Danny Boy Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Heisann Har søkt på dette litt, og funnet frem til noen metoder. Den ene baserer seg på å lage et såkalt "Fluid"-oppsett. Og om du skal like høge kolonner med bruk av CSS, burde du gå for et "Faux"-oppsett. Du kan finne mange gode eksempler her som du kan jobbe deg oppover i fra: http://www.strictlycss.com/articles/articl...layout-you-need Et fluid-oppsett baseser seg vel helst på at du bruker prosent-verdier, istedenfor at du setter statiske verdier som på for eksempel skriftens størrelse. Men så kommer vi til bildee, for eksempel banneren. Vi kan jo ikke sette en prosentverdi på den? Oppløsningen er og blir det den er. Jo faktisk så kan vi det, ved hjelp av denne koden: http://answers.yahoo.com/question/index?qi...26010738AAQmJ2w Du bruker 100% i både width og height i XHTML-filen, istedenfor i CSS, for da vil den automatisk opp-/nedskalere avhengig av oppløsningen. Jeg laget en side med dette, og det fungerte veldig bra (bare prøv å forminske vinduet), minimumet på siden er satt til 800px i bredden, mens maximum er på 1280px: http://www.freewebs.com/tuvaludanny/Tuvalu/index.html (den er ikke validert btw, så ikke bry dere så mye om "feil" i koden) Men det negative med dette er jo for eksempel om du har et bilde med tekst, et kart, for da vil teksten bli vanskelig å lese i en viss oppløsning. Så hva annen metode kan vi bruke her? Den siste metode jeg kommer på er å designe siden sin til 800 x 600, men dette blir så "kjedelig", jeg liker bedre å sprenge sidene opp i nettleseren, avhengig hvilken oppløsning du kjører på. Dessuten blir 800 x 600 veldig lite om du kjører veldig stor oppløsning. Hvilken metode anbefaler du for å lage sidene til å passe i alle oppløsninger? Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Ikke alle er villige til å lage bilder som er så små at de vil passe til en mobil, så hvis du ikke er villig til å lage bilder som passer til minste felles multiplum, så vil du slite. Det må ende med ett trade off. Ellers så er det å lage en god markup som du kan formatere på mange forskjellige måter løsningen. En god nettleser vil endre formatering i henhold til media og media attributter. Opera har denne funksjonaliteten. Du kan lage ett script som finner skjermmålene og som dermed kan velge stilark på klienten (følge lenke), eller du kan la brukeren velge dette manuelt. Personlig er jeg tilhenger av å lage målrettet markup også, da man får enormt store sider på en mobil hvis man skal gjengi en 1920*1200px innhold på 160px bredde. Frode Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Hei igjen;D Må forresten takke for infoen du skrev Men jeg har en ny nettside nå som jeg trenger litt hjelp med, trur jeg. Hvordan ville du for eksempel kodet opp denne nettsiden for å passe best i de fleste (om ikke alle) oppløsninger? Det er så mye grafikk i den, så jeg får ikke til noe annet enn å lage en statisk verdi der, altså 1024 x 768. Jeg vil prøve å få til slik at den strekker seg automatisk etter hvilken oppløsing en kjører, viss det er mulig uten å lage mange stylesheets? Alt koden er helst i kun en stylesheet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå