Gå til innhold

Er det ingenting som er hellig lenger i dagens samfunn?


Anbefalte innlegg

cyclo: Vil heller sammenligne det med å ha sex i en kino. Kinosjefen liker det sikkert ikke og om man blir oppdaget blir sikkert noen bli fornærmet. Men synes ikke det er direkte feil at folk gjør sånt.

Sammenligngen var ikke rent fysisk, altså ikke det samme som å ha sex på en kino. Sammenligningen går på at begge to handlingene er handlinger man bevisst vet plager/provoserer de som vanligvis benytter seg av lokalet.Det synes jeg er unødvendig uansett om de som blir plaget av handlingen er religiøse eller ei.

 

Forskjellen er betydelig:

 

Å snakke i telefonen på kinoen slik at alle hører det er noe som provoserer alle, selv om de fornærmede ikke ser det, og selv om de fornærmede ikke har noe i mot at noen snakker i telefonen på kinoen bare de snakker så lavt at de ikke ødelegger stemningen eller filmens dialog.

 

Å ha sex i skrifterommet er som å snakke i telefon på kinoen slik at bare de som ser direkte på deg som forstår at du faktisk snakker i telefonen -- og bare de som har noe i mot selve handlingen vil bli provosert.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er skrifteboksen til St peter selv akkurat like lite hellig som en utpult do på togstasjonen, men det er på en måte undøvendig å bevist sjende andres hellige steder.

 

Etter all det irriterende relgiøse gjør, alt fra å gå rundt på dørene å "verve" deg til den sinnsvake troen deres, dommedags profetene. Pengetiggingen til trosamfunnene, overbevise deg om at eventyr stemmer osv osv (har riktig nok ikke selv blitt plaget av katolske kristne på disse tingen men de har nokk å svare for opp gjennom historien) så forstår jeg egentlig hvorfor folk vil provosere de.

Lenke til kommentar
Hvem vet hvor mange altergutter under den seksuelle lavalder som har blitt voldtatt og tuklet med i skriftebåsen av hyklerske prester?

Dette er noe jeg lurer på også. Utføres store renselsesritualer etter at alterguttene blir voldtatt, eller er det en hellig handling å tukle med smågutter i kirken så lenge det er en hellig mann som står for voldtekten?

Lenke til kommentar
Vil heller sammenligne det med å ha sex i en kino. Kinosjefen liker det sikkert ikke og om man blir oppdaget blir sikkert noen bli fornærmet. Men synes ikke det er direkte feil at folk gjør sånt.

 

Ser du virkelig ikke forskjellen på noe som er pinlig/ubehagelig og noe som er repsektløst og krenkende? Det å ha sex i en kino gjør liten skade, bortsett fra at folk rundt deg kan bli irriterte eller støtt.

 

Det å ha sex i en skrifteboks er krenkende mot troen til noen, altså deres livssyn og grunnlaget for deres verdier! En skrifteboks er en plass man går for å få tilgivelse i sin tro om at dette kan påvirke deres liv etter døden, mens en kino er en plass man ser film og spiser popkorn! En kino tar betalt for at man kan sitte og se på et lerret, mens en kirke er et hellig tilholdssted for enkeltpersoner, der de kan føle seg nær og tilbe Gud, be om tilgivelse, ha begravelser, bryllup, gudstjenester og samtidig en plass der mange går for å sørge over tapet av sine nærmeste.

 

Jeg tilhører ikke noe spesielt trosamfunn, men jeg har likevel nok mellom ørene til å forstå at det å bevisst/uprovosert krenke noens livsyn på denne måten er å gå på kjeften over streken! Det å ha sex på en kino er "spennende" og muligens ubehagelig for de rundt, mens det å ha sex i en skrifteboks er bevisst faenskap ved å oppsøke andres hellige plass kun for å pisse på religionen deres!

 

Beklager, men hvis du virkelig ikke ser forskjell på en offentlig kino og en skrifteboks i en kirke, så mangler du evnen til å se verden gjennom andres øyne og samtidig forstå at andre har verdier som varierer fra dine...

Lenke til kommentar

Hvordan kom du til verden?

 

Noen -- unnskyld meg -- pulte. Gjerne en titalls ganger for å få til en befruktning.

Og dette er antall ganger i gjennomsnitt man må gjøre det under kvinnens fruktbare perioder for å skape barn.

 

Sex er like naturlig som døden, men skal gjøres tusentalls fler ganger enn døden.

Jeg ser virkelig ikke hva som er så krenkende med at noen ønsker å skape liv og oppleve nytelse i guds hus.

 

"Å nei, noen opplever nytelse -- oh noes!"

OG takk til kristendommen for at den gjorde noe så naturlig som sex til tabu.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Hvordan kom du til verden?

 

Noen -- unnskyld meg -- pulte. Gjerne en titalls ganger for å få til en befruktning.

Og dette er antall ganger i gjennomsnitt man må gjøre det under kvinnens fruktbare perioder for å skape barn.

 

Sex er like naturlig som døden, men skal gjøres tusentalls fler ganger enn døden.

Jeg ser virkelig ikke hva som er så krenkende med at noen ønsker å skape liv og oppleve nytelse i guds hus.

 

"Å nei, noen opplever nytelse -- oh noes!"

OG takk til kristendommen for at den gjorde noe så naturlig som sex til tabu.

 

For det første: Ikke legg frem innlegget ditt på en måte som skal få meg til å se ut som en ultra-konservativ løk som ikke tåler å høre om knulling, puling, sex osv... Det du og dine "medsammensvorne" snart må begynne å få inn i skallen, er at dette ikke dreier seg om meg og deg! Det dreier seg om andre mennesker og deres religion!

 

Hva du og jeg mener om sex er helt ubetydelig, selv om du prøver å legge frem din sak til meg som om jeg aldri har sett en naken kropp! Dette har ingenting med seksual-undervisning å gjøre og heller ikke uvitenhet! Det har med verdier, personlig moral og, ikke minst, tro å gjøre! Selv om jeg og du kan være aldri så ultra-liberale, så forandrer ikke det at for kristne, så er kirken en hellig plass og det følger med visse skrevne og uskrevne regler når man oppholder seg der. Om du støtter det eller ikke er likegyldig, for dette dreier seg ikke om deg og dine verdier!

 

Oppsøker du en kirke, så går du inn på området der de kristne har sin tilhøriget, ikke ateister, muslimer eller satanister, men kristne! De følger bibelen som trosgrunnlag og den har et sett med regler/verdier som skal følges. Det er altså slik at en kirke, for de fleste kristne, ikke skal brukes til samleie etc. uansett om det er naturlig eller ikke! Mange har det slik at man ikke skal synge ved matbordet, uten at jeg ser logikken i det.

 

Det som er poenget, er at hvis jeg drar hjem til andre som har denne regelen og begynner å synge ved matbordet, så er det respektløst, selv om jeg ikke har denne regelen hjemme. Dette eksemplet er ganske overfladisk og ganske banalt siden det å synge ved matbordet ikke er noe som stikker så veldig dypt hos de fleste, men religion derimot gjør det!

 

Så, for å prøve å si på en annen måte: Pule kan du gjøre overalt hjemme hos deg selv, men ute i samfunnet er det ikke din logikk og dine verdier som regjerer (det kalles å leve i et samfunn) og derfor må man tilpasse seg andre og respektere at det finnes utallige måter å leve livet på. Ingen kan la deres tro, verdier etc. overta et samfunn og den regelen gjelder for alle! Derfor har de fleste sine plasser å oppholde seg som er tilrettelagt på grunnlag av deres livssyn, behov etc. De kristne har kirken. Når noen derfor oppsøker kirken for å bevisst krenke de verdiene som er fundamentet for å bygge dette tilholdsstedet, så er det å pisse på andres verdier! Det samme gjelder hvis kristne skulle innta ditt hjem og begynne med ritualer som du fant upassende! De hadde pisset på ditt privatliv og opptredd respektløst/krenkende i forhold til ditt din eiendom, ditt liv, dine grenser etc! Hva hadde du gjort da? Sannsyneligvis sparket dem på kjeften ut og undret deg i lang tid over hva som feiler disse folkene.

 

Spørsmålet er derfor hvorfor du har mer rett til å oppsøke andres tilhørssted og pisse på deres verdier og grenser, enn at andre har rett til å oppsøke ditt tilhørssted å pisse på dine verdier og grenser?

 

Skulle jeg ta meg inn i ditt hus/leiliget og knulle i sofaen din og deretter fortelle deg for en "svovelpredikant" du er som ikke tåler at noen har sex? Når noen kommer inn i ditt hus er det dine regler som gjelder! Når noen kommer inn i det som kalles "Gud's hus", så er det, for kristne, Guds regler som gjelder!

 

Er dette virkelig så vanskelig for deg å forstå eller gjør du deg uforstående bare for å provosere?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
cyclo: Vil heller sammenligne det med å ha sex i en kino. Kinosjefen liker det sikkert ikke og om man blir oppdaget blir sikkert noen bli fornærmet. Men synes ikke det er direkte feil at folk gjør sånt.

Sammenligngen var ikke rent fysisk, altså ikke det samme som å ha sex på en kino. Sammenligningen går på at begge to handlingene er handlinger man bevisst vet plager/provoserer de som vanligvis benytter seg av lokalet.Det synes jeg er unødvendig uansett om de som blir plaget av handlingen er religiøse eller ei.

 

Forskjellen er betydelig:

 

Å snakke i telefonen på kinoen slik at alle hører det er noe som provoserer alle, selv om de fornærmede ikke ser det, og selv om de fornærmede ikke har noe i mot at noen snakker i telefonen på kinoen bare de snakker så lavt at de ikke ødelegger stemningen eller filmens dialog.

 

Å ha sex i skrifterommet er som å snakke i telefon på kinoen slik at bare de som ser direkte på deg som forstår at du faktisk snakker i telefonen -- og bare de som har noe i mot selve handlingen vil bli provosert.

Nå må jo noen nødvendigvis ha sett det siden det ble artikkel av det. Og jeg mener det er bortkastet å provosere bare for selve provokasjonens skyld (er det rart vi har mye konflikter i verden sier jeg bare). Det finnes absolutt ingen grunn, bortsatt fra ønske om å provosere, å ha sex i skrifteboksen. Det finnes et utall steder som er minst like pirrende som det. F. eks. trappa på politistasjonen. Når man først puler i boksen, så er det ganske tydelig at man ikke er troende katolikk, så det er tydelig at eneste grunnen man har gått i kirka er nettopp for å provosere, for var det bare kicket man var ute etter finnes det mange, mye mer egnede steder.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er derfor hvorfor du har mer rett til å oppsøke andres tilhørssted og pisse på deres verdier og grenser, enn at andre har rett til å oppsøke ditt tilhørssted å pisse på dine verdier og grenser?

 

Skulle jeg ta meg inn i ditt hus/leiliget og knulle i sofaen din og deretter fortelle deg for en "svovelpredikant" du er som ikke tåler at noen har sex? Når noen kommer inn i ditt hus er det dine regler som gjelder! Når noen kommer inn i det som kalles "Gud's hus", så er det, for kristne, Guds regler som gjelder!

 

Mitt hus = Mitt hus

Hadde du vært min venn ville jeg ikke reagert på at du hadde deg i sofaen min bare du ryddet opp etter deg.

 

Statskirken = Alle i staten (som betaler skatt) sin bygning

Dersom kirken vil ha egne regler får de ta å skille seg fra staten og ha egne regler for sine medlemmer -- intill da har jeg ingen grunn til å følge kirkens regler i statskirken.

 

Ellers har du sikkert forstått at jeg er tilhenger av at vi skal kunne gjøre alle naturlige ting i naturen.

Lenke til kommentar
Mitt hus = Mitt hus

Hadde du vært min venn ville jeg ikke reagert på at du hadde deg i sofaen min bare du ryddet opp etter deg.

 

Statskirken = Alle i staten (som betaler skatt) sin bygning

Dersom kirken vil ha egne regler får de ta å skille seg fra staten og ha egne regler for sine medlemmer -- intill da har jeg ingen grunn til å følge kirkens regler i statskirken.

Her var det forøvrig snakk om sex i en skrifteboks, og det må nødvendigvis være en katolsk kirke, ikke en statskirke....

Lenke til kommentar
Spørsmålet er derfor hvorfor du har mer rett til å oppsøke andres tilhørssted og pisse på deres verdier og grenser, enn at andre har rett til å oppsøke ditt tilhørssted å pisse på dine verdier og grenser?

 

Skulle jeg ta meg inn i ditt hus/leiliget og knulle i sofaen din og deretter fortelle deg for en "svovelpredikant" du er som ikke tåler at noen har sex? Når noen kommer inn i ditt hus er det dine regler som gjelder! Når noen kommer inn i det som kalles "Gud's hus", så er det, for kristne, Guds regler som gjelder!

 

Mitt hus = Mitt hus

Hadde du vært min venn ville jeg ikke reagert på at du hadde deg i sofaen min bare du ryddet opp etter deg.

 

Statskirken = Alle i staten (som betaler skatt) sin bygning

Dersom kirken vil ha egne regler får de ta å skille seg fra staten og ha egne regler for sine medlemmer -- intill da har jeg ingen grunn til å følge kirkens regler i statskirken.

 

Ellers har du sikkert forstått at jeg er tilhenger av at vi skal kunne gjøre alle naturlige ting i naturen.

 

Vel, her har du valgt deg ut en snutt av mitt innlegg og valgt å gå utenom resten av det jeg har skrevet. Prøv å se alt i en sammenheng. Det virker som du bare forholder deg til det som passer deg og der er hovedproblemet i din tankegang.

 

Dette dreier seg ikke om offentlige regelverk og "hva du har krav på"! Det dreier seg om respekt og verdier! Hvis du likevel skal dra inn regelverk i form av Norges lover, så er det ikke lov å ha offentlig sex, så derfor kan du ikke ha sex i en offentlig kirke.

 

Selv om du velger bort den store sammenhengen i mitt innlegg, så nekter jeg å tro at du ikke innerst inne skjønner hva dette dreier seg om og hvorfor det å ha seg i en kirke blir helt på trynet. Prøv å se ting i litt flere perspektiver enn bare gjennom din egen oppfatning av verden... Det finnes fire millioner andre mennesker i dette landet også og de har også krav på respekt, i likhet med deg!

 

Jeg nekter å tro at alt må stå listet opp svart på hvit i et regelverk slik at du skal klare å vite hvordan du skal forholde deg til andre mennesker. Hva skjedde med å bruke hodet og tenke litt lengre enn bare "hva har jeg lov å gjøre". Prøv å ta med respekt, empati, omtanke og forståelse i dine vurderinger, så skjønner du mye mer av hva dette dreier seg om...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Respekt for det offentlige er likt for alt, og kirken som offentlig institusjon skal ikke kunne påberope seg noen særstilling her. Respekt for det private er noe annet, men igjen så skal heller ikke noen kirke kunne påberope seg noen særstilling over andre private bygg bare fordi det er en kirke.

 

Paret burde kanskje ha hatt respekt for eiendommen de befant seg på. Men det er ingen grunn til at de skal ha mer respekt for en statlig kirke enn for et rådhus, eller mer respekt for en privat kirke enn en privat bolig. Tror ikke det er noen som gauler høyt dersom noen har seg i et kott på rådhuset.

Lenke til kommentar
Respekt for det offentlige er likt for alt, og kirken som offentlig institusjon skal ikke kunne påberope seg noen særstilling her. Respekt for det private er noe annet, men igjen så skal heller ikke noen kirke kunne påberope seg noen særstilling over andre private bygg bare fordi det er en kirke.

 

Paret burde kanskje ha hatt respekt for eiendommen de befant seg på. Men det er ingen grunn til at de skal ha mer respekt for en statlig kirke enn for et rådhus, eller mer respekt for en privat kirke enn en privat bolig. Tror ikke det er noen som gauler høyt dersom noen har seg i et kott på rådhuset.

 

Jeg begynner virkelig å bli oppgitt her. Tro og religion stikker dypere enn politikk! I tillegg til det norske lovverket, så har kristne en bibel som har lover og regler i tillegg. Sex er noe mer for kristne enn for den gjennomsnittelige nordmann som flyr rundt å puler ukjente på byen. Rådhus og en kirke er også to forskjellige instanser. Det betyr ikke at det er greit å ha sex på rådhuset, men som du sier, det er ingen som gualer høyt hvis noen har seg i kottet.

 

Derfor betyr det mer å ha sex i en kirke, ikke bare pga norske lover eller samfunnets normer, men på grunn av kristnes verdier. For å gjenta meg selv:

 

Jeg nekter å tro at alt må stå listet opp svart på hvit i et regelverk slik at man skal klare å vite hvordan man skal forholde deg til andre mennesker. Hva skjedde med å bruke hodet og tenke litt lengre enn bare "hva har jeg lov å gjøre". Prøv å ta med respekt, empati, omtanke og forståelse i dine vurderinger, så skjønner du mye mer av hva dette dreier seg om...

 

Hvis du og kristne lever etter forskjellige verdier og normer, så sier det seg selv at du må åpne opp blikket litt mer for å forstå hvordan du skal behandle deres hellige grunn med respekt. Det hjelper lite at du slår opp i offentlige dokumenter og det norske lovverk, hvis du ikke har den villeste anelse om Gud og bibelen. Beklager, men du må nok åpne opp din horisont litt mer hvis du skal klare å forstå hva dette dreier seg om. Dette krever litt omtanke og litt forståelse utover dine egen verden. Mulig det er for komplisert for enkelte og at mange ser på det som en prinsippsak at kristne ikke skal få ha sine verdier inne i en egen bygning, men det skal være mulig å få til en grei forståelse her... :yes:

Lenke til kommentar
Sex er noe mer for kristne enn for den gjennomsnittelige nordmann som flyr rundt å puler ukjente på byen.

 

Klart det er noe mer for en kristen! Du glemmer jo at han er opplært til å tro at vaginaen er enveis kjørt, det skal kun, eller helst da, komme folk ut derfra og ingen inn. Dermed får du en syk tilnærmelse til sex...

 

Men nok om det og over på det siste jeg siterte fra deg: Bare så du er klar over det så er de eneste jentene som jeg ikke kjente før jeg pulte dem kristne jenter som mer enn villig løftet på både det ene og andre utenfor filadelfia lokalene lørdag etter lørdag etter lørdag i min ungdom! Det stemmer tydeligvis dårlig med ditt fromme bilde av kristne, som nok ikke stemmer helt med virkeligheten. Alle andre jeg har hatt sex med har jeg hatt langvarige forhold til, så ta ikke den!

 

:D

 

 

Ellers er jeg enig i at en ikke skal ha seg på steder som andre liker, men det vil ikke si at kirker er mer verdt enn andre steder.....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Respekt for det offentlige er likt for alt, og kirken som offentlig institusjon skal ikke kunne påberope seg noen særstilling her. Respekt for det private er noe annet, men igjen så skal heller ikke noen kirke kunne påberope seg noen særstilling over andre private bygg bare fordi det er en kirke.

 

Paret burde kanskje ha hatt respekt for eiendommen de befant seg på. Men det er ingen grunn til at de skal ha mer respekt for en statlig kirke enn for et rådhus, eller mer respekt for en privat kirke enn en privat bolig. Tror ikke det er noen som gauler høyt dersom noen har seg i et kott på rådhuset.

Hadde dette skjedd i Norge hadde jo begge deler faktisk vært straffbare handlinger. Offentlig sex er jo forbudt her på berget.

Lenke til kommentar
Ok, alle homofile skal steines fordi det står i en eller annen «hellig» bok. Dette skal vi ha ubegrunnet respekt for.

 

Steining er drap og i strid med norsk lov, så det kommer du til å se lite av. Som jeg har sagt, INGEN kan la deres tro, verdier etc. overta et samfunn og den regelen gjelder for alle! Jada, vi har statskirken, men ingen tvinger deg til å forholde deg til den! Derfor har de fleste sine plasser å oppholde seg som er tilrettelagt på grunnlag av deres livssyn, behov etc. Den dagen kristne begynner å steine homofile, så har de gått over den grensen som jeg mener at folk som f.eks har sex i skriftebokser gjør. Mao så innvaderer de fysisk andre mennesker med sin tro og sine meninger, noe jeg ikke støtter fra hverken den ene eller andre parten. Jada, det er forskjell på å drepe noen og ha sex i en skrifteboks, men jeg velger disse to eksemplene siden disse er brukt i denne tråden fra før av. Bruk heller det å ha sex i en skrifteboks mot det å innvadere livet til ikke-troende, hvis det føles bedre. Bare ikke overse poenget bak eksemplet mitt.

 

Uansett, kristne har, derimot, lov å mene at homofili er en synd og det skal man respektere, i likhet med at de skal respektere at du ikke har noe til overs for deres religion og mye av det den innebærer. Det er lov å mene hva man vil, men den dagen man begynner å konsekvent se bort fra den respekten og aksepten man skal ha for andres meninger og tro, så har man kommet til det punktet hvor kristne tar seg til rette med å drepe/forfølge homofile i sin tro, drepe alle som ikke tror Gud, brenner folk med andre meninger på bålet etc, mens ateister går inn å har (som denne tråden handler om) sex i skriftebokser, brenner kirker, velter gravstøtter, forfølger og dreper kristne, offentlig skjender religiøse symboler/bygninger, spytter etter kristne på gata etc.

 

Alle disse eksemplene varierer veldig i alvorlighetsgrad, men jeg tror og håper at du ser poenget mitt...

 

 

Sex er noe mer for kristne enn for den gjennomsnittelige nordmann som flyr rundt å puler ukjente på byen.

 

Klart det er noe mer for en kristen! Du glemmer jo at han er opplært til å tro at vaginaen er enveis kjørt, det skal kun, eller helst da, komme folk ut derfra og ingen inn. Dermed får du en syk tilnærmelse til sex...

 

Men nok om det og over på det siste jeg siterte fra deg: Bare så du er klar over det så er de eneste jentene som jeg ikke kjente før jeg pulte dem kristne jenter som mer enn villig løftet på både det ene og andre utenfor filadelfia lokalene lørdag etter lørdag etter lørdag i min ungdom! Det stemmer tydeligvis dårlig med ditt fromme bilde av kristne, som nok ikke stemmer helt med virkeligheten. Alle andre jeg har hatt sex med har jeg hatt langvarige forhold til, så ta ikke den!

 

:D

 

 

Ellers er jeg enig i at en ikke skal ha seg på steder som andre liker, men det vil ikke si at kirker er mer verdt enn andre steder.....

 

Din første setning gidder jeg ikke en gang å kommentere siden den lyser av fordommer og uvitenhet...

 

Jeg har ikke et fromt bilde av kristne i det hele tatt! Det kryr av hyklere innenfor kristendommen, i likhet med alle andre miljøer der det er mennesker. Jeg skulle ikke skrevet "kristne", men heller Kristendommen, så jeg ordla meg feil der. Skal mitt eksempel som du refererer til være gyldig, så må det tas i betraktning at jeg snakker om de som tar sin religion seriøst og som følger bibelens grunnverdier. Det at du har møtt på disse jentene, betyr ikke annet enn at de havner i samme kategori med resten av norges befolkning som drikker seg dritings og puler folk de ikke kjenner. Det faktum at de kalles seg kristne, blir som at en elg setter seg i et tre og kaller seg en fugl...

 

Jeg har heller aldri sagt at kirker er mer verdt enn andre steder! Jeg har sagt at det å ha sex i kirker, oppleves for kristne mer støtende og krenkende enn det ateister opplever ved at noen har sex i kottet på et rådhus. Derfor sier jeg, om og om igjen, at man må bruke hodet og se forbi sine egne verdier og syn på ting, hvis man skal forstå hvorfor andre kan bli støtt og føle seg krenket over noe som man selv ikke ser problemet med. Akkurat det, er noe mange ateister her inne sliter noe helt forferdelig med å få til, spør du meg...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...