Gå til innhold

Er det ingenting som er hellig lenger i dagens samfunn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/04/537235.html

 

Viser til avisartikkelen der et ateistisk par hadde sex i en skrifteboks. Er det ingenting som skal respekteres lenger? Har ikke folk ærefrykt for noe lenger? Skal man gi blaffen i alt?

 

Ser ikke hvorfor du blir ifra deg over dette når horekunder har seg i parkene rundtom Oslo. Det er jo ulovelig uansett hvor de gjør det utenfor huset sitt

Lenke til kommentar

Tja, de var sikkert kåte begge to og siden de begge var over seksuell lavalder og var enige om at det å ha sex der og da var en god idè så syns jeg ikke det var så ille sted å velge.

Hvem vet hvor mange altergutter under den seksuelle lavalder som har blitt voldtatt og tuklet med i skriftebåsen av hyklerske prester? Det er mye viktigere å sette fokus på, men den katolske kirke er ikke så ivrig på å få slikt frem i lyset, den gjemmer bort gjerningsmenn av såvel folkemord som seksuelt misbruk.

 

Så sett i lys av dette så syns jeg fler burdte ha seg i skriftebåsene rundtom, da vet en iallefall at det foregår seksuell omgang med samtykke i kirkene også, selv om jeg frykter det er i svært liten grad i forholdt til det som foregår dere ellers...

Lenke til kommentar

Hehe, jeg har ikke gjort det enda, men ser det på som ganske sannsynlig at jeg kommer til å ha sex i en skrifteboks i de nermeste årene. Det er spennende og gir et bra adrenalinkick.

 

Ellers så vil stille spørsmål med hvorfor i alle dager en ateist skulle holde noe religiøst hellig? Eller ha en ærefrykt? Ærefrykt er egentlig et helt idiotisk begrep. Det er mye bedre å ta hensyn til noen basert på respekt istedet for frykt. Gud i bibelen er i selvmotsigende på akkurat det der :p

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ett ateistisk par føle noen spesiell ærefrykt for en skrifteboks? Synes dette er et sunt tegn på at noen i hvertfall har kommet seg ut av de kunstige begrensningene religion har satt for oss.

 

Ser egentlig heller ingen grunn til å gi kirken og dens innbo noen spesiell respekt etter alt det den har stelt i stand de siste 1500 årene.

 

For å si det sånn, om den historiske kirka er et godt bilde på gud, så vil jeg heller til helvete.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/04/537235.html

 

Viser til avisartikkelen der et ateistisk par hadde sex i en skrifteboks. Er det ingenting som skal respekteres lenger? Har ikke folk ærefrykt for noe lenger? Skal man gi blaffen i alt?

Det der er ikke noen ny ting. I store deler av middelalderen var f.eks klostere mer eller mindre bare et sted man ville gaa hvis man ville ha fri sex med folk av samme kjoenn. Det finnes mange dokumenterte diskusjoner av dette i den Katolske kirke, hvor hovedproblemet ikke er at munkene har sex med hverandre, man at de gjoer det saa aapenlyst at alle i distriktet rundt bare ler av dem.

 

At noe noensinne har vaert hellig er bare en illusjon, en droemm, og spoersmaalet "Er ingenting hellig lenger" har vaert stillt til alle tider, og har alltid referert til en mytologisk tid som bare har fantes i folks droemmer og glorifiserte barndomsminner.

Lenke til kommentar

Har litt vondt for å se hvorfor dette er noe værre enn å ha sex på do på jernbane stasjonen, eller et eller annet offentelig sted. Mulig det er fordi jeg ikke klarer å se noe mer hellig med kirker enn andre offentlige ting......

 

Måtte le da når de hadde en sermoni for å få "renset" denne boksen der presten og folk flest allikevel sitter og grise prater....

 

Apropos det, hvorfor må egentlig katolikkene skrifte? Er det bare for at presten skal ha et balletak på "flokken" sin de gjør dette eller er det et slags "early warning" system,der de "logger" folkets velvilje på et vis? Jeg mener, de sitter jo der og legger ut om all "syndingen" de har foretsatt seg i tankefengslet sitt og når repsten sier; "du er tillgitt" er alt greit liksom....

 

Jøss så dum det går an å bli!

 

Ellers er det helt klart at religion nyter ufortjent og uforskammet stor respekt rundt om i verden og det er vel denne respekten Bellicus savner. Men trenger vi den? Nei, jeg mener ærlig og oppriktig at religion ihvertfall ikke skal ha noen større respekt enn andre grupperinger i verden... og det får de heller ikke av meg! Sånn er det.

 

:)

Lenke til kommentar
Definer "hellig" -- gjerne med en utredelse for hvorfor hellige ting skal respekteres.

 

Definer gjerne ærefrykt også, og mens du er i gang, hvorfor det er noe å ha ærefrykt for i religion? (Nå skal det sier at jeg nå og da bruker begrepet i "bibelske dimensjoner" når jeg refererer til folkemord i stor skala, men det er ingen ærefrykt i det...) :)

 

Respekterer DU (bellicus) om noen hadde sagt helt alvorlig til deg at de tror fullt og fast på troll, skrømt og nisser? Ville du tatt disse dønn alvorlig når de fortalte deg at de har en bok som det står dette i, om at troll og skrømt og nisser finnes. Respekterer du dem? Helt ærlig? Eller smiler du litt i skjegget av hele greia så fort de ikke ser deg lenger og du tenker at disse var noen pussige skruer?

 

Hvis du smiler litt i skjegget av dette skjønner du hvorfor jeg ikke respekterer bibelen og deres like rundt om i verden heller. For meg er eventyret som står i bibelen nøyaktig like mye overtro og tull og tøys som den fiktive boken om trollet selv om den boken inneholder de tretten trolle budene og historien om de ni hundre og nittini nissedisiplene som hang rundt trollet i denne fiktive trolle boken.... En og samme sak.

 

Selv om overtroen din er i litt større scala er det for meg bare overtro....

Lenke til kommentar
Ellers så vil stille spørsmål med hvorfor i alle dager en ateist skulle holde noe religiøst hellig? Eller ha en ærefrykt? Ærefrykt er egentlig et helt idiotisk begrep. Det er mye bedre å ta hensyn til noen basert på respekt istedet for frykt. Gud i bibelen er i selvmotsigende på akkurat det der :p

Ser ikke noen grunn for at en ateist skal holde noe religiøst hellig. Men jeg ser heller ingen grunn for at en ateist skal bevisst skjende noe som andre holder hellig. Det blir i mine øyne litt barnehagementalitet og ateister med den holdningen har jeg like til overs for.

Lenke til kommentar
Ellers så vil stille spørsmål med hvorfor i alle dager en ateist skulle holde noe religiøst hellig? Eller ha en ærefrykt? Ærefrykt er egentlig et helt idiotisk begrep. Det er mye bedre å ta hensyn til noen basert på respekt istedet for frykt. Gud i bibelen er i selvmotsigende på akkurat det der :p

Ser ikke noen grunn for at en ateist skal holde noe religiøst hellig. Men jeg ser heller ingen grunn for at en ateist skal bevisst skjende noe som andre holder hellig. Det blir i mine øyne litt barnehagementalitet og ateister med den holdningen har jeg like til overs for.

 

 

Helt enig.

 

Det handler ikke nødvendigvis om hva du anser som hellig, men respekt for folk som har andre oppfatninger enn deg. Det handler rett og slett om respekt, og dessuten synes jeg det blir for dumt å gjøre slikt utelukkende for å provosere og å skjende andres helligdom.

 

For å bruke RWS eksempel så hadde jeg kanskje dratt litt på smilebåndet, men jeg hadde nok ikke bæsja i nisseluene deres likevel. :p

Lenke til kommentar

cyclo: Jeg respekterer ikke religion noe annerledes enn en hvilken som helst annet kulturorganisasjon og ser virkelig ikke noen grunn til det. Det at det ikke er lov eller akseptert gir det jo bare et ekstra adrenalinkick. Jeg er ikke alene om å gjøre ting som er lov for å få et kick av det.

Lenke til kommentar
Jeg respekterer heller ikke religion noe mer enn det. Men en slik handling som dette blir for meg det samme som å sitte å prate høyt i mobilen på kino,

 

 

... bare litt mindre sexy, ellers enig. :D Men så var det dette med kick da.... og her er jo alle forskjellig. Disse fikk tydeligvis kick av å ha seg i skrifte rommet :D. Og noen får det åpenbart av å skravle i mobil på kino eller på toget, da gjerne i stille vognen.... he he....

 

Det eneste jeg vet om som jeg holder "hellig" må være frelsesarmeen... for de FORTJENER respekten de får! Var på en fest engang der det var vakter og greier som skulle stoppe alle som ikke hadde adgang på den festen, men allikevel møtte to foreldre opp i frelses arme uniformer og hentet dattera si der, og det slo meg; hvordan stopper man egentlig en soldat i frelses armeen? Å stoppe dem med vold er, både for meg og for de vaktene tydeligvis, helt utenkelig, man legger ikke en hånd på en soldat i frelsesarmeen, dermed basta bom! De gjør en kjempe innsats på alle plan i hele verden og er, når alt kommer til alt, den eneste hjelpe organisasjonen i verden som faktisk gjør en stor forskjell og de er, som sagt, de eneste i min bok som får fortjent respekt fra meg! De respekterer jeg! De løper heller ikke rundt å prakker troen sin på folk, men hjelper ALLE samme hva de tror, tenker eller mener...

 

:D

Lenke til kommentar
cyclo: Vil heller sammenligne det med å ha sex i en kino. Kinosjefen liker det sikkert ikke og om man blir oppdaget blir sikkert noen bli fornærmet. Men synes ikke det er direkte feil at folk gjør sånt.

Sammenligngen var ikke rent fysisk, altså ikke det samme som å ha sex på en kino. Sammenligningen går på at begge to handlingene er handlinger man bevisst vet plager/provoserer de som vanligvis benytter seg av lokalet.Det synes jeg er unødvendig uansett om de som blir plaget av handlingen er religiøse eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...