlige kjøpsloven. Med denne var det mulig å gå til sin bank og fremme at man er "misfornøyd" med et kjøp og dermed heve kjøpet direkte mot banken. Slik må banken (som indirekte går god for butikken) bringe kravet videre. Disse kravene kommer visstnok sjelden noen vei - men da er det bankens problem, jeg som bankkunde har likevel fått tilbake pengene. Jeg ser en viss logikk i dette, men samtidig er jeg usikker på hvilke betingelser kredittkjøpsloven stiller for å heve et kjøp og hvordan skal man gå frem. Når dette er sagt er dette ikke et veeldig dyrt kamera, så i tidsbruk er det kanskje mer lønnsomt å legge det ut for bruktsalg. Hvilken pris kan jeg da forvente for dette? Kommer til å selge med ekstra batteri og minnekort på 2gb med. Hvor kan jeg effektivt annonsere? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hvorfor har du ikke lest og satt deg inn i loven? Det er snakk om 10 sekunder før du har den oppe på skjermen. Hvorfor legger du ikke ut noen eksempelbilder? Gi bort kameraet og bli ferdig med det. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) << Dine rettigheter ved kredittkjøp Kredittkjøpsloven gir deg rett til å: * få vite alt om hva kreditten koster samlet, med renter, tillegg osv., * nekte å betale hvis det er feil på varen, eller om du er misfornøyd med tjenesten, selv om en tredjemann, f.eks. en kredittinstitusjon, har overtatt kravet, * få kredittkostnadene redusert i forhold til den opprinnelige avtalen hvis du betaler før tiden. >> (sakset fra forbrukerportalen.no) Du kommer ingen vei ved denne handelen."misfornøyd med tjenesten" vil ikke gjelde kjøp av et kamera som ikke innfridde forventningene. Foreslår å bruke finn.no , kostet iallfall før kr 25.- Grei betalingsordning. Endret 6. juni 2008 av geirm Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Alt annet ville vært litt absurd. Skulle kortleverandør også være ansvarlig for de som er missfornøyd med et produkt, ikke defekt, så hadde i alle fall ikke den regelen forsvunnet raskt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå