cheese doodles Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) I følge SD-organisasjonen er minimum skrivehastighet på SDHC-kort definert av kortets klasse, vi har klasse 2, 4 og 6 hvor hastighetene er på henholdsvis 2, 4 og 6MB per sekund. På et SD-kort er hastigheten definert av X-nummeret som blant annet kjennes fra CD-rommene. Et SD-kort med hastigheten 150X har (150x 150kB/s) 22,5MB per sekund i overføringshastighet. Med denne informasjonen som utgangspunkt kan man lett konkludere med at SD-kortene er kjappere enn SDHC-kortene, men stemmer dette? SDHC-kortets klasse (class) er som sagt definisjonen på SDHC-kortets minste skrivehastighet, mens SD-kortets X-verdi oftest er definert av dens maksimale lesehastighet. Derfor kan man ikke si at SD-kort er kjappere enn SDHC-kort. Jeg har sett at flere gjerne anbefaler SanDisk som lagringsmediumsprodusent på dette forumet, Lexar blir også anbefalt, og begge disse står sterkt som kjappe aktører i speilreflekser på seriøse tester som eksempelvis finnes hos Rob Galbraith. Under lanseringen av Canon Digital Ixus 750 påsto Canon at SanDisk Ultra II ville være kjapt nok til å ikke redusere kameraets prestasjon på noen måte. Hvorvidt dette var en partisk og reklamerende påstand kan diskuteres, men Canon sa videre at desto nyere Ixus-modell, desto kjappere lese- og skrivehastigheter. Med dette i betraktning burde valg av minnekort for kompaktkamera også være avgjørende. Sett at man er i besittelse av et forholdsvis nytt kompaktkamera, for eksempel mitt nye Canon Digital Ixus 90IS, og skal bruke kameraets filmfunksjon med 640x480 i oppløsning og med 30 bilder per sekund. Hvordan vil et klasse 2-kort utgjøre noen prestasjonsreduksjon i forhold til et klasse 4 eller 6-kort? Endret 5. juni 2008 av sleif Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Hmmm Kan det være sammenblanding av MB og Mb? Altså mega Byte og mega bit. Jeg antar SDHC kort har hastighet i megaByte, mens SD har hastighet i megabit. Som kjent går det 8 bit på en Byte. Endret 4. august 2008 av SteinarN Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) SteinarN: Så vidt jeg vet (og som sleif også forklarer med litt andre ord), klassifiseres SD kortene etter teoretisk maks overføringshastighet (ganske unøyaktig og villedende med andre ord), mens SDHC kort klassifiseres etter hvor raskt kortet garanteres å kunne lagre data. Med andre ord, maksimum hastighet (SD) og minimumhastighet (SDHC). Det er veldig greit å vite hva som garanteres av kortet, hvis du har et videokamera som krever minst 4gb overføringshastighet (for eksempel) for å klare å lagre fullkvalitet. Maks hastighet hjelper lite om hastigheten er ustabil og dropper under 4gb på et videokamera da opptaket enten kan stoppe eller få sorte hull/hopp. Dette problemet slipper du så lenge du vet hva som garanteres av kortet. Jeg tror Sandisk Extreme SD og Sandisk Extreme SDHC er omtrent like raske. Sleif: Når det gjelder klasse 2 vs. 4 og 6 på et kompakt, tror jeg ikke det vil ha noen innvirkning. Et klasse 2 kort er garantert å kunne lagre vanlig video, mens man må ha klasse 4 for å kunne lagre HD-video. Videofunksjonen på Ixus'ene er lavere enn vanlig videoppløsning, og selv om man har kamera som lagrer i HD-video, så er vel denne ofte sterkere komprimert enn på et videokamera slik at klasse 2 fortsatt er bra nok. Til stillbildebruk har det ikke noe for seg med et raskere kort enn klasse to uansett. Endret 6. august 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564654123 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Jeg leste denne tråden med interesse, da jeg skal kjøpe minnekort til min brors FujiFilm FinePix F47fd og til mitt eget Canon Ixus 860IS. Jeg er halvveis oppegående og teknisk interessert, men er litt forvirret ang. minnekort og hastigheter Jeg skal ha et vanlig SD-kort til Fuji'en, og dette er vel et som er raskt nok og av god kvalitet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338172 Jeg vurderer et SDHC-kort til Ixus 860'en, og dette er aktuelt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338173 Men er det ikke litt rart, sett i lys av forklaringen tidligere i tråden, at SDHC-kortet har hastighet på 60X? Hva slags klasse er dette? Det var uansett nyttig å få vite at klasse 2-kort er tilstrekkelig på denne type kompaktkameraer Det står også følgende advarsel på overnente link: "NB !!! Krever støtte for SDHC/Secure Digital versjon 2.0" Det står ikke noe om "versjon 2.0" i bruksanvisningen eller på Canons hjemmeside. Noen som vet om denne "versjon 2.0" er noe å bry seg om? Jeg takker på forhånd for kloke svar! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 De bruker en skråstrek mellom SDHC og Secure Digital Versjon 2. Det betyr at om det enten står SDHC eller Secure Digital versjon 2 i bruksanvisningen, så vil kortet passe. Det behøver ikke å stå begge deler 60x er mer enn man trenger på et kompaktkamera, så ingen grunn til å tvile på det kjøpet der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564654123 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 De bruker en skråstrek mellom SDHC og Secure Digital Versjon 2. Det betyr at om det enten står SDHC eller Secure Digital versjon 2 i bruksanvisningen, så vil kortet passe. Det behøver ikke å stå begge deler 60x er mer enn man trenger på et kompaktkamera, så ingen grunn til å tvile på det kjøpet der. Takk! Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det snakkes om 60X på et SDHC-kort – http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338173 – og det ikke nevnes hvilken klasse det er... Hmmm! 60X = 60 x 150 kB/s = 9 MB, men hva betyr dette? Klasse 9 er det vel ikke noe som heter (kanskje det defineres som klasse 8 da?) Eller er det jeg som er dum her ... For mannen i gata er det ikke lett å skjønne forskjellene mellom overnevnte kort og f.eks. dette fra SanDisk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349307 , som er oppgitt som klasse 2. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Klassene refererer til garantert kontinuerlig overføringshastighet, et kort kan ha høyere hastighet på peak. Sandisk Ultra II kan levere opptil 15 MB/s, men er likevel bare Class4. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Et annet av Lexars kort i samme serie som også er oppgitt til 60x, men med 8GB, er oppgitt som class 6 (på Komplett sin side). EDIT: Sjekket produsentlinken på Lexar-kortet som ovaldsen linker til, og der er det oppgitt som class 4. Endret 31. august 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564654123 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Takker og bukker! Minnekort er bestilt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå