Eirikii Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Jeg lurte på om noen har noen tips for å lage en bufferløsning med pH 2,12? Temaene jeg fikk var: "Syre- og Basereaksjoner" og "Aminer og amider". Denne tråden kan også brukes av andre som kom opp i 3KJ. Skal utvides og oppdateres. Endret 5. juni 2008 av Eirikii Lenke til kommentar
kynisk89 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Jeg lurte på om noen har noen tips for å lage en bufferløsning med pH 2,12? Temaene jeg fikk var: "Syre- og Basereaksjoner" og "Aminer og amider". Denne tråden kan også brukes av andre som kom opp i 3KJ. Skal utvides og oppdateres. Du har kjennskap til bufferlikningen? pH=pKa +log(cbase/csyre) Buffere har best kapasitet når cbase=csyre, derfor burde du gjøre det samme. Når cbase=csyre, er pH videre lik -log til syrekonstanten. Derfor burde du bruke en syre, hvor -log til Ka er ca. lik 2,12, og syrens korresponderende base. Lenke til kommentar
Eirikii Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Vet vet... Bare lurte på om det var en konkret syre som noen av dere viste om som lå ved 2,12, noe nærmere enn fosforsyre. 10^-2.12= 7,58577575*10^-3 Men går utifra ifra det burde vel fosforsyre (Ka = 7,5*10^-3) være foretrukket, da kan jeg nesten operere med et 1 til 1 forhold, -log(7,5*10^-3) = pH 2,124938737. Vet noen om noen problemer ved å bruke fosforsyre, det er jo en trivalent syre (treverdig syre). Da tror jeg at jeg ender opp med en buffer av natriumfosfat og fosforsyre, kanskje litt fra 1 til 1 slik at jeg ender nærmere pH 2,12. Skal lage 250 ml. Tror jeg kommer til å få spørsmål som "Hvorfor er forsforsyre sin virkning ekstra viktig? Fordi den er en flerprotolyserende syre som er vanlig i mange matvarer. Cocca Cola har eksempel et ganske høyt innhold av fosforsyre (Har hatt forsøk for å påvise mengden), noe som kan ved høyt forbruk føre til at kroppen nøytraliserer syren isteden for å bygge opp beinmassen, konsekvens osteoporose/benskjørhet. Lenke til kommentar
kynisk89 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Er så vant til at folk så vidt har åpnet læreboka, derfor var svaret mitt kanskje vel grunnleggende. Men, det virker som om du har kontroll på dette - lykke til på eksamen! Lenke til kommentar
Eirikii Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Lagde bufferen idag... Skal regne på den og lage noen grafer ut ifra tester av bufferkapasiteten og slikt. Satser på at dette går greit. Skal legge ut hele oppgaven og litt fremgang i arbeidet, så kan folk kikke hvis de er interesert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå