Gå til innhold

Ingen Nforce for Nehalem?

Anbefalte innlegg

Dette kan vel egentlig bare ende på tre måter:

1: Det forblir slik det er nå. NVIDIA får ikke lov til å lage hovedkort til "Nehalem" og snart må man kjøpe gamle prosessor hvis man absolutt vil ha SLI. Dermed kvitter Intel seg med en hovedkortkonkurrent.

2: NVIDIA gir Intel "SLI-Brikken" og man kan få SLI på Intel brikkesett. Dermed er det ingen grunn lenger til at man skal kjøpe nForce brikkesett, med mindre NVIDIA skjerper seg.

Dermed kvitter Intel seg med en hovedkortkonkurrent...

3: NVIDIA begynner å lage egne prosessorer, og trenger derfor verken å gi SLI til Intel, eller å ha "Nehalem" støtte på nForce hovedkortene.

Dermed skaper Intel seg en prosessorprodusent...

Ser ut som om Intel har gjort et smart trekk her, med mindre NVIDIA da begynner å lage prosessorer (Noe jeg tror markedet har svært godt av)...

Er det flere måter det kan ende på?

4: Nvidia sammarbider med AMD og vi får verdens første hovedkort med støtte for SLI og Crossfire.

Det finnes allerede...

https://prisguiden.no/product.php?productId=90748

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette kan vel egentlig bare ende på tre måter:

1: Det forblir slik det er nå. NVIDIA får ikke lov til å lage hovedkort til "Nehalem" og snart må man kjøpe gamle prosessor hvis man absolutt vil ha SLI. Dermed kvitter Intel seg med en hovedkortkonkurrent.

2: NVIDIA gir Intel "SLI-Brikken" og man kan få SLI på Intel brikkesett. Dermed er det ingen grunn lenger til at man skal kjøpe nForce brikkesett, med mindre NVIDIA skjerper seg.

Dermed kvitter Intel seg med en hovedkortkonkurrent...

3: NVIDIA begynner å lage egne prosessorer, og trenger derfor verken å gi SLI til Intel, eller å ha "Nehalem" støtte på nForce hovedkortene.

Dermed skaper Intel seg en prosessorprodusent...

Ser ut som om Intel har gjort et smart trekk her, med mindre NVIDIA da begynner å lage prosessorer (Noe jeg tror markedet har svært godt av)...

Er det flere måter det kan ende på?

4: Nvidia sammarbider med AMD og vi får verdens første hovedkort med støtte for SLI og Crossfire.

Denne 4. senarioen er så å si helt utenklig, fordi ATI og Nvidia er konkurenter/erkefinder på GPU-markedet.

Jeg tror at etter en del kranklingen, til slutt vil Nvidia finne ut at Intel er den beste aliansen mot ATI, og i tilleg erfare at ingen kan tulle med Intel og komme seg unna, og den endlige utfallet kommer til å bli at nvidia lisenser SLI-Brikken til Intel, altså alternativ nr. 2. Dette blir beste utfallet for oss forbrukere også, fordi da Nvidia kan ikke ha monopoli på SLI-hovedkort, og vi får velge fritt det beste CPU og GPU (enten CF eller SLI) på Intel-platformen.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg som forbruker liker at det beste produktet alene vinner min gunst. Jeg liker ikke å tvinges til kunstige markedsmanipulerte begrensninger. Selv om de skulle ha gode produkter.

Den tredje måten dette ender på er at nok forbrukere blir sure på både Intel og Nvida og ender hos AMD som totalkunde.

Slik jeg ser det er det kun AMD som tjener på dette bråket.

Det er faktisk synd at bråket kun preger de ekstreme brukerne som utgjør et fåtall, ellers hadde vi sett litt real action her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Både gode og dårlige nyheter.

Gode nyheter for da kan Intel fremme sine mer stabile brikkesett som er kjent, men dette motvirkes av den dårlige nyheten for Nvidia hadde nå en god sjanse til å få til ett ordentlig brikkesett nå som de får klippet vekk minnekontrolleren som de aldri har klart å få skikkelig has på.

Uansett, hadde allikavell vært bra med ordentlig konkurranse, som det er nå for tiden er jo Nvidia ingenting for vi som kjører Core 2 prossesor og skal kun ha 1 skjermkort fra ATi eller Nvidia, for mye problemer til at det er attraktivt.

Nvidia skyter seg selv i foten her. Hadde de latt andre lage chipsettet slik at det ble stabilt og fokusert (som de påstår) om å lage gode skjermkort så hadde man hatt et reelt valg. Nå kommer jeg til å kjøpe et Nvidia kort til den nye PCen, men hovedkortet vil bare ha mulighet for Crossfire og ATI.

Men alt går i bølgedaler... Om noen år er ATI og AMD på topp igjen...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at denne problemstillingen til en viss grad er løst.

X-bit labs: Nvidia Changes SLI licensing ....

I korte trekk ser det ut til at nVidia vil lisensiere SLI til hovedkortprodusenter uten at de må kjøpe nForce 200 PCI Express hub brikkeen til $ 30. Men alt er ennå ikke klart, og det er kun X58 kort dette vil gjelde for.

Men det er kanskje en indikasjon på at nVidia er på vei til å bite i det sure eplet.

Lenke til kommentar
Nå ser det ut til at denne problemstillingen til en viss grad er løst.

X-bit labs: Nvidia Changes SLI licensing ....

I korte trekk ser det ut til at nVidia vil lisensiere SLI til hovedkortprodusenter uten at de må kjøpe nForce 200 PCI Express hub brikkeen til $ 30. Men alt er ennå ikke klart, og det er kun X58 kort dette vil gjelde for.

Men det er kanskje en indikasjon på at nVidia er på vei til å bite i det sure eplet.

Bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...