Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Det smalt og sikringen gikk *sukk*

Anbefalte innlegg

Jada.

Jeg fikk nettopp min nye pc fra komplett og satte igang med å installere spill og programvare på den.

Da jeg kom til det stykket hvor jeg skulle laste ned patch til WoW så skrudde pcen seg av.

"Hva f**n?" tenkte jeg og trykket på oppstartsknappen 3 sekunder etterpå og det smalt inne i pcen et sted, og sikringen i hele huset gikk. Det smalt ikke så høyt, og det kom hverken røyk ut eller noen form for svilukt i det hele tatt, og nå vil ikke maskinen starte i det hele tatt. Det er ABSOLUTT null respons, ikke en damn shit, ingen vifter elelr disker spinner og absolutt alt er helt stille. Det er som om maskinen ikke får strøm i det hele tatt, og ligger feilen der mon tro? Mistenker sterkt av PSU har dødd.

Jeg får absolutt INGEN respons i det hele tatt når jeg prøver å slå på maskinen. Ingenting bokstavelig talt.

Om det så skulle være PSU som har dødd, kan noen av de andre komponentene ha dødd også?

Eller uansett hva som har skjedd, så er vel noe dødt, og hva tror du/dere?

Pcen:

Hovedkort: MSI P6NGM-FD, nForce-630i+GF7100, m-ATX

PSU: Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS

CPU: Intel Core 2 Duo E4600 2.4GHz Socket

RAM: 4gb

Grafikk kort: XFX GeForce 9600GT 650M 512MB GDDR3

Hard disker: 2x 500gb et eller annet jeg ikke husker nå.

Er så ergelig. Har 3 års garanti så ender nok godt opp, men jeg har veldig bruk for pcen fortest mulig av visse grunner, så vil helst slippe å sende maskin heeeelt tilbake og vente på at de fikser og sender den heeelt hit igjen. Om feilen ligger i PSU, Hovedkort, CPU eller noe slikt så kan jeg bare kjøpe ny eller noe og fikse selv i og med at det ikke er så dyrt.

Takker for alle svar.

EDIT: Btw så har jeg en 450w PSU liggende. Ville det vært mulig å prøve den uten å ødelegge noe? Vil den gi nok strøm?

Endret av Any0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trolig har PSU gått føyka. Prøv 450w'n. Den burde fint klare å drive systemet, og har ingen betydning for garantien. Da får du testet om feilen har tatt med hk også.

Smellen du hørte er trolig lyden av lysbue, og at noe mer enn bare sikringen har røket.

Sikring i huset som ryker kan tyde på jordingsfeil også, eller at du har vært utsatt for en tilfeldig strømtopp på linja inn til huset. Har det vært problemer med slikt før?

At dette skjedde mens du lastet en patch, er nok rent tilfeldig.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt problemer med sikringer som har gått i huset pga noen form for pc aktivitet. Så tror jeg kan stryke det fra lista.

Men vil den 460w PSUen holde for maskinen i en lengre periode om det skulle vise seg at den kunne kjøre systemet?

Har lest et sted at det viktigste ikke er maks watt en PSU har men noe med ampere og volt også.

Dessverre så suger jeg i elektronikk, så jeg har null peiling. :p

Den 460w PSUen er ikke akkuratt av et super merke heller. Tror det var Powerman eller noe i den dur. Orker ikke å sjekke nå for jeg sitter på bærbar og spiser frokost. Kan sjekke etter skolen.

Og en siste ting. Dersom både PSUen og hovedkortet har røket... hvordan kan jeg da få testet det ut?

Hvis den 460w(som jeg vet funker, for den sitter i en annen maskin som kjører 100% perfekt) ikke vil starte maskinen så vet jeg jo at hovedkortet er dødt, men hvordan skal jeg finne ut om den nye 650w PSUen er i fin form?

EDIT1: Glem det siste avsnittet. Kan jo bare teste 650Watten i en annen maskin. :p

EDIT2: Og hvorfor skjedde egentlig det grusomme? Hva kan jeg gjøre for å hindre/minske risikoen for at noe lignende skjer igjen?

Endret av Any0
Lenke til kommentar
... hvorfor skjedde egentlig det grusomme? Hva kan jeg gjøre for å hindre/minske risikoen for at noe lignende skjer igjen?

Det er nok en defekt PSU du har fått, sikker på at Komplett vil gi deg en ny.

Det er ingenting du gjør som kan få en PSU til å kortslutte og ta sikringen (bortsett fra å utsette den for forstyrrelser på nettet som tordenvær etc).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg viser til denne tråden som en motvekt til at MIST "suger" og at Corsair lager kvalitets-PSU'er som "aldri" feiler.

Bare slik at *alle* PSU'er uansett merker kan ha feil, og/eller at det er andre forhold som kan medføre at selv kvalitetskomponenter kan feile.

Lenke til kommentar
Og dersom PSUens død (hvis den er død) har forårsaket følgeskade, har du vanligvis krav på å få erstattet disse komponentene også.

Men det er da helt klart at det er PSU som har dødd? Og kanskje hk?

Tingen viser ingen tegn til liv jo. :p Ikke engang noen få lys.

Lenke til kommentar
Og dersom PSUens død (hvis den er død) har forårsaket følgeskade, har du vanligvis krav på å få erstattet disse komponentene også.

Men det er da helt klart at det er PSU som har dødd? Og kanskje hk?

Tingen viser ingen tegn til liv jo. :p Ikke engang noen få lys.

Jepp *sukk* - går ikke systemet nå heller med en vakjen 450w, ville jeg definitivt skifta hk. ;) Vurder Intel P45 chipset.

Lenke til kommentar

Har spurt om jeg får ta ut hard diskene og ta backup og hente ut filer før jeg sender dem pcen igjen. Var greit, så da håper jeg at jeg får en ny PSU som virker. :p

Takk for alt folkens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...