isaac elric Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 har lest gjennom lignende topics, men fant ingen tilfredsstillende svar, så poster en ny en ålreit, jeg er skolelei, som mange andre. jeg har jevnt over dårlige karakterer, en haug med fraværsdager og det er like før jeg får nedsatt i orden. det finnes null motivasjon i meg til å i det hele tatt prøve å prestere noe på almen, og jeg har ingen anelse hvordan jeg skal skaffe motivasjon til å jobbe slik at jeg omsider kan få ett brukbart vitnemål. 'du må få deg bra jobb, tjene fett med penger og være økonomisk sikker bla bla bla bla' ja, jeg vet! men jeg klarer ikke!! jeg gir faen! jeg setter meg ned og ser på leksene og tenker 'faen heller', så dropper jeg leksene og gjør noe annet. det er som om det er en psykisk irritasjonssperre som popper opp hver gang jeg i det hele tatt ser på en oppgave. jeg vet at jeg fint kan greie å løse oppgaven hvis jeg setter meg inn for det, men det er som om hele 'meg' stritter i mot og sier 'NEI, det her gidder du ikke'. når jeg tvinger meg selv gjennom oppgaver, lesing til prøver o.l. så lærer jeg ingenting fordi jeg irriterer meg så heftig - jeg husker ingenting av det gjør hvis jeg er negativt innstilt. nå som jeg begynner på vg2 kunne jeg godt tenke meg å gjøre det bedre på skolen, for jeg vet at jeg greier det meste hvis jeg gidder. men det er vanskelig... så er det noen her som har noen lure tips til hvordan jeg kan gjøre det bedre neste år? takker for alle svar Lenke til kommentar
HValder Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Bytt linje, ta elektro, bilmekanikk, e.l. så kan du heller ta almennfaglig påbygging seinare. Mi erfaring er at hvis du sliter med motivasjon på VG1 klarer du deg ikkje gjennom 2 år til. Eg er ferdig på VKII om to veker og til tross for at eg klarte å skrape meg saman eit snitt på +/- 4,5 angrer eg veldig på at eg tok almenn. Det er såpass elendig lagt opp at bare dei ferraste har noko nytte av det og skal du inn på studier som krever generell studiekompetanse etter VGS gjer påbygging akkurat samme nytten. Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Tredjeåret har vært bedre, ikke fordi det har vært mindre å gjøre, men fordi det er et"lys i enden av tunellen" Det har vært motivasjonen min, sammen med at jeg får mer frihet etterpå og kan få en bra utdannelse. Det var derfor jeg tok allmenn. Og selv om jeg har mislikt disse årene sterkt, har jeg klart å få ganske gode karakterer. Det er bare å holde ut egentlig, hvis det blir for ille for deg, burde du kanskje tenke på å ta yrkesfag - det må du vurdere selv. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Kan absolutt anbefale yrkesfag. Hvis det da er noen yrkesfag du ser med interesse på da. Jeg gikk 3 år elektronikk og det var 3 veldig bra skoleår. Tør ikke tenke på om jeg i det hele tatt hadde klart 3 år med allmenn. Senere i livet mitt klarte jeg lett de samme pensum som de har på allmenn, men senere i livet, som regel etter noen år med jobb, så er man motivert for allmenne fag på en helt annen måte. Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Er egentlig bare å ta seg skikkelig i kragen å si "Okay, jeg sliter karaktermessig nå må jeg jobbe!" Kan sikkert høres litt strengt ut, men det er hele sanningen. Du har jo evnene, men du gidder ikke. Ergo du sliter med lav selvdisiplin når det gjelder skole. Tips er å se lyst på det, nå starter du jo VG2, nye fag, du har vel valgt fag som virker interessante for deg? Dette kan jo bli lyspunkt som får deg til å jobbe mer og få bedre karakterer. edit. Første året skal etter den nye reformen sies å være verst, og det er du nå ferdig med. Endret 6. juni 2008 av Krokanrull Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hva med å ta et friår og jobbe i kassa på rimi og drite i skolen Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Prøv å tenk hardere på evig med penger, ved kysten i miami, hvor du cruiser rundt i en ferrari cabriolet til noen mill, og har en kjempe snill og vakker kone. Hjemme sliter tjenere dine, som gikk på yrkesfag. Det er iallefall nok motivasjon for meg Endret 6. juni 2008 av fjeddiu Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Jeg har nå til sommeren fullført mitt 5 år i VGS, to år på elektro og tre år på allmenn. Det handler virkelig ikke om motivasjon, ingen bryr seg om det. Samfunnet og læreren din driter godt i hva som får deg opp om morgningen. Det er bare snakk om papirarbeid, gjøre en jobb. Det er bare noe du må gjøre, du er ikke unik i hva du føler når du sitter deg ned å må ta fatt på skolearbeidet. Ingen liker det, det er ikke magi. Det er like hardt, kjedelig og umotiverende for alle. Jeg har sett min del av medelever som sliter med motivasjonen, ikke at evnene mangler. De har bare hodet et annet sted, og sånn er det. Personlig har jeg aldri likt skole eller lekser, jeg har hatt omtrent 4 i snitt alle disse årene. Og til tider vært stolt over hva jeg kan prestere med minst mulig innsats, til alle bekjentes irritasjon. Kort sagt, det handler om å prioritere. Allmenn er papirarbeid, man trenger ingen forutsetninger for å fullføre allmenn med et ok snitt som 4. Er dere klar over hvor mye variert man kan studere med 4 i snitt? Det skal også sies at mange av dem jeg gikk på ungdomsskolen med idag har jobber som følgende; Kasse, sentralbord for taxi, Leketøysbutikk, Nille, Taxi, og generelt butikk. Og det som er litt fascinerende, er at mange av dem hadde faktisk veldig gode karakterer gjennom hele ungdomsskolen. Hva skjedde der liksom. Beklager for et veldig rotete innlegg, alt du trenger er å ha et mål med livet. Har du et mål vil du nå det til slutt! (Ikke la deg distrahere av andre personers utmerkelser eller mål, konsentrer deg om deg selv) Endret 6. juni 2008 av data_jepp Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 skal ta meg sammen til vg2, det har jeg bestemt meg for. må nok bare få meg et ordentlig spark i ræva jeg har en plan etter videregående, og den går ganske enkelt ut på å komme seg inn i militæret og satse på en utdannelse der... må nok bare slite meg gjennom to år til på almen først. takker for svar, alle sammen! Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Vel, utfordringen din ligger i å bli mer interessert i fagene og få (mer) lyst til å jobbe med dem. Det virker som du ikke behersker skippertak, og da får du finne deg i å jobbe jevnt. Gjør litt lekser hver dag og arbeid i timen. Om du ikke greier å finne noe interesse for noe fag, er du rett og slett ikke på riktig sted. Er ikke alle som er teoeriske, og flott er det, samfunnet går rundt fordi folk er forskjellige. Du vil imidlertid ende opp i å gjøre de samme tingene resten av livet, om det er å jobbe i en butikk, kjøre trailer eller være søppeltømmer. Om du på den annen side føler du har evnene, men ikke motivasjonen, får du starte å jobbe likevel. Som jeg nevnte må du finne interesse i fagene og jobbe ut derfra. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Som jeg sier til alle de andre. Finn deg et setd å lese og start å les. Det er ikke like kjedelig hvis du har ingen alternativer for øyeblikket og du får gjort litt. Du kan f.eks. gå til ditt lokale biblotek. Nå som det er pent vær er ute også et godt sted å lese. Den negative innstillingen kommer av at du ikke klarer leksene dine. På ingen måte gjør det læreren ber deg om hvis du mangler forkunnskapen. Lær deg forkunnskapen først ellers så ender du om med å kunne verken forkunnskapen eller det du faktisk skal lære. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå