Zodux Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Hei og hopp! Når jeg ser på voltages i Everest eller Bios, ligger CPU Voltage på ca. 1.23 Volt. Voltagen blir _LAVERE_ når jeg stresser CPUen. (Type 1.20V) Jeg sliter også med at maskina fryser slik at jeg må hardreboote når jeg spiller. Handlingsforløp: Spille ---> Bildet fryser ---> Lyden fortsetter som vanlig i et par sekunder før den går inn i en evig loop ---> Mulig utfall: BSOD som forteller meg at en driver har sluttet å fungere (en ATIDLL) og har gått inn i en såkalt "Infinite Loop". Jeg har altså byttet ut PSU, hovedkort og cpu for å få has på problemet, i tillegg til at jeg har prøvd forskjellige lydkort og skjermkort - uten at noe som helst har blitt bedre. Det eneste som står igjen å bytte er tower (luwlz), RAM og harddisk. Men da er spørsmålet: Kan noe av dette virkelig ha noen innvirkning på CPUvoltage? Jeg har forresten også kjørt PassMark BurnInTest uten å detektere noe feil. PCSpec: Thermaltake Thoughpower 850W ASUS Maximus Formula Intel Core 2 Quad Q6600 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 HIS Radeon 3870 IceQ3 "Turbo" Creative X-Fi Fatal1ty Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 På forhånd, takk! Mvh. Zodux Endret 5. juni 2008 av Zodux Lenke til kommentar
Zodux Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg har nå også byttet ut RAMen min, uten noen som helst form for forbedring. Jeg har også testet å koble ut DVDrommen min. Av andre ting i maskina er det stort sett bare vifter og en enkelt harddisk (med en temperatur som ligger på samme nivå som lufttemperaturen i rommet) Absolut alle forslag til hva som kan være feil er mer enn hjertelig velkomne, uansett hvor merksnodige de måtte være, for jeg har jo trossalt et ganske så merksnodig problem. Lenke til kommentar
Zodux Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Filmklipp av problemet i aksjon: http://home.no.net/zodux/files/MVI_0404.avi Som det kommer tydelig frem i videoen her: Spillet går bra i oppimot et minutt før bildet fryser, men lyden fortsetter. Jeg har altså prøvd to totalt forskjellige skjermkort uten at problemet har blitt eliminert, så jeg tror ikke at det er der problemet ligger. PS: En ting som kan være greit å merke seg er at jeg bruker et annet skjermkort (XFX GeForce 8800GTS) enn det som jeg brukte i første post (HIS ATI Radeon 3870 IceQ3 "Turbo") - mer eller mindre det samme skjer, eneste forskjellen er at lyden går i en evig loop med ATIKortet, mens lyden fortsetter mer eller mindre som vanlig med 8800GTSkortet. Endret 8. juni 2008 av Zodux Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 For lav CPU-spenning kan ha slike syptomer, men du kan prøve å kjøte en stabilitetstest (feks. OCCT) for å forsikere deg at CPU og RAMen kan tåle de påkjenningene som oppstår uner spill. Lenke til kommentar
Zodux Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Jeg ville også tro at det var grunnet lav spenning, men jeg prøvde å cranke opp voltagen såpass mye at CPUvoltagen lå på rundt 1.30 i load (Da måtte jeg helt opp i 1.40V i BIOS) Men det samme skjer uansett.. Kan evt. prøve å dra ei rundte OCCT, men tror ikke det har så mye for seg, siden jeg har kjørt PassMark BurnInTest i 14 timer uten problemer. Men takk for tipset. DxDiag.txt dersom det skulle være av relevans her. Endret 8. juni 2008 av Zodux Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå