Howard Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Intels neste generasjon prosessor dukker opp i testmaskiner på Computex. Les mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Jeg tror mye av årsaken til økningen på hele 45% skyldes HyperThreading og at 3DMark Vantage vektlegger antall kjerner svært høyt. Merk: Bloomfield skal ha 4 ekte kjerner men på grunn av HyperThreading vil disse se ut som 8 for OSet og programvaren. Jeg stiller meg tvilende til om det er så mye annet enn Cinebench og syntetiske tester som 3DMark Vantage CPU-test og minnetester som viser så høye ytelseforbedringer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Artikkelen var en smule for mye preget av "hear-say", men om 45% ytelsesøkning i 3Dmark er tilfelle så er jo det et bra skritt fremover. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Nehalem testet hos Anandtech. Endret 5. juni 2008 av Frijazz Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Ytelsesøkningen i Nehalem vil vel først og fremst komme på oppgaver med mye cache miss, høy minnebåndbredde og/eller mye tråd nivå parallellitet. Forresten litt interessant at den bare var klokket til 2.66GHz. Det begynner å ligne på Itanium klokkefrekvenser, men neppe samme IPC. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Nehalem testet hos Anandtech. Steike! Det var imponerende. Mye sterkere enn jeg hadde trodd integrert minnekontroller, nytt cachehierarki og hyperthreading ville gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Nehalem testet hos Anandtech. Hmmm... RAM tilgang er minst 30% raskere enn Penryn samtidig som L2/L3 tilgangstiden også er en del lavere. Kan vel se ut som minneaksess utgjør en del her, denne skulle bli DDR3 only ikke sant ? Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Nehalem testet hos Anandtech. Utrolig bra; jeg skal vente med oppgradering til denne kommer (i 2009 en gang) - min Q6600 får holde til da. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Nehalem testet hos Anandtech. Steike! Det var imponerende. Mye sterkere enn jeg hadde trodd integrert minnekontroller og HT ville gjøre. Jeg ser fram til spilltestene begynner å komme! Men hvorfor har Intel så mye raskere tilgangstider på L3-cache en Phenom, rett og slett en bedre mikroarkitektur? Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Nehalem testet hos Anandtech. Dægen! Jeg tror nesten Intel jukser, for de har 5 ess på hånd Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Nehalem testet hos Anandtech. Steike! Det var imponerende. Mye sterkere enn jeg hadde trodd integrert minnekontroller, nytt cachehierarki og hyperthreading ville gjøre. Dette sitatet gjør det enda mer imponerende: First keep in mind that these performance numbers are early, and they were run on a partly crippled, very early platform. With that preface, the fact that Nehalem is still able to post these 20 - 50% performance gains says only one thing about Intel's tick-tock cadence: they did it. Dette var også kun med 2,66GHz... Klarer ikke helt å se hvordan AMD skal klare å matche dette uten en helt ny arkitektur. Her tror jeg neppe noen K8/K10 holder. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Dette var også kun med 2,66GHz... Det ville nok blitt samme resultat med Nehalem på f.eks 3,2 GHz. (20-50% økning klokke for klokke, på et tidlig system) Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Jaja, AMD's kalde dager i helv... ser dessverre ut som skal bli enda lengre. Det er jo en grunn til at AMD er foretrukket på minneintensive servere, på grunn av fordelen med innebygget minekontroller i cpu. Nå er vel den tiden også over. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hadde ikke sett for meg at de skulle klare en slik ytelsesøkning igjen. Siden intel allerede har vist fram fungerende eksemplarer på 3,2 ghz kan vi antaglig også forvente at vi får se omtrent de samme frekvensene som Penryn har i dag. I så fall bør AMD virkelig ha noe de kan dra opp av hatten så tidlig som mulig i 2009. Synes det er morsomt å se at intel ikke stagnerer ved den relativt konfortable ledelsen de allerede har og jeg håper de klarer og er villige til å gjenta suksessen om 2 år, selv om konkuransen skulle være mangelfull. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hadde store forhåpninger til Nehalem, men dette tar kaka! Lurer virkelig på hva AMD skal forsøke å kontre med, 45nm Phenom vil jo ha mer enn nok med å kjempe mot Penryn- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Lurer virkelig på hva AMD skal forsøke å kontre med, 45nm Phenom vil jo ha mer enn nok med å kjempe mot Penryn- Det ser mørkt ut ja. AMD trenger en Phenom X6 på 3 GHz eller en Phenom X4 på 4 GHz for å slå prosessorytelsen til intels kommende toppmodeller. Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Lurer virkelig på hva AMD skal forsøke å kontre med, 45nm Phenom vil jo ha mer enn nok med å kjempe mot Penryn- Det ser mørkt ut ja. AMD trenger en Phenom X6 på 3 GHz eller en Phenom X4 på 4 GHz for å slå prosessorytelsen til intels toppmodeller. Og hvis det skjer lukter jeg at pris/ytelse vil få seg en lang gåtur Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Lurer virkelig på hva AMD skal forsøke å kontre med, 45nm Phenom vil jo ha mer enn nok med å kjempe mot Penryn- Det ser mørkt ut ja. AMD trenger en Phenom X6 på 3 GHz eller en Phenom X4 på 4 GHz for å slå prosessorytelsen til intels toppmodeller. Antar i så fall at du også har lagt inn "litt" nedoverbakke (eller kanskje fritt fall er en mer dekkende betegnelse) i AMD's favør for at så skal skje ... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Som sagt, det ser mørkt ut for AMD. Å satse på billige AMD-aksjer nå er som å spille lotto: Mest sannsynlig taper du penger. Med en del flaks får du igjen pengene du satset. Med usannsynlig mye flaks vinner du mye penger. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Nehalem testet hos Anandtech. Steike! Det var imponerende. Mye sterkere enn jeg hadde trodd integrert minnekontroller og HT ville gjøre. Jeg ser fram til spilltestene begynner å komme! Men hvorfor har Intel så mye raskere tilgangstider på L3-cache en Phenom, rett og slett en bedre mikroarkitektur? L3 cachen til nehalem kjører samme frekvens som kjernen og er derfor raskere. PLuss at Tilgangstidene til nehalem er 39 cycler mens phenom er 43 cycler(anandtech). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå