_tHokA_ Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Idag skulle jeg bare bytte hjullager bak, men fant ut at det var mer slitt der enn det jeg trodde. Til slutt hadde jeg byttet hjul lager, bremse skive og klosser. På begge bakhjulene. På vei hjem begynte ABS lampa å lyse + et rødt ! i dashbordet. Hvorfor skjer dette og hva kan jeg gjøre for å fjerne det? Bilen er en Audi A4, 97mod Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 lufta bremsene godt nok da? var det sensorer i de gamle skivene eller klossene? noe som sitter litt løst eller skjeivt? lekkasje av bremseveske? eller bare litt lite? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Sjekket du nivået på bremsevæska etter jobben? Jeg fikk det samme problemet på min bil (Saab 900) etter at jeg lufta clutchen. Reservoaret til clutchen ligger i bremsevæskebeholderen på bilen min, og jeg fylte godt opp med bremsevæske for å være sikker på å ikke gå tom under luftinga. Jeg glemte selvfølgelig etterpå å tappe ut væska som ble til overs, og lampene sluttet ikke å lyse før jeg fikk væskenivået under "max". Bremsevæskenivået ditt bør ha steget en anelse etter at du skrudde stemplene tilbake i caliprene for å få på plass nye klosser. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Kan det tenkes at det er bremsekraftforsterkeren som sier at den ikke kan opparbeide nok trykk pga. for høyt væskenivå? Logisk om ikke anna. Sjekk detta med sensorer på klossene også. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Skal sjekke det opp. En annen ting jeg kom til å tenke på nå i ettertid. På bremseskiva så skal det sitte et hjul som gir pulser til abs sensoren. Skal den festes på bremseskiva? For da jeg byttet så var det ingen tegn til spor eller noe i skiva eller på den runde plata. For den plata bør sitte fast i bremseskiva så den får riktig pulser på vær side vel? Endret 5. juni 2008 av _tHokA_ Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Du skal slå den på den nye skiva. Slå forsiktig rundt hele så den ikke sprekker. Den sitter pressa på så det er ikke noen spor ellerno. Samme når du må ha dem av de gamle skivene. Slå forsiktig med en dor gjennom hjulbolt hulla. Når jeg leste den tråden her nå blei jeg ganske fort sikker på at du hadde glemt og slå over ABS ringen. Typisk! Gjort det flere ganger selv og jeg banner like mye hver gang. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Du skal slå den på den nye skiva. Slå forsiktig rundt hele så den ikke sprekker. Den sitter pressa på så det er ikke noen spor ellerno. Samme når du må ha dem av de gamle skivene. Slå forsiktig med en dor gjennom hjulbolt hulla. Når jeg leste den tråden her nå blei jeg ganske fort sikker på at du hadde glemt og slå over ABS ringen. Typisk! Gjort det flere ganger selv og jeg banner like mye hver gang. Gjorde akuratt det du sa. Slo forsiktig igjennom hjulboltene på skivene, litt på vær side. Også satte jeg den på den nye skiva og slo den forsiktig på, men den satt ikke fast. Den spinner rundt Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hvilken type ABS- krans har du? Den gamle versjonen til A4, eller den nye? Har du den gamle er det anbefalt å oppgradere denne til ny versjon. Forskjellen er at den gamle ser spinkel ut og har åpne hull, mens den nye ersjonen er massiv og har forhøyninger. Hvis du har driti på draget og ødelagt ABS- kransen så koster det 200 kr. pr. stk på Mekonomen. ABS Kransen skal være litt trang å få på, og den skal absolutt ikke spinne rundt. Banker den lett på med en gummiklubbe og et dor el.l. (dette er skrevet for de som ikke har quattro). P.S Har du husket å overføre hjullagrene med husene/ koppene sine? Har du ikke quattro så har du åpne lager bak, og disse må du overføre sammen med metallkoppene/ husene som skal dunkes inn i bakskiven. Det skal være to slike dingser til hver side av skiven. Uansett så er lager så billig på Biltema til denne bilen at jeg anbefaler deg å skifte disse også. Gjorde dette selv for ca. år siden og de fungerer utmerket etter ca. 40. 000 km. på veien. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Hvilken type ABS- krans har du? Den gamle versjonen til A4, eller den nye? Har du den gamle er det anbefalt å oppgradere denne til ny versjon. Forskjellen er at den gamle ser spinkel ut og har åpne hull, mens den nye ersjonen er massiv og har forhøyninger. Hvis du har driti på draget og ødelagt ABS- kransen så koster det 200 kr. pr. stk på Mekonomen. ABS Kransen skal være litt trang å få på, og den skal absolutt ikke spinne rundt. Banker den lett på med en gummiklubbe og et dor el.l. (dette er skrevet for de som ikke har quattro). P.S Har du husket å overføre hjullagrene med husene/ koppene sine? Har du ikke quattro så har du åpne lager bak, og disse må du overføre sammen med metallkoppene/ husene som skal dunkes inn i bakskiven. Det skal være to slike dingser til hver side av skiven. Uansett så er lager så billig på Biltema til denne bilen at jeg anbefaler deg å skifte disse også. Gjorde dette selv for ca. år siden og de fungerer utmerket etter ca. 40. 000 km. på veien. Satte i nytt lager da jeg først byttet bremseskive. Da jeg satte på ABS kransen så satt den ikke fast. Den kunne jeg lett vri på da den lå inni bremseskiva. Kanskje der feilen er? Vet ikke om det er den nye eller gamle. Den var veldig simpel (lite peiling) Lenke til kommentar
support81 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Bytt ABS kransen også Har vert borti flere tilfeller der den gamle kransen ikke passer på de nye bremseskivene Det er logisk nok viktig at denne sitter skikkelig fast der den skal monteres og ikke sviver rundt, eller monteres skjeft i forhold til sensoren Dersom den ikke sittter riktig vil sensoren registrere en forskjell mellom denne abs kransen i forhold til de andre og da vil selvsagt abs lampen din begynne å lyse Vet om en som forsøkte å lime fast den gamle abs kransen sin på en ny skive på samme type bilen som du har, men han fikkk også samme problemet som deg Dette er pinlig nøyaktig at den sitter 100% der den skal og at den selvsagt sitter fast Du kan også i verst fall risikere å ødelegge abs sensoren på bilen din og denne er litt mere kostbar enn en abs krans Endret 7. juni 2008 av support81 Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Skal bytte ABS kransen til uka. Skal også bytte dempere og fjærer rundt hele bilen (senkesett) Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Kan være at du har fått "gamle" skiver. Den skiva med gamle typen abs kranser. Ikke vært borti at de du har ikke passer over på nye skiver. De pleier og sitte som f... Har skjedd at de sprekker under montering/demontering og det er ikke siden dem er for svære for og si det sånn.. De gamle abs kransene rusta så de blei for store. Mulig det er det som har skjedd, tør ikke si noe. Du kan jo prøve og lime ellerno. Silikon kanskje. Support 81 har fått med seg en del om det så hør på han.. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Kan være at du har fått "gamle" skiver. Den skiva med gamle typen abs kranser. Ikke vært borti at de du har ikke passer over på nye skiver. De pleier og sitte som f... Har skjedd at de sprekker under montering/demontering og det er ikke siden dem er for svære for og si det sånn.. De gamle abs kransene rusta så de blei for store. Mulig det er det som har skjedd, tør ikke si noe. Du kan jo prøve og lime ellerno. Silikon kanskje. Support 81 har fått med seg en del om det så hør på han.. Da jeg fikk ut ABS kransen så sandblåste jeg de for å få de "finere". Kanskje de ble litt større i senter ringen da, og da vil den ikke sitte så godt.. men iallefall, de skal byttes. Skal kjøpe inn nye Lenke til kommentar
support81 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Kan være at du har fått "gamle" skiver. Den skiva med gamle typen abs kranser. Ikke vært borti at de du har ikke passer over på nye skiver. De pleier og sitte som f... Har skjedd at de sprekker under montering/demontering og det er ikke siden dem er for svære for og si det sånn.. De gamle abs kransene rusta så de blei for store. Mulig det er det som har skjedd, tør ikke si noe. Du kan jo prøve og lime ellerno. Silikon kanskje. Support 81 har fått med seg en del om det så hør på han.. Det som oftest er tilfellet er rett og slett en sleip salgsmåte, de lager bremseskivene slik at de gamle abs kransene ikke passer, rett og slett fordi du da må kjøpe nye kranser også av dem Eller det kan være flere typer bremseskiver og med såpass liten forskjell at de som lager pirat delene rett og slett slå det sammen til en universal del som går om hverandre til flere typer "dersom du bare bytter abs kransen også da selvsagt" Dette fori det skal være billig selvsagt Å lime dem er heller ikke noe gunstig, fordi du må ha dem bortimot 100% i tiktig possisjon, kan fort lime den så den ligger helt inntil på den ene siden og du får da en mm med klaring og lim på andre siden, du vil da få kast i abs kransen og du får igjen en feil på abs føleren slik at lampa begynner å lyse Ikke så lett dette med å fuske til på disse følerene gitt, tro meg jeg har prøvd meg selv på de utroligst variasjonene for å få det til, enten for å spare seg noen kroner eller rett og slett fordi du må ha bilen på veien der og da men ikke har alle nye deler og en forsøker å fuske det lit til, dette stort sett uten noe vellykket ressultat Men nå ser det ut som han har bestemt seg for å kjøpe nye abs kranser, så da regner jeg med det ordner seg for han Mvh support81 Endret 8. juni 2008 av support81 Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Men nå ser det ut som han har bestemt seg for å kjøpe nye abs kranser, så da regner jeg med det ordner seg for han Mvh support81 Har ikke bestemt meg for å kjøpe kransen, men det som er 100% bestemt er at jeg skal fikse feilen. Hva jeg gjør er en annen sak. Vurderer å sette bilen bort å få det gjort på verksted som vet hva de gjør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå