ze5400 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Men Simen1, det er slik kapitalisme fungerer. Ingen A/S jobber for å tilfredsstille noen andre enn aksjonærene sine. Om det er negativt for oss kunder har ingen verdens ting å si for Intel, da de ikke driver veldedighet. Ingen er verre enn den andre heller. De bruker pressemidler mot hverandre. Hvem som har mest å presse med er også irrelevant. Det er klart jeg også foretrekker en sunn konkurranse i markedet, men jeg kan ikke av den grunn gå rundt å være misfornøyd over att et firma naturlig nok meler sin egen kake. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Husk at saken ikke dreier seg om SLI eller ikke på Intels brikkesett. Den handler om reell konkurranse i brikkesettmarkedet.Joda, men så lenge vi har to (eller tre med Via) aktører som lager x86-prosessorer og som hver gir tillatelse til å lage brikkesett til deres prosessorer, har vi i realiteten et duopol. Det spiller liten rolle hvor mange som får tillatelse til å lage brikkesett for Intel eller AMD, så lenge Intel og AMD kontrollerer hvem som gjør det og under hvilke betingelser. Altså er nok brikkesettmarkedet sterkt avhengig av prosessormarkedet. Jeg støtter deg selvsagt som forbruker i ønsket om å få mest mulig konkurranse, men fri-konkurranse er nok ikke realistisk i prosessormarkedet p.g.a. relativt høye senkede kostnader i forbindelse med utvikling av arkitekturer og etablering av fabrikker og produksjonsprosesser. Ulempen med en vedvarende priskrig i et duopol er at det ofte fører til at en av aktørene etterhvert blir utkonkurrert og går konkurs, altså hvis man antar at produktene er homogene, altså likeverdige. Det var nok også derfor Intel priset C2D, som var overlegen alt AMD hadde, så lavt som de gjorde da de lanserte C2D. Noe som kunne bidratt til å øke konkurransen i prosessormarkedet var om flere begynte å bruke et operativsystem som støtter flere slags prosessorarkitekturer enn x86, og hvor det er lett å implementere støtte for nye arkitekturer, slik at andre arkitekturer enn x86 også kunne blitt et alternativ for desktop. x86-lisensene kontrolleres såvidt jeg vet av Intel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Men Simen1, det er slik kapitalisme fungerer. Ingen A/S jobber for å tilfredsstille noen andre enn aksjonærene sine. Om det er negativt for oss kunder har ingen verdens ting å si for Intel, da de ikke driver veldedighet. Jeg har ikke påstått noe annet. Men jeg tror du misforstår en del angående kapitalisme. Kapitalisme tilstreber perfekt og fri konkurranse. Resultatet av for stor frihet i konkurransen fører til det motsatt: ufrihet og ikkefungerende konkurranse, som igjen kan sammenlignes med kommunisme. Poenget mitt er at kapitalisme ikke fungerer av seg selv. Det er avhengig av overordnet styring og kontroll. I dette tilfellet med konkurranselover. Kommunisme fungerer heller ikke. Historien har også vist at ingen av de ekstreme ytterpunktene fungerer særlig bra i praksis. Det trengs lover og regler som gjør at kapitalismen fungerer slik den bør fungere. Konkurranselovene er svært viktig i den sammenheng. Ingen er verre enn den andre heller. De bruker pressemidler mot hverandre. Hvem som har mest å presse med er også irrelevant. Joda, det er høyst relevant. Misbruk av markedsmakt har svært mye å gjøre med nettopp makta. Et pinglefirma vil ikke kunne utøve makt på samme måte som et stort firma selv om de bruker de samme teknikkene. Aksjeloven har derfor klare prosedyrer som skal følges når en eier overstiger visse prosentgrenser. Konkurranseloven har klare bestemmelser som skal motvirke monopoler og misbruk av markedsmakt. Størrelsen på selskaper har selvsagt stor relevans for alvorligheten i sånne saker. Det er klart jeg også foretrekker en sunn konkurranse i markedet, men jeg kan ikke av den grunn gå rundt å være misfornøyd over att et firma naturlig nok meler sin egen kake. Selvsagt. Det har de full rett og plikt til, innenfor lovens rammer. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Nå plustlige har dukket opp en merklige nyhet: Nvidia makes Physics free. Dette er gode nyheter for oss forbrukere, men vil først og fremst tillate Intel til å konkuere gratis. Slik jeg ser på det, dette er en stor gave til Intel. Kan det hende at nVIDIA har annosert dette for å opnnå "peace" med Intel? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Er nok ikke for å skape fred med Intel men heller å få markedsandeler tenker jeg. Regner med at det er snakk om bedre utnyttelse av grafikkprosesserne til Nvidia, noe som ikke går på bekostning av Intel men ATI. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Det er tydelig at Intel forsøker å ta kontroll over brikkesettmarkedet, og jeg er enig med Simen1 når han påpeker dette. Nvidia på sin side er jo ikke tapt bak en sjå. De lanserer jo nye produkter og hvis dette med Tegra stemmer, kan det hende vi ser at Nividia introduserer seg som aktør på PC markedet med eksempelvis computer-on-a-chip arkitekturen de viste fram. Det er jo velkomment i markedet og vil skape mer konkurranse. Endret 6. juni 2008 av bjornh Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Selvsagt. Det har de full rett og plikt til, innenfor lovens rammer. Og nettop der ligger sakens kjerne. I vårt rettsystem er man uskyldig intill man er dømt, så intill en dom faller i Intel/nVidia-saken (om man kan kalle det noe slikt), så er ingen verre enn den andre. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Det er tydelig at Intel forsøker å ta kontroll over brikkesettmarkedet, og jeg er enig med Simen1 når han påpeker dette.Intel har allerede kontroll over hvem som får tillatelse til å produsere brikkesett for prosessorene deres. Intel kan for eksempel trekke tilbake tillatelser de har gitt når produsenter har solgt brikkesett av generelt dårlig kvalitet, som potensielt kan skade omdømmet til Intel-prosessorer. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Og nettop der ligger sakens kjerne. I vårt rettsystem er man uskyldig intill man er dømt, så intill en dom faller i Intel/nVidia-saken (om man kan kalle det noe slikt), så er ingen verre enn den andre. Og akkurat der skyter du deg vel litt i foten, da bare senest forrige uke er de blitt tildelt en bot i Korea elns for monopolvirksomhet på hele $25mill. Skal sniffe opp link igjen.. Edit: http://news.yahoo.com/s/ap/20080605/ap_on_hi_te/skorea_intel Endret 6. juni 2008 av daniel_984 Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Slike selskaper blir dømt hele tiden. Jeg skal tilstå at jeg ikke leste artikklen, bare så AMD lyste ut, så tilgi meg om jeg tar feil, men jeg kan ikke se hvordan dette angpr denne spesifikke saken. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Slike selskaper blir dømt hele tiden. Jeg skal tilstå at jeg ikke leste artikklen, bare så AMD lyste ut, så tilgi meg om jeg tar feil, men jeg kan ikke se hvordan dette angpr denne spesifikke saken. Artikkelen gikk så enkelt som det er sagt ut på at Intel brukte sin markedsposisjon til å underby AMD, betale leverandører av produkter for å bruke Intel etc. Greit nok at det skjer hele tiden, men Intel skjer det bare litt ekstra med, som Simen1 også prøver å fortelle deg (såvidt jeg skjønner hvertfall). Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Det er tydelig at Intel forsøker å ta kontroll over brikkesettmarkedet, og jeg er enig med Simen1 når han påpeker dette.Intel har allerede kontroll over hvem som får tillatelse til å produsere brikkesett for prosessorene deres. Intel kan for eksempel trekke tilbake tillatelser de har gitt når produsenter har solgt brikkesett av generelt dårlig kvalitet, som potensielt kan skade omdømmet til Intel-prosessorer. Det blir vel det samme som at om Intel produserer dårlige SLI-brikkesett (i fremtiden, om de får lov), kan nVIDIA trekke tilbake tillatelsen, pga at det kan skade omdømmet til SLI-teknologien? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Det er tydelig at Intel forsøker å ta kontroll over brikkesettmarkedet, og jeg er enig med Simen1 når han påpeker dette.Intel har allerede kontroll over hvem som får tillatelse til å produsere brikkesett for prosessorene deres. Intel kan for eksempel trekke tilbake tillatelser de har gitt når produsenter har solgt brikkesett av generelt dårlig kvalitet, som potensielt kan skade omdømmet til Intel-prosessorer. Det blir vel det samme som at om Intel produserer dårlige SLI-brikkesett (i fremtiden, om de får lov), kan nVIDIA trekke tilbake tillatelsen, pga at det kan skade omdømmet til SLI-teknologien?Forskjellen er vel den at SLI ikke er noen betydelig teknologi for Intels del. Men, ja, selvfølgelig kunne Nvidia i teorien gjøre det, avhengig av avtalevilkår. Men Nvidia produserer brikkesett til Intel-systemer på Intels nåde, ikke omvendt. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Saken er jo også den at Intel lager langt bedre brikkesett enn nVIDIA, det er et faktum uansett hvordan du snur og vender på det. nForce-brikkesettene har ikke vært stort å skryte av siden nForce4 dagene, noen vil si at de ikke var så alt for mye å skryte av heller.. nVIDIA nekter Intel SLi-lisens kun fordi de "trenger" SLi-eksklusivitet på sine egne nForce-kort for i det hele tatt få solgt noe som helst. Hvem ville vell betalt dyrt for et nForce-brikkesett når Intel sine brikkesett er bedre på så godt som samtlige områder, de koster jo heller ikke noe mer? Da forstår jeg godt at Intel bare setter ned foten å sier "får ikke vi SLi av dere, så får ikke dere noen plattfrom å lage brikkesettene deres til i det hele tatt" Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Saken er jo også den at Intel lager langt bedre brikkesett enn nVIDIA, det er et faktum uansett hvordan du snur og vender på det. nForce-brikkesettene har ikke vært stort å skryte av siden nForce4 dagene, noen vil si at de ikke var så alt for mye å skryte av heller.. Du mener brikkesettene til Intel plattformen antar jeg. Det er vel stort sett minnekontrolleren som har vært akillessenen til nVidia. Brikkesettene for AMD plattformen har vært blant de stødigere, om enn noe varme. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 nForce 4 til AMD er vel relativt sett et av de beste brikkesettene som har blitt lagd. nForce 3 var jo også knallbra på socket 754. Hvis Intel integrerer minnekontrolleren slik AMD har gjort en stund nå, vil jo det gjøre nVidia mer konkurransedyktige på sikt - om det er minnekontrolelren som faktisk er problemet. Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 nForce 4 til AMD er vel relativt sett et av de beste brikkesettene som har blitt lagd. nForce 3 var jo også knallbra på socket 754. Hvis Intel integrerer minnekontrolleren slik AMD har gjort en stund nå, vil jo det gjøre nVidia mer konkurransedyktige på sikt - om det er minnekontrolelren som faktisk er problemet. Jeg vil påstå Nforce 2 er noe av det beste Nvidia har kommet med, den og Riva TNT 2 Ultra Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 nForce 4 til AMD er vel relativt sett et av de beste brikkesettene som har blitt lagd. nForce 3 var jo også knallbra på socket 754. Hvis Intel integrerer minnekontrolleren slik AMD har gjort en stund nå, vil jo det gjøre nVidia mer konkurransedyktige på sikt - om det er minnekontrolelren som faktisk er problemet. Jeg vil påstå Nforce 2 er noe av det beste Nvidia har kommet med, den og Riva TNT 2 Ultra Har et nForce 2 (DFI Ultra B) på vei fra tyskland as we speak, så, det finenr jeg vel ut av etter hvert Lenke til kommentar
AncientLooper Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Dette kan vel egentlig bare ende på tre måter: 1: Det forblir slik det er nå. NVIDIA får ikke lov til å lage hovedkort til "Nehalem" og snart må man kjøpe gamle prosessor hvis man absolutt vil ha SLI. Dermed kvitter Intel seg med en hovedkortkonkurrent. 2: NVIDIA gir Intel "SLI-Brikken" og man kan få SLI på Intel brikkesett. Dermed er det ingen grunn lenger til at man skal kjøpe nForce brikkesett, med mindre NVIDIA skjerper seg. Dermed kvitter Intel seg med en hovedkortkonkurrent... 3: NVIDIA begynner å lage egne prosessorer, og trenger derfor verken å gi SLI til Intel, eller å ha "Nehalem" støtte på nForce hovedkortene. Dermed skaper Intel seg en prosessorprodusent... Ser ut som om Intel har gjort et smart trekk her, med mindre NVIDIA da begynner å lage prosessorer (Noe jeg tror markedet har svært godt av)... Er det flere måter det kan ende på? Lenke til kommentar
Paddo Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Dette kan vel egentlig bare ende på tre måter: 1: Det forblir slik det er nå. NVIDIA får ikke lov til å lage hovedkort til "Nehalem" og snart må man kjøpe gamle prosessor hvis man absolutt vil ha SLI. Dermed kvitter Intel seg med en hovedkortkonkurrent. 2: NVIDIA gir Intel "SLI-Brikken" og man kan få SLI på Intel brikkesett. Dermed er det ingen grunn lenger til at man skal kjøpe nForce brikkesett, med mindre NVIDIA skjerper seg. Dermed kvitter Intel seg med en hovedkortkonkurrent... 3: NVIDIA begynner å lage egne prosessorer, og trenger derfor verken å gi SLI til Intel, eller å ha "Nehalem" støtte på nForce hovedkortene. Dermed skaper Intel seg en prosessorprodusent... Ser ut som om Intel har gjort et smart trekk her, med mindre NVIDIA da begynner å lage prosessorer (Noe jeg tror markedet har svært godt av)... Er det flere måter det kan ende på? 4: Nvidia sammarbider med AMD og vi får verdens første hovedkort med støtte for SLI og Crossfire. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå